Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén

„Nakrúcanie filmu prebieha ako cesta kočom po Divokom západe. Začína ako krásny výlet a zrazu sa nevie, či ...

pridal Michal Šmajda 19.12.2020 o 21:01
Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén


„Nakrúcanie filmu prebieha ako cesta kočom po Divokom západe. Začína ako krásny výlet a zrazu sa nevie, či sa vôbec dôjde do cieľa... Kto je režisér? Je to človek, ktorého sa neustále všetci všetko pýtajú. Často odpovedať môže, ale nie vždy.“ Spoznali ste režiséra Françoisa Truffauta v úlohe filmového režiséra Ferranda?

Reč je o držiteľovi Oscara za Najlepší cudzojazyčný film za rok 1973. Elegantný film vo filme a zároveň čarovný film o filme. Truffaut nám umožňuje preniknúť do vzrušujúcej atmosféry výroby filmu a zároveň sa vyznáva zo svojej lásky k vlastnému remeslu. Ako hovorí jedna členka štábu: „Pre film by som mohla opustiť chlapa, ale nikdy film pre chlapa.“

Truffaut, prezývaný aj ako „otec všetkých cinefilov“, sprevádza diváka zákulisím nakrúcania. Trpezlivý a ústretový režisér pripravuje novú snímku s hereckým ansámblom a štábom, ktorého kľúčoví členovia sú vo zvláštnom citovom rozpoložení (prechádzajú osobnými i profesionálnymi krízami). Produkciu tak sprevádza odchod jednej z herečiek, románik medzi hercami či smrť jedného z protagonistov. Pamätné je nakrúcanie interiérovej scény, kedy herečka (na Oscara nominovaná Valentina Cortese) potužená alkoholom nie je schopná zapamätať si svoj text a je natoľko nesústredená, že ani nevie, ktoré dvere má v závere scény otvoriť.

Samotný názov La Nuit Américaine zároveň predstavuje vo filmárskom žargóne spôsob nakrúcania nočných scén za denného svetla. Často sa používa(l) tmavý (modrý) filter a v kombinácii s obmedzeným množstvom zdrojov svetla vzniká ilúzia nazývaná „americká noc“ (Day for Night). Často sa používa, ak je nakrúcanie v noci finančne náročné alebo organizačne príliš komplikované.

Ako urobiť z dňa noc? V súčasnosti hrá samozrejme veľkú rolu post-produkčná digitalizácia. Kameramanské odporúčania však zahŕňajú tieto tipy a triky: nasvietiť objekty zadným svetlom (potrebný je totiž kontrast), zvážiť teplotu farieb, ukázať jasnú nočnú oblohu a najlepšie je nakrúcať počas „modrej hodinky“ (t. j. hodina pred západom slnka až polhodina po jeho západe).

Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén

Výbornú prácu s nakrúcaním nočných scén počas dňa priniesla celá rada titulov, spomeňme Lawrenca z Arábie, Neľútostný súboj, Stroskotanca, horor O 28 týždňov, western Proposition, Faunov labyrint či Mad Maxa: Zbesilú cestu

 

Ďalšie časti našej filmovej školy:

Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou

Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction?

Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery

Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme?

Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality

Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 14318
02 |
návšt. 4778
03 |
návšt. 4474
04 |
návšt. 2822
05 |
návšt. 3015
06 |
návšt. 2719
07 |
návšt. 1773
08 |
návšt. 1457
09 |
návšt. 1130
10 |
návšt. 995
REBRÍČEK US
01 |
$19,1 mil.
02 |
$6,5 mil.
03 |
$3,1 mil.
04 |
$3,0 mil.
05 |
$2,6 mil.
06 |
$2,2 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,8 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,2 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.