Filmová škola: MacGuffin - kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad

Kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad, vzácny artefakt, tajné vládne dokumenty či konkrétna hľadaná ...

pridal Michal Šmajda 9.3.2021 o 19:01
Filmová škola: MacGuffin - kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad


Kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad, vzácny artefakt, tajné vládne dokumenty či konkrétna hľadaná postava. Toto všetko a ešte omnoho viac môže byť tzv. „MacGuffin“ – centrálny príbehový element, po ktorom prahne väčšina postáv. Je to proste niečo, kvôli čomu sú protagonisti schopní klamať, podvádzať, kradnúť či vraždiť... alebo sa nechať zabiť.

Autorom termínu je britský scenárista a svojho času spolupracovník Alfreda HitchcockaAngus MacPhail (Spellbound, 1945; The Wrong Man, 1956). Bol to však  Hitchcock, ktorý termín spopularizoval a od polovice 30tych rokov začal aplikovať do príbehov svojich filmov.

Je ním napr. vládne vojenské tajomstvo (39 stupňov, 1935), slečna Froy (Zmiznutie starej dámy, 1938), uranium (Pochybná žena, 1946), mŕtve telo (Povraz, 1948), Harry (Problémy s Harrym, 1955), mikrofilm (Na sever severozápadnou linkou, 1959) či 40.000 $ (Psycho, 1960). Slovom, ide o jadro zápletky, ktoré dáva postavám ich motiváciu, posúva príbeh a vytvára napätie.

„Hitch“ po rokoch vtipne poznamenal: „MacGuffin je vec, po ktorej idú špióni, ale divákom je to ukradnuté... Hlavná vec, ktorú som sa za tie roky naučil, je to, že MacGuffin neznamená nič. Som o tom presvedčený, ale zároveň som zistil, že je veľmi náročné to vysvetliť druhým.“

Čoskoro vám prinesieme zoznam našich obľúbených MacGuffinov. Dovtedy je tu priestor pre vás: ktorý je ten váš?

Ďalšie časti našej filmovej školy:

Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik

Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady

Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut

Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou

Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction?

Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery

Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme?

Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality

Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom

Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén

Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt 

Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot

Filmová škoa - boží uhol

Filmová škola: Prvý film na svete? Rok 1888 alebo 1895?




LEN RIEKA TEČIE
[RECENZIA ]
MAXXXINE
[RECENZIA ]
MOTORKÁRI
[RECENZIA ]
KAVEJ
[RECENZIA ]
TWISTERS
[RECENZIA ]
ZLÝ HEREC
[RECENZIA ]

Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 62809
02 |
návšt. 19091
03 |
návšt. 15757
04 |
návšt. 3371
05 |
návšt. 2062
06 |
návšt. 1827
07 |
návšt. 1545
08 |
návšt. 1127
09 |
návšt. 1276
10 |
návšt. 996
REBRÍČEK US
01 |
$81,0 mil.
02 |
$24,0 mil.
03 |
$13,0 mil.
04 |
$12,0 mil.
05 |
$6,1 mil.
06 |
$3,3 mil.
07 |
$2,7 mil.
08 |
$1,1 mil.
09 |
$0,819 mil.
10 |
$0,701 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.