Filmová škola: strihové prechody, zatmievačky, stieračky, prelínačky |
V predošlých dieloch kinemáckej filmovej školy sme sa okrem iného venovali kontinuálnemu (match-cutu) aj skokovému ...
V predošlých dieloch kinemáckej filmovej školy sme sa okrem iného venovali kontinuálnemu (match-cutu) aj skokovému strihu (jump-cutu). Teraz si posvietime na ďalšie možnosti, ako prejsť zo scény do scény. Filmová interpunkcia má za úlohu nielen oddeliť čo kedy začína a končí, ale aj vyvolať žiadaný emotívny dopad. Divákovi dáva možnosť pochopiť a zrekapitulovať predchádzajúcu časť. Najstaršou interpunkciou v kinematografii je titulok v nemom filme. Ak strih (prechod od jedného záberu k druhému) nie je priamy/ostrý, môžu strihači použiť jeden zo strihových efektov. Za použitia zatmievačky (fade to black, fade-out) ponorí strihač obraz plynule do čiernej farby. Po nej spravidla nasleduje roztmievačka (fade-in), ktorá naopak začína čiernou farbou a postupne speje k čistému obrazu. Alternatívou býva práca s bielou farbou, tzv. vybielenie obrazu. Strieračka (wipe) predstavuje postup, keď je jeden záber nahradený druhým v podobe línie pohybujúcej sa naprieč obrazovým poľom (rôznymi smermi). Nový záber doslova vytlačí ten predošlý. Dnes sa používa už len zriedka, najčastejšie, ak chcú tvorcovia evokovať dobové postupy (napr. retro-noir Čierna Dahlia), no nezabúdajme, že ide aj o jeden z technických trademarkov celej ságy Star Wars, kde nájdeme aj prienik s variantom kruhovej clony. Prelínačka (dissolve, cross fade) zasa nastáva, keď sa dva zábery zamenia tak, že jeden pomaly prekryje druhý. Starý záber sa postupne stráca, zatiaľ čo sa nový postupne objavuje. Spomeňme „Hitchove“ Psycho (1960), keď sa v slávnej scéne mení odtok vo vani v mŕtve oko. Ďalšou možnosťou je rozostrenie a následne zaostrenie, ktoré – podobne ako prelínačka – často slúži na prechod do retrospektívy. Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola: MacGuffin - kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad Filmová škola: Prvý film na svete? Rok 1888 alebo 1895? Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Jakub Kroner nakrúca film MIKI o Mikulášovi Černákovi. Premiéra bude budúci rok
- Netflix, HBO novinky - Maestro in Blue, Noise, Agent Elvis, Shadow and Bone...
- Na západe nič nové je najlepším medzinárodným filmom - naša recenzia
- Večer najlepších filmov a seriálov roka 2022 aj v bratislavskej Novej Cvernovke
- Wicked – Part One. Adaptácia broadwayského muzikálu
- Michal Korec hodnotí film Shazam: Hnev bohov a to aj jeho 4DX verziu
- Netflix, Apple TV a HBO novinky - Ted Lasso 3, The Night Agent, Succession 4
- Blíži sa udeľovanie filmových cien Slnko v sieti. SFTA spúšťa divácke hlasovanie
- Ako zatvárať dvere pred ničivými katastrofami - anime Suzume
- Vďaka projektu Zošalieť sme nezošaleli z covidu - hovoria Piussi a Štrba