Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady |
Dnešný diel patrí kamerovým uhlom. Skoseným kompozíciám sme sa venovali pod šifrou holandského uhla ...
Dnešný diel patrí kamerovým uhlom. Skoseným kompozíciám sme sa venovali pod šifrou „holandského uhla“, teraz sa bližšie pozrieme na scény, keď sa objektív kamery nachádza oproti perspektíve postáv výrazne nižšie alebo vyššie. Uhol kamery sa nazýva rakurz. Kamerové podhľady (tzv. low angles) slúžia na napr. zdôraznenie dominancie tej-ktorej postavy, čo divákovi zároveň môže pridávať na klaustrofobickom pocite. Jednými z priekopníkov v týchto rakurzoch bol režisér Orson Welles. Legendárne je jeho snímanie s kameramanom Greggom Tolandom v Občanovi Kaneovi (1941) kvôli ktorému „vyrezali dieru“ do podlahy, aby pod ňu umiestnili (toho času samozrejme veľkú) kameru a dosiahli tak maximálny možný podhľad. Pri takto extrémnych podhľadoch často vidíme za hlavami protagonistov stropy interiérov, čo vytvára stiesňujúcu atmosféru. Welles monštruózne podhľady a celkovo estetiku filmu noir vybičoval do extrému v majstrovskom Dotyku zla (1958). Kameraman Russell Metty jeho postavu skorumpovaného policajného detektíva Hanka Quinlana väčšinu minutáže neprehliadnuteľne sníma z výrazného podhľadu, čo len akcentuje dôležitosť tejto postavy a zároveň nechutnosť jej vzhľadu (a tiež charakteru). Opakom sú nadhľady (tzv. high angles) zdôrazňujúce „malosť“, slabosť či podradenosť danej postavy. Snímanie „na Orsona Wellesa od podlahy" tak strieda uhol od „stropu“. Sú to často aj scény policajného vypočúvania, kartových partičiek, scény s hrdinami ležiacimi na posteli, stojacimi hore na schodoch či pozeranie sa z výšok dole. A občas má nadhľad za úlohu z dostatočnej výšky len predstaviť novú lokáciu. Pozri zopár ukážok z noirového teritória. Za formu nadhľadu možno považovať aj záber nazývaný ako „Bird´s Eye“/„God´s Eye“, ktorý rád používal Alfred Hitchcock (Vertigo, Na sever severozápadnou linkou, Psycho, Vtáci), ale o tom niekedy nabudúce. Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Vertigo 101: Surf namiesto bejzbolky. Nicolas Cage a jeho voľný pád šokuje v kinác
- Streamovacie novinky: The Brutalist, A Complete Unknown, Saturday Night, Happy Fac
- Konkláve - filmové pohľady na vieru, moc a pochybnosti
- Brad Pitt ako bývalý pretekár Sonny Hayes vo filme F1: The Movie. O réžiu sa posta
- 4 kamarátky a odvážny experiment s alkoholom: Tvorcovia predstavujú trailer k film
- Záblesky nádeje - filmový zázrak z Cannes prichádza do slovenských kín. Uviedol ho
- Taliansky režisér Ferzan Ozpetek ponúka ponor do pestrofarebného sveta, kde víťazí
- Dni ukrajinského filmu s témou „Vysídlenia“ v bratislavskom kine Lumiere
- Na filmovom festivale v Cannes bude súťažiť aj slovenský koprodukčný film Karavan
- Kino Lumiere premietne tri najvýraznejšie slovenské filmy venované druhej svetovej