Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Opäť raz si v našej filmovej škole posvietime na svetlo vo filme. Klasický Hollywood priniesol systém...

pridal Michal Šmajda 27.12.2020 o 23:22
Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie


Opäť raz si v našej filmovej škole posvietime na svetlo vo filme. Klasický Hollywood priniesol systém trojbodového svietenia, ktorý pozostáva z hlavného, kľúčového svetla (key light); doplnkového svetla (fill light) a zadného svetla (backlight). Trojbodové svietenie (známe aj ako high-key) tak osvetľuje celý priestor, sprístupňuje všetky detaily scény, tlmí ostré hrany či zjemňuje ostré črty tváre. Cieľom tohto svietenia je prirodzenosť a neutralita predmetu snímania.

Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Opakom tohto systému je tzv. low-key svietenie, typické pre nemecký expresionizmus a neskôr film noir. Tým, že je tu potlačené alebo úplne eliminované doplnkové svetlo (fill light) sa vytvára vysoký kontrast medzi svetlom a tmou, s čím súvisia ostré tiene a sýte čierne siluety. Cieľom tohto svietenia je okrem spomenutých vizuálnych efektov aj deformovať postavám črty ich tváre, čím sa často podčiarkuje ich nejednoznačnosť, prípadne krivý charakter. Slovom, tváre hercov nie sú jasne nasvietené, vstupujú do nich tiene.

Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Korene tohto atmosferického „low-key“ svietenia siahajú do výtvarného umenia, keď techniku „chiaroscuro“ (z taliančiny šerosvit) od konca 15. storočia inovatívne používali renesanční a barokoví umelci ako Leonardo da Vinci, Caravaggio a Rembrandt. Neskôr si táto technika našla svoje uplatnenie vo fotografii a následne aj v pohyblivých obrázkoch.

Ďalšie časti našej filmovej školy:

Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou

Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction?

Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery

Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme?

Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality

Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom

Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén




LEN RIEKA TEČIE
[RECENZIA ]
MAXXXINE
[RECENZIA ]
MOTORKÁRI
[RECENZIA ]
KAVEJ
[RECENZIA ]
TWISTERS
[RECENZIA ]
ZLÝ HEREC
[RECENZIA ]

Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 62809
02 |
návšt. 19091
03 |
návšt. 15757
04 |
návšt. 3371
05 |
návšt. 2062
06 |
návšt. 1827
07 |
návšt. 1545
08 |
návšt. 1127
09 |
návšt. 1276
10 |
návšt. 996
REBRÍČEK US
01 |
$81,0 mil.
02 |
$24,0 mil.
03 |
$13,0 mil.
04 |
$12,0 mil.
05 |
$6,1 mil.
06 |
$3,3 mil.
07 |
$2,7 mil.
08 |
$1,1 mil.
09 |
$0,819 mil.
10 |
$0,701 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.