Boží uhol našej filmovej školy: špecifický God´s Eye

Popri bežných kamerových uhloch sa dnes po minulom „Tarantinovom“ zábere z kufra pozrieme na ďalšiu ...

pridal Michal Šmajda 13.2.2021 o 20:38
Boží uhol našej filmovej školy: špecifický God´s Eye


Popri bežných kamerových uhloch sa dnes po minulom „Tarantinovom“ zábere z kufra pozrieme na ďalšiu divácky vďačnú špecialitu. (1)

God´s Eye Shot – pohľad z neba

Božie oko, boží pohľad alebo aj „vtáčie oko“ (Bird´s Eye). Záber úplne zhora, keď kamera sníma smerom dole pod uhlom 90º, je špecifickým typom nadhľadu. Jeho použitie je rozmanité. Filmári ho najčastejšie využívajú, aby zvýraznili veľkosť diania (často bitky), dôležitosť postavy, samotu a izoláciu, nejaký pre príbeh dôležitý pohyb (dopravného prostriedku či postavy), scénu umierania alebo naopak vyslobodenia.

Vtáčiu perspektívu efektne a rád používal aj Alfred Hitchcock: Vertigo (pohľady z výšky), Na sever severozápadnou linkou (útek z výškovej budovy), Psycho (bodnutie na schodoch) či Vtáci, kde pohľad z výšky na horiacu čerpaciu stanicu veľmi trefne až doslovne vystihuje význam záberu „Bird´s Eye“.

Nezabudnuteľný boží pohľad priniesol aj Martin Scorsese v krvavom závere Taxikára (1976), kedy mal divák možnosť „predýchať“ výbuch násilia a zrekapitulovať škody. Tieto nadhľady patria aj do rukopisu Wesa Andersona. S uhlom božieho oka pracujú prirodzene aj letecké zábery (napr. Čierny jastrab zostrelený, True Detective 2), ale o tých možno niekedy inokedy.

 

(1) Prečítajte si aj o klaustrofobických podhľadoch, výškových nadhľadoch, vychýlených holandských uhloch či subjektívnych POV záberoch.

Ďalšie časti našej filmovej školy:

Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik

Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady

Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut

Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou

Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction?

Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery

Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme?

Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality

Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom

Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén

Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt 

Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot




ZENIT
[RECENZIA ]
ZA HORAMI
[RECENZIA ]
LONGLEGS
[RECENZIA ]
VTÁČNIK
[RECENZIA ]
V MENE CTI (2023)
[RECENZIA ]
NAJČÍTANEJŠIE




    Meno:
    ODOSLAŤ
    :)
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 95699
    02 |
    návšt. 15842
    03 |
    návšt. 13846
    04 |
    návšt. 10518
    05 |
    návšt. 9756
    06 |
    návšt. 7743
    07 |
    návšt. 7723
    08 |
    návšt. 7791
    09 |
    návšt. 5782
    10 |
    návšt. 1082
    REBRÍČEK US
    01 |
    $42,0 mil.
    02 |
    $30,0 mil.
    03 |
    $24,0 mil.
    04 |
    $10,0 mil.
    05 |
    $9,6 mil.
    06 |
    $6,3 mil.
    07 |
    $3,5 mil.
    08 |
    $3,4 mil.
    09 |
    $2,6 mil.
    10 |
    $2,4 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.