Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot

Po štandardných kamerových uhloch (klaustrofobických podhľadoch, výškových nadhľadoch, vychýlených...

pridal Michal Šmajda 23.1.2021 o 17:04
Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot


Po štandardných kamerových uhloch (klaustrofobických podhľadoch, výškových nadhľadoch, vychýlených holandských uhloch či subjektívnom POV zábere) sa dnes pozrieme na divácky vďačnú špecialitku.

Trunk Shot – keď sme s postavou v kufri auta

Ak máte napozerané gangsterky a iné chuťovky od Quentina Tarantina, sú vám tieto scény dôverne známe. Ide obyčajne o subjektívnu perspektívu postavy, ktorá sa zväčša nedobrovoľne ocitne v kufri auta. Gauneri, Pulp Fiction, Jackie Brownová či Kill Bill. „Trunk shot“ sa postupne stal jeho neodmysliteľným, štýlovým trademarkom. A keď náhodou nemá po ruke auto, výrazným podhľadom zostáva verný aj bez neho (viď Djanga alebo ikonický záver Nehanebných bastardov).

Ide o špecifický podhľad, z ktorého sa v 90tych rokoch stalo obľúbené žánrové klišé (1). Nie však všetky takéto zábery vznikajú umiestnením kamery priamo do priestoru kufra. Tento uhol sa často „ofejkuje“: ak sa záber dobre orámuje (s časťou kapoty) a pridajú sa zvukové efekty, vzniká dokonalá ilúzia, že kamera je v kufri auta. Filmári týmto trikom získavajú viac prirodzeného sveta a väčší komfort pri nastavovaní potrebného uhla kamery.

Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot

Jedným z prvých filmov, v ktorom „trunk shot“ použili ešte dávno pred tým, než ho Tarantino spopularizoval, bol procedurálny noir He Walked by Night (1948) (2). Stojí za ním režisér chlapských žánrov Anthony Mann a jeho toho času dvorný kameraman John Alton. Ide konkrétne o scénu, kedy polícia preskúmava obsah auta podozrivého. Podobný záber si neskôr vyskúšal aj Richard Brooks (In Cold Blood, 1967) a do kufra sme sa pozreli aj s Georgeom Millerom (Šialený Max a Dóm hromu, 1985) či Johnom Hughesom (Strýko Buck, 1989).

 

(1) „Tarantinove uhly“ sme napr. často vídali aj v kultovom seriáli Breaking Bad.

(2) Procedurálne filmy noir, známe aj ako „docu-noiry“, sú špecifické tým, že okrem štylizácie (typickej pre noir ako taký) tu nájdeme detailné scény policajných postupov (hľadanie v teréne, snímanie odtlačkov prstov, vyhodnocovanie stôp, práca v laboratóriu), ktorými nás často sprevádza neutrálny rozprávač tzv. „Boží hlas“.

Ďalšie časti našej filmovej školy:

Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady

Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut

Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou

Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction?

Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery

Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme?

Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality

Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom

Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén

Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt








Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 22838
02 |
návšt. 3494
03 |
návšt. 3103
04 |
návšt. 2530
05 |
návšt. 1251
06 |
návšt. 824
07 |
návšt. 808
08 |
návšt. 388
09 |
návšt. 355
10 |
návšt. 256
REBRÍČEK US
01 |
$24,1 mil.
02 |
$19,3 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$6,1 mil.
05 |
$1,3 mil.
06 |
$1,3 mil.
07 |
$0,894 mil.
08 |
$0,576 mil.
09 |
$0,521 mil.
10 |
$0,516 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk