Boží uhol našej filmovej školy: špecifický God´s Eye |
Popri bežných kamerových uhloch sa dnes po minulom „Tarantinovom“ zábere z kufra pozrieme na ďalšiu ...
Popri bežných kamerových uhloch sa dnes po minulom „Tarantinovom“ zábere z kufra pozrieme na ďalšiu divácky vďačnú špecialitu. (1) God´s Eye Shot – pohľad z neba Božie oko, boží pohľad alebo aj „vtáčie oko“ (Bird´s Eye). Záber úplne zhora, keď kamera sníma smerom dole pod uhlom 90º, je špecifickým typom nadhľadu. Jeho použitie je rozmanité. Filmári ho najčastejšie využívajú, aby zvýraznili veľkosť diania (často bitky), dôležitosť postavy, samotu a izoláciu, nejaký pre príbeh dôležitý pohyb (dopravného prostriedku či postavy), scénu umierania alebo naopak vyslobodenia. Vtáčiu perspektívu efektne a rád používal aj Alfred Hitchcock: Vertigo (pohľady z výšky), Na sever severozápadnou linkou (útek z výškovej budovy), Psycho (bodnutie na schodoch) či Vtáci, kde pohľad z výšky na horiacu čerpaciu stanicu veľmi trefne až doslovne vystihuje význam záberu „Bird´s Eye“. Nezabudnuteľný boží pohľad priniesol aj Martin Scorsese v krvavom závere Taxikára (1976), kedy mal divák možnosť „predýchať“ výbuch násilia a zrekapitulovať škody. Tieto nadhľady patria aj do rukopisu Wesa Andersona. S uhlom božieho oka pracujú prirodzene aj letecké zábery (napr. Čierny jastrab zostrelený, True Detective 2), ale o tých možno niekedy inokedy.
(1) Prečítajte si aj o klaustrofobických podhľadoch, výškových nadhľadoch, vychýlených holandských uhloch či subjektívnych POV záberoch. Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Ako prežiť tranz priamo v kine? Vyskúšajte španielsky filmový experiment Sirat
- Gorillaz headlinerom tridsiateho ročníka Pohody. Ich tvorba spája rôzne žánre a fe
- #39 Veľký filmový a seriálový kvíz Petra Konečného v bratislavskom Kácečku
- Nový fantasy seriál HBO Rytier siedmich kráľovstiev / A Knight of the Seven Kingd
- Nový The Running Man by mal byť bližšie ku knižnej predlohe Stephena Kinga, ako ve
- Stanovisko slovenského audiovizuálneho prostredia k návrhu novely zákona o Audiovi
- Filmové štúdio s Petrom Konečným o filmoch Otec, Karavan, Veľký vlastenecký výlet,
- Zlatý klinec európskej promo tour k filmu Springsteen: Vyveď ma z ničoty / Springs
- Film Při zemi prebúdza schopnosť vnímať prírodu inak. Dokument uvedú festivaly Jed
- Prehliadka v brazílskom meste Porto Alegre predstaví hrdinky česko-slovenského fil