Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady

Dnešný diel patrí kamerovým uhlom. Skoseným kompozíciám sme sa venovali pod šifrou holandského uhla ...

pridal Michal Šmajda 17.1.2021 o 22:30
Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady


Dnešný diel patrí kamerovým uhlom. Skoseným kompozíciám sme sa venovali pod šifrou „holandského uhla“, teraz sa bližšie pozrieme na scény, keď sa objektív kamery nachádza oproti perspektíve postáv výrazne nižšie alebo vyššie.

Uhol kamery sa nazýva rakurz. Kamerové podhľady (tzv. low angles) slúžia na napr. zdôraznenie dominancie tej-ktorej postavy, čo divákovi zároveň môže pridávať na klaustrofobickom pocite. Jednými z priekopníkov v týchto rakurzoch bol režisér Orson Welles. Legendárne je jeho snímanie s kameramanom Greggom Tolandom v Občanovi Kaneovi (1941) kvôli ktorému „vyrezali dieru“ do podlahy, aby pod ňu umiestnili (toho času samozrejme veľkú) kameru a dosiahli tak maximálny možný podhľad.

Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady

Pri takto extrémnych podhľadoch často vidíme za hlavami protagonistov stropy interiérov, čo vytvára stiesňujúcu atmosféru. Welles monštruózne podhľady a celkovo estetiku filmu noir vybičoval do extrému v majstrovskom Dotyku zla (1958). Kameraman Russell Metty jeho postavu skorumpovaného policajného detektíva Hanka Quinlana väčšinu minutáže neprehliadnuteľne sníma z výrazného podhľadu, čo len akcentuje dôležitosť tejto postavy a zároveň nechutnosť jej vzhľadu (a tiež charakteru).

Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady

Opakom sú nadhľady (tzv. high angles) zdôrazňujúce „malosť“, slabosť či podradenosť danej postavy. Snímanie „na Orsona Wellesa od podlahy" tak strieda uhol od „stropu“. Sú to často aj scény policajného vypočúvania, kartových partičiek, scény s hrdinami ležiacimi na posteli, stojacimi hore na schodoch či pozeranie sa z výšok dole. A občas má nadhľad za úlohu z dostatočnej výšky len predstaviť novú lokáciu. Pozri zopár ukážok z noirového teritória.

Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady

Za formu nadhľadu možno považovať aj záber nazývaný ako „Bird´s Eye“/„God´s Eye“, ktorý rád používal Alfred Hitchcock (Vertigo, Na sever severozápadnou linkou, Psycho, Vtáci), ale o tom niekedy nabudúce.

Ďalšie časti našej filmovej školy:

Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut

Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou

Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction?

Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery

Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme?

Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality

Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom

Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén

Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt








Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 22838
02 |
návšt. 3494
03 |
návšt. 3103
04 |
návšt. 2530
05 |
návšt. 1251
06 |
návšt. 824
07 |
návšt. 808
08 |
návšt. 388
09 |
návšt. 355
10 |
návšt. 256
REBRÍČEK US
01 |
$24,1 mil.
02 |
$19,3 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$6,1 mil.
05 |
$1,3 mil.
06 |
$1,3 mil.
07 |
$0,894 mil.
08 |
$0,576 mil.
09 |
$0,521 mil.
10 |
$0,516 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk