Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Opäť raz si v našej filmovej škole posvietime na svetlo vo filme. Klasický Hollywood priniesol systém...

pridal Michal Šmajda 27.12.2020 o 23:22
Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie


Opäť raz si v našej filmovej škole posvietime na svetlo vo filme. Klasický Hollywood priniesol systém trojbodového svietenia, ktorý pozostáva z hlavného, kľúčového svetla (key light); doplnkového svetla (fill light) a zadného svetla (backlight). Trojbodové svietenie (známe aj ako high-key) tak osvetľuje celý priestor, sprístupňuje všetky detaily scény, tlmí ostré hrany či zjemňuje ostré črty tváre. Cieľom tohto svietenia je prirodzenosť a neutralita predmetu snímania.

Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Opakom tohto systému je tzv. low-key svietenie, typické pre nemecký expresionizmus a neskôr film noir. Tým, že je tu potlačené alebo úplne eliminované doplnkové svetlo (fill light) sa vytvára vysoký kontrast medzi svetlom a tmou, s čím súvisia ostré tiene a sýte čierne siluety. Cieľom tohto svietenia je okrem spomenutých vizuálnych efektov aj deformovať postavám črty ich tváre, čím sa často podčiarkuje ich nejednoznačnosť, prípadne krivý charakter. Slovom, tváre hercov nie sú jasne nasvietené, vstupujú do nich tiene.

Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Korene tohto atmosferického „low-key“ svietenia siahajú do výtvarného umenia, keď techniku „chiaroscuro“ (z taliančiny šerosvit) od konca 15. storočia inovatívne používali renesanční a barokoví umelci ako Leonardo da Vinci, Caravaggio a Rembrandt. Neskôr si táto technika našla svoje uplatnenie vo fotografii a následne aj v pohyblivých obrázkoch.

Ďalšie časti našej filmovej školy:

Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou

Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction?

Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery

Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme?

Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality

Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom

Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén








Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 13076
02 |
návšt. 9811
03 |
návšt. 2628
04 |
návšt. 2634
05 |
návšt. 2231
06 |
návšt. 1625
07 |
návšt. 1518
08 |
návšt. 925
09 |
návšt. 586
10 |
návšt. 437
REBRÍČEK US
01 |
$12,0 mil.
02 |
$11,5 mil.
03 |
$10,3 mil.
04 |
$10,1 mil.
05 |
$6,7 mil.
06 |
$2,6 mil.
07 |
$1,0 mil.
08 |
$0,673 mil.
09 |
$0,375 mil.
10 |
$0,334 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk