Filmová škola – demontujeme pre vás vnútrozáberovú montáž

Dnes sa pozrieme na postup, keď je obrazové pole využité na maximum a nie je potrebný strih. Záber sa v tomto prípade ...

pridal Michal Šmajda 25.4.2021 o 21:56
Filmová škola – demontujeme pre vás vnútrozáberovú montáž


Dnes sa pozrieme na postup, keď je obrazové pole využité na maximum a nie je potrebný strih. Záber sa v tomto prípade komponuje do hĺbky poľa s viacerými obrazovými plánmi, ktoré sú podľa možnosti všetky rovnako ostré. Pri takomto komponovaní sa šetrí čas a nie je nevyhnutný strih; v jednom zábere tak máme všetko potrebné: postavy, ich konanie a pre príbeh dôležité elementy (napr. okno, ktoré sa otvorí alebo telefón, ktorý zazvoní). Poznáme to aj pod názvom vnútrozáberová montáž.

Filmová škola – demontujeme pre vás vnútrozáberovú montáž

Práca s mizanscénou bola vo filme už od jeho počiatkov, keď s nakrúcaním začínali Lumièrovci, ktorí používali statickú kameru a mali k dispozícii iba cca 50 sekúnd. Mizanscéna je všetko to, čo chceme mať v zábere, v obrazovom poli.

Hĺbka ostrosti je oblasť pred aj za rovinou predmetu, na ktorý zaostrujeme, pričom všetky predmety sa stále javia ako ostré. Všeobecne platí, že hĺbka ostrosti je tým väčšia, čím je vyššia clona a nižšia ohnisková vzdialenosť objektívu. Hĺbka ostrosti tak vyjadruje rozdiel vzdialenosti najbližšieho a najvzdialenejšieho objektu, ktorý sa javí ako ostrý.

Priekopnícku prácu s hĺbkou ostrosti priniesli toho času debutujúci, len 25-ročný režisér Orson Welles s kameramanom Greggom Tolandom v legendárnom Občanovi Kaneovi (1941). Pracovalo sa tu často aj so 4-dejovými plánmi; pričom okrem toho obrazového (popredie, stred, pozadie) používali aj zvukový plán. Pred nimi s touto technikou pracovali aj kameraman James Wong Howe či režisér Jean Renoir. Zo súčasnej kinematografie spomeňme rumunskú novú vlnu či tvorbu Michaela Hanekeho.

Filmová škola – demontujeme pre vás vnútrozáberovú montáž

Ďalšie časti našej filmovej školy:

Filmová škola: Michael Bay a jeho hrdinský „spin shot“

Filmová škola: strihové prechody, zatmievačky, stieračky, prelínačky

Filmová škola: MacGuffin - kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad

Filmová škola: Prvý film na svete? Rok 1888 alebo 1895?

Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik

Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady

Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut

Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou

Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction?

Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery

Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme?

Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality

Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom

Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén

Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt 

Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot

Filmová škola - boží uhol








Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 3757
02 |
návšt. 386
03 |
návšt. 360
04 |
návšt. 230
05 |
návšt. 165
06 |
návšt. 91
07 |
návšt. 64
08 |
návšt. 62
09 |
návšt. 40
10 |
návšt. 44
REBRÍČEK US
01 |
$8,3 mil.
02 |
$3,1 mil.
03 |
$2,4 mil.
04 |
$2,0 mil.
05 |
$1,9 mil.
06 |
$1,1 mil.
07 |
$1,0 mil.
08 |
$0,801 mil.
09 |
$0,717 mil.
10 |
$0,440 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk