Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut |
Dnes sa pozrieme na filmový strih. Poznáte to: niekto si to ani nevšimne a nerušene sleduje ďalej ...
Dnes sa pozrieme na filmový strih. Poznáte to: niekto si to ani nevšimne a nerušene sleduje ďalej, iný sa zasa nechá strhnúť a prská nadšením. Jeden záber prechádza do druhého nápaditým, ľahkým prechodom. Akoby scéna pokračovala, ale už v inom časopriestore. Reč je o tzv. match-cut-e, strihovej technike založenej na podobnosti dvoch záberov, ktoré patria k odlišným scénam. Analógia pritom môže spočívať v podobnej kompozícii, v smere pohybu objektov alebo dokonca v zvukovej podobnosti (keď zvuk či hudba prechádza z jedného záberu do druhého). Spájať sa takto môžu aj repliky, napr. pri obľúbenom čítaní listu viacerými postavami. Medzi učebnicové príklady patrí legendárny záver kapitoly Úsvit ľudstva v kultovom vizionárskom počine Stanleyho Kubricka – 2001: Vesmírna odysea (1968). Letiaca kosť sa zrazu zmení na vesmírnu družicu. Nejde pritom len o podobnosť týchto objektov, ale aj o smer ich pohybu. Zároveň tu badať významovú zložku popisujúcu technologický posun od prvých nástrojov/zbraní až po vesmírne lety. Vydarený match-cut sa podaril aj rok pred tým v režijne hravom Absolventovi (1967). Spomeňme si, ako Dustin Hoffman ide v jednej scéne skočiť z vody na nafukovačku v bazéne, ale doskakuje už do postele v následnej scéne. Niečo veľmi podobné sme pritom už videli u Alfreda Hitchcocka, keď sme sa jedným strihom dostali z akcie na Mount Rushmore do romantického ležadlového kupé (Na sever severozápadnou linkou, 1959).
Nápadité match-cuty nájdeme aj v Psychu (voda vo vani stáčajúca sa do odtoku, ktorá sa mení v mŕtve oko), vo výpravnom veľkofilme Lawrence z Arábie (sfúknutie zápalky prechádza v rozpálenú púštnu scenériu), v Pomáde (pánska choreografia na aute), v Rockym IV. (tréningový zostrih) v Titanicu (prechod z vraku lode k pôvodnému parníku) a viacerými strihovými vychytávkami srší aj Mesto bohov. Samostatnou kategóriou sú zvukové match-cuty. Pekným príkladom je strih skrz zvuk vo Vtedy na západe (1968). Ide o záver scény, kedy Frank (Henry Fonda) vyvraždí rodinu farmára McBaina a zastrelí aj ryšavého chlapca, pričom zvuk jeho výstrelu sa zleje so zvukom brzdiaceho vlaku (privážajúceho McBainovu manželku Jill). „Zvukový most“ nápadito použili aj v Apokalypse (1980) v podobe zvukov helikoptéry a prestrihu na stropný ventilátor alebo v Matrixe (1999) vo forme zvuku budíka. Pre všetkých, ktorých zaujímajú dejiny strihu a strihačské postupy, odporúčame aj dokument The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing (r. Wendy Apple, 2004):
Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Dozorkyňa, Nikto má nemá rád, Vincent musí zomrieť, Vlastne ťa mám rada, tati, Bli
- CANAL+ uvedie Pád Paríža / Paris Has Fallen, najväčší európsky projekt vlastnej pr
- Vaiana 2 / Moana vnesie do chladných dní dávku slnka, exotiky a dobra
- Herec Jason Statham preberá velenie vo World of Tanks pre Holiday Ops 2025
- Mrazivo absurdná a zároveň aktuálna satira Vincent musí zomrieť
- Strhujúci triler Dozorkyňa od Gustava Möllera, zasadený do väzenského prostredia,
- Nórsky film Až na veky / Elskling, skúma naše predstavy o romantických vzťahoch
- 22. ročník festivalu MittelCinemaFest vzdáva hold silným ženským postavám
- Slovenská televízia a rozhlas uvedie v premiére novú vianočnú rozprávku Čarovné ja
- Mila Kunis a Michael Keaton bavia i dojímajú. Vlastne ťa mám rada, tati je práve v