Filmová škola – Francúzsky poetický realizmus - Jean Renoir, Marcel Carné |
Osudovosť, existencializmus, pesimizmus, tragika, nostalgia, romantika i poetika. To sú kľúčové parametre umeleckého ...
Osudovosť, existencializmus, pesimizmus, tragika, nostalgia, romantika i poetika. To sú kľúčové parametre umeleckého smeru, ktorý prevládal vo francúzskej kinematografii v druhej polovici 30tych rokov. Poetický realizmus priniesol v medzivojnovom období melodramatické príbehy s romantickou aj kriminálnou rovinou a akousi nostalgiou za zlatými časmi. Nechýbala presakujúca existenciálna nálada a nezvratný osud osamelého hrdinu z periférie spoločnosti (tulák, robotník, vojnový zbeh, drobný kriminálnik, gangster). Slovom, tento smer sledoval realistické príbehy obyčajných ľudí poetickou optikou. Postavy tu radi rozmýšľajú nad zmyslom života, spomínajú na staré dobré časy, snívajú o tých lepších a hľadajú východisko z nepriaznivej situácie. Dialógy sú veľmi básnické, konce však tragické. Popredným hereckým predstaviteľom bol charizmatický Jean Gabin, ktorý vďaka tragickým postavám spoločenských vydedencov neskôr zažiaril aj vo viacerých francúzskych filmoch noir. Svojou romantickou drsnosťou je považovaný za predchodcu Humphreyho Bogarta. Priekopníkmi tohto smeru boli filmári Julien Duvivier, Jean Renoir a režisérsko-scenáristická dvojica Marcel Carné – Jacques Prévert. Kľúčové tituly: Pépé le Moko (1937) Hôtel du Nord (1938) Nábrežie hmiel (Le Quai des brumes, 1938) Človek beštia (La Bête humaine, 1938) Deň začína (Le Jour se lève, 1939)
Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola: Michael Bay a jeho hrdinský „spin shot“ Filmová škola: strihové prechody, zatmievačky, stieračky, prelínačky Filmová škola: MacGuffin - kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad Filmová škola: Prvý film na svete? Rok 1888 alebo 1895? Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot Filmová škola – Nemecký expresionizmus, hra svetla a tmy Filmová škola – Zlatá éra americkej gangsterky Filmová škola o záchranách v poslednej sekunde – Deus ex machina |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Taliansky režisér Ferzan Özpetek v Bratislave uvedie svoj najnovší film Diamanty
- Jedinečný film Ako si vycvičiť draka prichádza do kín v hranej verzii
- Novinka z Cannes už na Slovensku. Filmové štúdio s Petrom Konečným
- Tretia séria seriálu Star Trek: Neznáme svety má premiéru 4. augusta na Skyshowtim
- Film Perla predstavuje silný príbeh emigrantky: Vracia sa do normalizačného Českos
- Dvojka prinesie unikátny dokument Joe the First venovaný trénerskej legende Jozefo
- Zlatá kamera pre jedného z najvýznamnejších slovenským kameramanov – Martina Štrbu
- Filmové týždenníky boli neodmysliteľnou súčasťou programu kín, pripomíname si ich
- Balerína solídne využíva novú postavu a má aj prekvapivú akciu