SNY DAVIDA LYNCHA |
SNY DAVIDA LYNCHA |
Tvorbu „Sigmunda Freuda filmovej postmoderny" najviac ovplyvňujú sny, cudzie svety a metamorfózy. David Lynch vyštudoval výtvarné umenie na Philadephia Academy of Fine Arts. Okrem výtvarných experimentov tu v druhej polovici 60. rokov vytvoril svoje prvé krátke snímky, v ktorých kombinoval postupy hraného a animovaného filmu.
V roku 1970 sa presťahoval do Los Angeles, kde začal študovať na Americkom filmovom inštitúte a zároveň aj pracovať na svojom celovečernom debute Mazacia hlava (Eraserhead). Vďaka finančným problémom však depresívny film o tlačiarovi, ktorému neverná snúbenka porodila odporné stvorenie, vznikal viac ako štyri roky.
Podľa skutočného príbehu natočená, do viktoriánskych kulís situovaná tragická dráma Sloní muž (The Elephant Man) rozprávala o utrpení a nepoddajnosti znetvoreného vydedenca, ktorého odpudivý zovňajšok ukrýval jemnosť a nevinnosť.
|
|
Po totálnom neúspechu nákladného, ale celkom zmäteného prepisu sci-fi predlohy Franka Herberta Duna (Dune), vytvoril Modrý zamat (Blue Velvet) - bizarný kriminálny pŕibeh z ospalého mestečka, zmietaného temnými pudmi s Kyleom MacLachlanom, Dennisom Hopperom a svojou budúcou partnerkou Isabellou Rosselliniovou v hlavných úlohach.
V rokoch 1989 až 1991 natočil svoje najrozsiahlejšie a najznámejšie dielo - fenomenálny televízny seriál Mestečko Twin Peaks (Twin Peaks) o vyšetrovaní vraždy študentky Laury Palmerovej. Okrem obidvoch pilotných dielov režíroval aj ďalších päť epizód. Úspech tridsaťdielneho seriálu, v ktorom sa prelínal horor s červenou knižnicou, bol nevídaný.
|
|
Šokujúci road-movie Zbesilosť v srdci (Wild at Heart) o perverzne nevinnej mileneckej dvojici na úteku pred zákonom a pred pekelnými nástrahami pozemského sveta, napriek svojej krvavej estetizácii násilia dobil vavríny v Cannes.
Po vzniku filmovej verzie Twin Peaks sa Lynch začal venovať práci pre televíziu a jeho umelecké presahy sa dotkly aj ďalších oblastí - s dvorným skladateľom Angelom Badalamentim vytvoril neobvyklú scénickú performáciu Industriálne symfónie č. 1: Sen o zlomených srdciach (Industrial Symphony No. 1: The Dream of the Broken Hearted). Hlavnú úlohu v nej vytvorila speváčka Julee Cruiseová, ktorej Lynch otextoval aj dve platne.
Ako producent sa začal podielať v televízii aj vo filme na rôznych projektoch (napríklad Americká mozaika, Na vlnách TV). K réžii sa vrátil až po štvorročnej pauze, ktorá ubehla od kritikou zatrateného filmového prológu k Mestečku Twin Peaks a to rozpačitou kriminálkou o vražde, sexe a stratenej identite Lost Highway.
|
|
Jeho predposledný film Príbeh Alvina Straighta (The Straight Story), rozprávajúci o sedemdesiattriročnom mužovi, ktorý sa vydavá za mŕtvicou postihnutým bratom do susedného štátu na záhradnom traktore, vytvára ostrý kontrast k hrozivo viacznačným obrazom, nestrieka v ňom krv, nebojujú v ňom zvrátené vášne a nepadne v ňom jediné vulgárne slovo.
Posledným projektom Davida Lyncha je snímka Mulholland Drive. Z pôvodne plánovaného televízneho seriálu pre stanicu ABC vznikol celovečerný projekt s typicky Lynchovskou atmosférou, zvukom, kamerou a réžiou, využívajúcou abstraktnú filmovú reč. Dej je situovaný do Hollywoodu, presnejšie na ulicu Mulholland Drive, kam sa po nebezpečnom stretnutí s tajomnými vrahmi, následnej autonehode a strate pamäti dopotáca žena s menom Rita (Laura Elena Harringová) a po stretnutí so začínajúcou herečkou Betty (Naomi Wattsová) sa púšťa do pátrania po svojej identite. Osud oboch žien sa pretne s režisérom Adamom (Justin Theroux) a množstvom ďalších podivných existencii.