AMÉLIA Z MONTMARTRU

AMÉLIA Z MONTMARTRU

10

Naozaj veľmi som sa tešil na premiéru francúzskeho filmu s distribučným názvom Amélia z Montmartru a môžem vám napísať, že pocity, ktoré sa mi preháňali hlavou pri jeho sledovaní, sú len ťažko opísateľné. Ale kedže práve čítate filmovú recenziu pokúsim sa ich preniesť na obrazovku vášho počítača.

Amélia Poulain (Audrey Tautou) mala neopakovateľné detstvo. Najprv prišla o svoju červenú rybičku (trpela sebevražednými sklonmi) a hneď na to prišla o svoju matku, na ktorú padla podobne zúfalá sebevražedkyna. Z jej otca Raphaela sa stal chorobný pestovateľ záhradnej skalky. Amélia ale rástla ako z vody a z malého dievčatka, ktoré podľa otca doktora trpelo srdečnou vadou (pravda je ale taká, že pri pravideľných prehliadkach sa vždy tak rozrušila, že sa jej prudko rozbúchalo srdiečko) vyrástla čierno oká čašníčka s prácou v kaviarni Deux Moulins v Montmartru. Viete čo taká neprehliadnuteľná čašníčka miluje? Rada hádže žabky, ponára ruku do vreca s obilím a hlavne sleduje ľudí. Jedného dňa sa ale stane niečo nečakané. Presne v deň, keď zahynula princezná Diana, sa podarí Amélii nájsť v malú krabičku so zaujímavým obsahom. Rozhodne sa vypátrať jej majiteľa a anonymnou cestou mu vrátiť už dávno zabudnutý poklad. Od toho dňa sa Amélia rozhodne pomáhať všetkým dobrým ľuďom. Svojho melancholického otca zmení pomocou záhradného trpaslíka, ktorého pošle na cestu okolo sveta, pomôže aj svojmu "sklenenému" susedovi, či priateľke z trafiky, ktorá sa márne pokúša nájsť toho pravého. Pri tej všetkej rozdanej láske, ale zabúda na seba a na svoje city. Práve v okamihu, keď to najviac potrebuje spoznáva zvláštneho mladíka Nina (Mathieu Kassovitz) do ktorého sa zamiluje. Vrana k vrane sadá a Améliu vôbec neodradí, že tajomný Nino pracuje v pokladni sex shopu, prilepšuje si ako strašidlo v zábavnom parku a najviac zo všetkého obľubuje zbieranie nepodarených fotografií z fotoautomatov. Ako to dopadlo, vám samozrejme neprezradím...

Amélia z Montmartru Amélia z Montmartru Amélia z Montmartru

Režisér Jean - Pierre Jeunet jednoznačne potvrdil, že právom patrí k špičke francúzskeho filmu. Pred niekoľkými rokmi nás zaviedol do podivného domu, ktorému vládol mäsiar zabiják (Delikatesy) a pred nedávnom sa zhostil réžie hollywoodskeho projektu Votrelec: Vzkriesenie. Doma je ale doma a po návrate z Hollywoodu sa vrátil k poctivému filmárstvu. Natočil bizarnú, humornú, poetickú, - jednoducho krásnu snímku, plnú režisérskych nápadov a obrazových invencií. Film Amélia z Montmartru srší príjemnou atmosférou, citom pre humor a neohraničenou fantáziou. Jeunet sa pomocou kúzelných farebných kompozícií a presnosťou pre detail, mení na rozprávača príbehu o tom, že život je vo svoje zložitosti vlastne jednoduchý a skladá sa z prostých a na prvý pohľad možno nepodstatných vecí.

Postavu Amélie zveril Jeunet neskutočne zaujímavej Audrey Tautouovej. Vďaka jej očiam a hereckému výkonu dosiahol presne to po čom jeho scenár túžil. Brilantne sa jej podarilo prevteliť do postavy večne zasnenej Amélie. Vedlajších úloch sa bravúrne zhostili Jeunetovi dvorní herci Rufus, Dominique Pinon, či Mathieu Kassovitz.

Žiadna recenzia, či článok nenahradí to o čo prídete, keď sa na túto rozprávku pre dospelých nevyberiete. Už veľmi dlho som vám žiadny film neodporúčal tak, ako práve túto francúzsku sondu do našich životov. Za všetko hovorí aj Krištálový glóbus z MFF v Karlových Varoch, ktorý si Amélia viac než zaslúžila. Po všetkých tých brakoch sa konečne vraciam k názoru, že dobrý film ešte stále žije. Vďaka pán Jeunet.

Le fabuleux destin d Amélie Poulain (Francúzsko, 2001, 120 min.)
Réžia: Jean-Pierre Jeunet. Scenár: Guillaume Laurant, Jean-Pierre Jeunet. Hudba: Yann Tiersen. Hrajú: Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz, Lorella Cravotta, Claire Maurier, Clotilde Mollet, Dominique Pinon, Isabelle Nanty, Serge Merlin.

autor Peter Konečný 16.10.2001
10
9.3