EXIT 8 |
EXIT 8 |
Platí staré múdro, že pretaviť na strieborné plátno sa dá takmer čokoľvek, z čoho si robili nedávno dobrý deň aj v hollywoodskej seriálovej satire The Studio. Minimálne často stačí dobrý nápad a kvalitný marketing, čo je už krôčik k otvoreniu brán nového fenoménu.
Virálnou senzáciou sa stala aj originálna videohra Exit 8, ktorá je akýmsi psychedelickým „walking simulatorom“, ktorý si obľúbili práve influenceri na sociálnych sieťach. Nie je sa tak čomu čudovať, že minihra o blúdení v pekelných útrobách stanice metra padla do oka aj filmárov.
Z hry do filmu
Ak by existoval „escape room“, ktorý vytvoril David Lynch zrejme by sa ponášal práve na Exit 8. Námet hry bol jednoduchý, nachádzate sa v chodbe metra, ktorá ale nevedie priamočiaro k vysnívanému východu. Teda vedie, ale je to komplikovanejšie. Na prvý pohľad tak blúdite nekonečnou chodbou bez cieľa a točíte sa v kruhu v pekelnej špirále. Na druhý pohľad ale hráč zisťuje, neskôr aj divák, že na základe rôznych anomálií sa viete dostať o level ďalej a teda aj k finálnemu východu s číslovkou osem.
Hra si našla svojou desivosťou a originalitou svoje miesto na youtubových streamoch a reakcie influencerov bavili internet. Ako ale podobný koncept, ktorý pripomína skôr herný žart ako plnohodnotný dejový motív preniesť práve do celovečerného formátu kín? Japonský režisér a producent Genki Kawamura sa o tento heroický výkon pokúsil a sčasti sa mu to aj podarilo.
Bolero ako nápoveda
Kawamura vedel, že potrebuje okrem zaujímavého vizuálneho nápadu aj hlbší motív. Po skladbe Bolero, ktorá zaznieva už v prvých minútach filmu je tak jasné, že režisér stavil logicky na námet cyklenia a repetičnosticy. Cykliace a gradujúce Bolero je tak ochutnávkou toho, akým smerom sa bude snímka Exit 8 uberať. Teda logicky v kruhoch, z ktorých sa dá len ťažko vymaniť, no nie je to nemožné.
Spočiatku tak sledujeme príbeh „Strateného muža“ bez mena, ktorý sa ponáhľa so zvyškom Japonska útrobami metra a popritom rieši s priateľkou, prečo skončila v nemocnici. Kawamura postupne pohadzuje divákovi akési naratívne omrvinky v podobe postavy muža, ktorý je stratený v živote a postupne sa pred ním otvorí labyrint podzemného pekla s jediným východom a miliónom možností a okolností.
Oživená urban legenda
Exit8 je nečakane príbehom viacerých protagonistov a ich mikrohistorky sú vpletené do jedného času a priestoru uzamknutého v mýtickej chodbe metra. Exit8 vo filmovej inkarnácii pripomína tradovanú urban legendu, ktorá akosi prekvapivo ožila na striebornom plátne. Kawamura si dobre uvedomuje, že kúzlo Exit8 sa skrýva nepredvídavosti a tajomne a teda sa snaží z mystéria neprezradiť viac ako je treba.
Zároveň samotná hra aj film stojí na zaujímavom a originálnom nápade s anomáliami, ktoré sa pre väzňa stávajú na jednej strane kľúčom k slobode, ale aj k večnému blúdeniu v kruhu. Režisér si dobre uvedomuje, že herný nápad vo filmovom prostredí môže poľahky skorodovať a stratiť záujem diváka. Práve to sa čiastočne deje aj vo filmovom Exit 8. Napriek tomu, že klaustrofobická jednohubka zdarne pracuje so záhadou a nepríjemne sterilným vizuálom, motív postupne vyprcháva a publikum môže stratiť záujem.
Exit 8 je sympatický experiment, ktorému vydláždili naratívne a vizuálne cestičky majstri podivna ako David Lynch či klasiky ako Kocka, no postupne sa na stole objaví otázka: Naozaj to stačí?. Ak nič iné, tak kuriózna novinka odpovedá aspoň na jediné, a to, že za pár korún v interiéri jednej chodby a troma hercami sa dá dať dokopy príjemná podivná jednohubka, ktorá neurazí a milovníkov sfilmovaných nočných môr doslova poteší.
8-ban deguchi (Japonsko, 2025, 95 min.)
Réžia: Genki Kawamura. Scenár: Kotake Create, Kentaro Hirase, Genki Kawamura. Hrajú: Kazunari Ninomiya, Yamato Kôchi, Naru Asanuma, Kotone Hanase, Nana Komatsu, Hikakin, Hirota Ôtsuka ...