Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot |
Po štandardných kamerových uhloch (klaustrofobických podhľadoch, výškových nadhľadoch, vychýlených...
Po štandardných kamerových uhloch (klaustrofobických podhľadoch, výškových nadhľadoch, vychýlených holandských uhloch či subjektívnom POV zábere) sa dnes pozrieme na divácky vďačnú špecialitku. Trunk Shot – keď sme s postavou v kufri auta Ak máte napozerané gangsterky a iné chuťovky od Quentina Tarantina, sú vám tieto scény dôverne známe. Ide obyčajne o subjektívnu perspektívu postavy, ktorá sa zväčša nedobrovoľne ocitne v kufri auta. Gauneri, Pulp Fiction, Jackie Brownová či Kill Bill. „Trunk shot“ sa postupne stal jeho neodmysliteľným, štýlovým trademarkom. A keď náhodou nemá po ruke auto, výrazným podhľadom zostáva verný aj bez neho (viď Djanga alebo ikonický záver Nehanebných bastardov). Ide o špecifický podhľad, z ktorého sa v 90tych rokoch stalo obľúbené žánrové klišé (1). Nie však všetky takéto zábery vznikajú umiestnením kamery priamo do priestoru kufra. Tento uhol sa často „ofejkuje“: ak sa záber dobre orámuje (s časťou kapoty) a pridajú sa zvukové efekty, vzniká dokonalá ilúzia, že kamera je v kufri auta. Filmári týmto trikom získavajú viac prirodzeného sveta a väčší komfort pri nastavovaní potrebného uhla kamery. Jedným z prvých filmov, v ktorom „trunk shot“ použili ešte dávno pred tým, než ho Tarantino spopularizoval, bol procedurálny noir He Walked by Night (1948) (2). Stojí za ním režisér chlapských žánrov Anthony Mann a jeho toho času dvorný kameraman John Alton. Ide konkrétne o scénu, kedy polícia preskúmava obsah auta podozrivého. Podobný záber si neskôr vyskúšal aj Richard Brooks (In Cold Blood, 1967) a do kufra sme sa pozreli aj s Georgeom Millerom (Šialený Max a Dóm hromu, 1985) či Johnom Hughesom (Strýko Buck, 1989).
(1) „Tarantinove uhly“ sme napr. často vídali aj v kultovom seriáli Breaking Bad. (2) Procedurálne filmy noir, známe aj ako „docu-noiry“, sú špecifické tým, že okrem štylizácie (typickej pre noir ako taký) tu nájdeme detailné scény policajných postupov (hľadanie v teréne, snímanie odtlačkov prstov, vyhodnocovanie stôp, práca v laboratóriu), ktorými nás často sprevádza neutrálny rozprávač tzv. „Boží hlas“. Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Taliansky režisér Ferzan Özpetek v Bratislave uvedie svoj najnovší film Diamanty
- Jedinečný film Ako si vycvičiť draka prichádza do kín v hranej verzii
- Novinka z Cannes už na Slovensku. Filmové štúdio s Petrom Konečným
- Tretia séria seriálu Star Trek: Neznáme svety má premiéru 4. augusta na Skyshowtim
- Film Perla predstavuje silný príbeh emigrantky: Vracia sa do normalizačného Českos
- Dvojka prinesie unikátny dokument Joe the First venovaný trénerskej legende Jozefo
- Zlatá kamera pre jedného z najvýznamnejších slovenským kameramanov – Martina Štrbu
- Filmové týždenníky boli neodmysliteľnou súčasťou programu kín, pripomíname si ich
- Balerína solídne využíva novú postavu a má aj prekvapivú akciu