Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén |
„Nakrúcanie filmu prebieha ako cesta kočom po Divokom západe. Začína ako krásny výlet a zrazu sa nevie, či ...
„Nakrúcanie filmu prebieha ako cesta kočom po Divokom západe. Začína ako krásny výlet a zrazu sa nevie, či sa vôbec dôjde do cieľa... Kto je režisér? Je to človek, ktorého sa neustále všetci všetko pýtajú. Často odpovedať môže, ale nie vždy.“ Spoznali ste režiséra Françoisa Truffauta v úlohe filmového režiséra Ferranda? Reč je o držiteľovi Oscara za Najlepší cudzojazyčný film za rok 1973. Elegantný film vo filme a zároveň čarovný film o filme. Truffaut nám umožňuje preniknúť do vzrušujúcej atmosféry výroby filmu a zároveň sa vyznáva zo svojej lásky k vlastnému remeslu. Ako hovorí jedna členka štábu: „Pre film by som mohla opustiť chlapa, ale nikdy film pre chlapa.“ Truffaut, prezývaný aj ako „otec všetkých cinefilov“, sprevádza diváka zákulisím nakrúcania. Trpezlivý a ústretový režisér pripravuje novú snímku s hereckým ansámblom a štábom, ktorého kľúčoví členovia sú vo zvláštnom citovom rozpoložení (prechádzajú osobnými i profesionálnymi krízami). Produkciu tak sprevádza odchod jednej z herečiek, románik medzi hercami či smrť jedného z protagonistov. Pamätné je nakrúcanie interiérovej scény, kedy herečka (na Oscara nominovaná Valentina Cortese) potužená alkoholom nie je schopná zapamätať si svoj text a je natoľko nesústredená, že ani nevie, ktoré dvere má v závere scény otvoriť. Samotný názov La Nuit Américaine zároveň predstavuje vo filmárskom žargóne spôsob nakrúcania nočných scén za denného svetla. Často sa používa(l) tmavý (modrý) filter a v kombinácii s obmedzeným množstvom zdrojov svetla vzniká ilúzia nazývaná „americká noc“ (Day for Night). Často sa používa, ak je nakrúcanie v noci finančne náročné alebo organizačne príliš komplikované. Ako urobiť z dňa noc? V súčasnosti hrá samozrejme veľkú rolu post-produkčná digitalizácia. Kameramanské odporúčania však zahŕňajú tieto tipy a triky: nasvietiť objekty zadným svetlom (potrebný je totiž kontrast), zvážiť teplotu farieb, ukázať jasnú nočnú oblohu a najlepšie je nakrúcať počas „modrej hodinky“ (t. j. hodina pred západom slnka až polhodina po jeho západe). Výbornú prácu s nakrúcaním nočných scén počas dňa priniesla celá rada titulov, spomeňme Lawrenca z Arábie, Neľútostný súboj, Stroskotanca, horor O 28 týždňov, western Proposition, Faunov labyrint či Mad Maxa: Zbesilú cestu.
Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Po mimoriadnom úspechu na Cinematiku príde Veľký vlastenecký výlet aj do slovenský
- Stream novinky: Task, Tempest, The Girlfriend, The Dead Girls, Diary of a Ditched
- O Oscara zabojuje film Otec, ktorý po slovenskej premiére na Cinematiku prichádza
- Diskusia: Komentáre na ČSFD či akademické texty? Cinematik 2025
- Masterclass s Terezou Nvotovou o nakrúcaní filmu Otec. Diskusia z festivalu Cinema
- Čo spája Americkú krásu, Utekajme, už ide! a Noc na Zemi? Vypočujete si live epizó
- Po slovenskej premiére na MFF Cinematik v Piešťanoch a ocenení primátorom, prichád
- Film Letopis Martina Kollara vyhral hlavnú dokumentárnu cenu na 20. Cinematiku
- Takmer romantická komédia Otvorené vzťahy / Splitsville mala svoju slovenskú premi
- Seriálové tituly Dunaj, k vašim službám a Sľub sa tešia diváckej popularite