Filmová škola – kruh sa uzatvára s tzv. iris shot

Dnes sa pozrieme na situáciu, keď sa na obraze objavuje okrúhly výsek. Kruhový záber (iris shot) pochádza z čias ...

pridal Michal Šmajda 19.3.2021 o 23:44
Filmová škola – kruh sa uzatvára s tzv. iris shot


Dnes sa pozrieme na situáciu, keď sa na obraze objavuje okrúhly výsek. Kruhový záber (iris shot) pochádza z čias nemého filmu, kedy sa kruhovou clonou zvykli ukončovať scény s neraz vtipnou pointou, po ktorej sa čierny kruh uzatvoril. Tvorcovia ním radi poukazovali na niečo dôležité alebo to bol efektný klinec k záverečnej pointe (tzv. eye-catching effect).

Filmová škola – kruh sa uzatvára s tzv. iris shot

Režisér D. W. Griffith používal tento trik na vyznačenie dôležitého aspektu (Zrodenie národa, 1915) či na zjemnenie hrán obrazového poľa (Intolerancia, 1916). Z veľkých filmov spomeňme aj klasiku nemeckého expresionizmu Kabinet doktora Caligariho (1920). Po nástupe zvuku v roku 1927 bol tento postup pomaly na ústupe, aj keď popularite sa ešte naďalej dlho tešil v animovaných groteskách (Looney Tunes, Disneyho Mickey Mouse, Tom a Jerry). Pamätať si ho môžete aj zo Skvelých Ambersonovcov (1942) Orsona Wellesa na konci snehovej scény.

Filmová škola – kruh sa uzatvára s tzv. iris shot

Iris efekt sa samozrejme používa dodnes. Kruhový výsek sa môže zmenšovať (iris in) alebo zväčšovať (iris out). Býva to tak spôsob, ako scénu ukončiť, alebo ju naopak začať. Niekedy je to len na efekt (napríklad bondovky na čele s titulkovou sekvenciou Dr. No, 1962), inokedy je zasa cieľom vyvolať v divákovi pocit, že je súčasťou filmu. Stáva sa voyerom, ktorý má zrazu v hľadáčiku niečo dôležité: kľúčový predmet (možno aj MacGuffin) či postavu ukrývajúcu nejaké tajomstvo.

Túto techniku rád používa Martin Scorsese (Poviedky z New Yorku, Kasíno, Na druhej strane) a bohato ju využili aj v Truman Show (1998), kde predstavovala pohľad nespočetného množstva skrytých kamier

Filmová škola – kruh sa uzatvára s tzv. iris shot
.

Mimoriadnym filmom je v tejto oblasti belgicko-mexický Lucifer (2014) nakrútený komplet v kruhovom formáte. Diváčky a diváci ho mali možnosť vidieť v roku 2015 na IFF Bratislava.

Ďalšie časti našej filmovej školy:

Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik

Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady

Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut

Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou

Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction?

Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery

Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme?

Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality

Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom

Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén

Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt 

Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot

Filmová škoa - boží uhol

Filmová škola: Prvý film na svete? Rok 1888 alebo 1895?




DEŽO HOFFMANN
[RECENZIA ]
HUSTLE
[RECENZIA ]
BRATSTVO
[RECENZIA ]
INTERCEPTOR
[RECENZIA ]
STAND UP
[RECENZIA ]
1
Elvis
ELVIS
[RECENZIA ]

Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 8991
02 |
návšt. 6079
03 |
návšt. 6818
04 |
návšt. 3993
05 |
návšt. 3096
06 |
návšt. 1739
07 |
návšt. 856
08 |
návšt. 783
09 |
návšt. 883
10 |
návšt. 691
REBRÍČEK US
01 |
$30,5 mil.
02 |
$30,5 mil.
03 |
$26,4 mil.
04 |
$23,4 mil.
05 |
$17,7 mil.
06 |
$1,7 mil.
07 |
$0,725 mil.
08 |
$0,533 mil.
09 |
$0,513 mil.
10 |
$0,440 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.