Filmová škola: MacGuffin - kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad |
Kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad, vzácny artefakt, tajné vládne dokumenty či konkrétna hľadaná ...
Kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad, vzácny artefakt, tajné vládne dokumenty či konkrétna hľadaná postava. Toto všetko a ešte omnoho viac môže byť tzv. „MacGuffin“ – centrálny príbehový element, po ktorom prahne väčšina postáv. Je to proste niečo, kvôli čomu sú protagonisti schopní klamať, podvádzať, kradnúť či vraždiť... alebo sa nechať zabiť. Autorom termínu je britský scenárista a svojho času spolupracovník Alfreda Hitchcocka – Angus MacPhail (Spellbound, 1945; The Wrong Man, 1956). Bol to však Hitchcock, ktorý termín spopularizoval a od polovice 30tych rokov začal aplikovať do príbehov svojich filmov. Je ním napr. vládne vojenské tajomstvo (39 stupňov, 1935), slečna Froy (Zmiznutie starej dámy, 1938), uranium (Pochybná žena, 1946), mŕtve telo (Povraz, 1948), Harry (Problémy s Harrym, 1955), mikrofilm (Na sever severozápadnou linkou, 1959) či 40.000 $ (Psycho, 1960). Slovom, ide o jadro zápletky, ktoré dáva postavám ich motiváciu, posúva príbeh a vytvára napätie. „Hitch“ po rokoch vtipne poznamenal: „MacGuffin je vec, po ktorej idú špióni, ale divákom je to ukradnuté... Hlavná vec, ktorú som sa za tie roky naučil, je to, že MacGuffin neznamená nič. Som o tom presvedčený, ale zároveň som zistil, že je veľmi náročné to vysvetliť druhým.“ Čoskoro vám prinesieme zoznam našich obľúbených MacGuffinov. Dovtedy je tu priestor pre vás: ktorý je ten váš? Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Polarizácia spoločnosti, občianska vojna a Kolaps. Unikátna filmová simulácia vás
- Brian Muir, ktorý pracoval na sérii Star Wars prijal pozvánku Fakulty architektúry
- Max prináša podrobnosti o predplatnom pred spustením na Slovensku a v Českej repub
- Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: Primadonna, The Color Purple, Our Living Worl
- Kolaps je poctou novinárskej práci i mrazivou ukážkou občianskej vojny - píše Mich
- Národnú filmovú cenu Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej k
- Festival v Cannes je takmer tu. O Zlatú palmu zabojujú nasledujúce filmy
- Cyklus Reštaurovaná klasika v Kine Lumiere prinesie Formanov film Prelet nad kukuč
- Filmové štúdio s Petrom Konečným o cenách Slnko v sieti, ale aj slovenskom filme S
- Boy Kills World: akčná jazda plná irónie