RIEFENSTAHL

RIEFENSTAHL

7.5

Filmová recenzia



Režisérka Leni Riefenstahlová v prvej polovici 20. storočia nastolila procesy a stála za vývojom technológií, z ktorých čerpajú filmári dodnes. Či ide o štýl snímania, kompozíciu, ale aj uhly záberov, väčšina z nich sa v určitých variáciách stala štandardom najmä pre televízne prenosy a záznam športových podujatí.

A kde je háčik? Asi len v tom, že Riefenstahlová bola dvornou filmovou propagandistkou Adolfa Hitlera a stojí za dvojicou, síce technicky priekopníckych snímkov, no zároveň historicky asi najznámejších agitiek oslavujúcich krvavého diktátora.

V tieni svastiky a kultu tela

Dokument Riefenstahl nemeckého režiséra Andresa Veiela sa pomocou archívnych materiálov, audio nahrávok a dobových rozhovorov vracia k hviezde propagandistických epických spektáklov tretej ríše Leni Riefenstahlovej. Kontroverzná osobnosť, ktorej sa nedá vytknúť talent a technické vizionárstvo, stojí za dvojicou nacistických dokumentárnych „blockbusterov“ Triumfom vôle a Olympiou.

Veielov film je na prvý pohľad akýmsi agregátorom dobových materiálov, ktoré autor, akoby len zošil dokopy. Film prináša ale viacero ešte nezverejnených vystrihnutých záberov z televíznych rozhovorov s Riefenstahlovou, ale napríklad aj audio záznamy hovorov fanúšikov, ktorí jej volali priamo domov. Dokumentárna novinka sa tak vracia ku kontroverznej téme druhej svetovej vojny, v ktorej Nemecko na čele s Hitlerom rozpútalo jeden z najkrvavejších svetových konfliktov dláždených miliónmi mŕtvych.

Riefenstahl

Zrkadlenie faktov proti argumentom

Veiel sa tak vracia k Riefenstahlovej hitu Modré svetlo, ktorým si získala nielen srdcia kritikov, ale aj národných socialistov, čo viedlo k ďalším „lukratívnejším“ zákazkám. Režisér tak historické fakty stavia do kontrastu a opozície k režisérkiným neskoršími vyjadreniam. Dokument tak postupne vrstvu po vrstve a záber po zábere kreuje akýsi režisérkin profil. Režisérky, ktorá oportunisticky chytila šancu za pačesy a nakrútila technicky revolučné snímky, ktorých remeselné plusy zatienila ideológia, totalita a masové čistky nepohodlných v koncentračných táboroch.

Režisér dokumentu sa tak do istej miery stáva psychológom, ktorý ale prvoplánovo nepoučuje. Odkrýva Riefenstahlovej osobnosť, a to zrkadlením faktov minulosti v kontraste s jej vystúpeniami v televíznych show, ale aj ďalšími dokumentmi a nahrávkami.

Riefenstahl

Riefenstahlovej variácie

Riefenstahlová tak v dokumente vystupuje a profiluje sa vo viacerých verziách a odtieňoch svojej osobnosti. Vidíme ju ako talentovanú filmárku, ktorá udávala trendy na filmovom tepe doby.

Zároveň sa mení počas vojnového štátu a v tieni Hitlerovej priazne a mantinely vlastnej morálky a etiky zase prispôsobuje časom povojnových rokov. Práve povojnová Riefenstahlová si vo veľa smeroch protirečí a ľahko ju rozzúri do biela konfrontovanie s faktami a dokumentami minulosti. Obzvlášť neuveriteľne pôsobí niekoľko vystrihnutých záberov z rozhovoru, ktorý skončil Riefenstahlovej zúrivou etudou.

Veiel ale nepriniesol len akýsi generický pohľad na umelkyňu s kontroverznou minulosťou, ktorá prvoplánovo šokuje a bulvárne prepiera na verejnosti jej špinavé prádlo. Režisér vcelku nenápadne, salámovou metódou fokusuje pozornosť na presah v podobe cyklenia sa totalitných tendencií. Teda v úvodzovkách povedané: Náckovia nie sú výsostne len produktom Hitlerovho Nemecka, majú tendenciu sa vracať v nových variáciách, outfitoch a evolučných verziách skrývajúcich sa za bielymi goliermi.

Riefenstahl

Dokument o Riefenstahlovej by síce potreboval výrazne prestrihať a okresať o dobrú polhodinku, no ide o počin, ktorý vie univerzálnym filmovým jazykom poukázať na nezdravé fenomény a trendy spoločnosti. Riefenstahlovej oportunizmus a pokrytectvo tak nie je leitmotívom filmu, ten ťahá vpred práve poukázanie na možnosť opakovania sa dejín, ktoré môžu od kultu tela viesť k masovým deportáciám.

Obzvlášť mrazivým sa tak stáva časť filmu, v ktorej Riefenstahlová obhajuje Triumf vôle, v ktorom podľa jej slov nebolo nič nezdravé a propagandistické a jediným odkazom filmu bolo: Mier, mier a ešte raz mier. Verklíkovanie podobnej mantry v kontexte reality nášho rozbombardovaného východného suseda a rétoriky niektorých politikov je obzvlášť trpké.


Riefenstahl (Nemecko, 2024, 120 min.)
Réžia: Andres Veiel. Scenár: Andres Veiel. Hudba: Freya Arde. Účinkujú: Leni Riefenstahl, Ulrich Noethen, Albrecht Knaus, Raimund le Viseur, Ernest A. Ostro, Dieter Wild ...


autor Pavel Knapko 16.11.2025
7.5
RIEFENSTAHL
+ téma
+ exkluzívne nahrávky
+ dobové materiály
+ presah
+ minimalistická forma rozprávania
+ zrkadlenie faktov a argumentov
- ľudia neorientujúci sa v téme, môžu byť spočiatku zmätení
- stopáž
- zdvojovanie niektorých motívov
Kinema
7.5
Metascore
8.2
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žner: Dokument
Minutáž˝: 115 min
Krajina: Nemecko
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 13.11.2025
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
8.2
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žáner: Dokument
Minutáż˝: 115 min
Krajina: Nemecko
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 13.11.2025
0 z 10
0 z 10
8 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|WITCHER 4. SÉRIA
1
hodnotenie 4/10
|NEPELA
2
hodnotenie 8/10
|PREDÁTOR: NEBEZPEČNÁ ZÓNA
1
hodnotenie 7,5/10
|DRACULA: PRÍBEH LÁSKY
0
hodnotenie 5/10
|EXIT 8
0
hodnotenie 7/10
|PÁN NIKTO PROTI PUTINOVI
0
hodnotenie 9/10
|ČO VIE MARIELLE
0
hodnotenie 8/10
|PEACEMAKER SEZÓNA 2
0
hodnotenie 8/10
|BUGONIA
0
hodnotenie 9/10
|THE OLD GUARD 2
0
hodnotenie 4/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 13553
02 |
návšt. 4998
03 |
návšt. 4766
04 |
návšt. 4834
05 |
návšt. 2761
06 |
návšt. 2598
07 |
návšt. 1790
08 |
návšt. 2482
09 |
návšt. 2452
10 |
návšt. 1835
REBRÍČEK US
01 |
$8,3 mil.
02 |
$7,8 mil.
03 |
$6,2 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$4,9 mil.
07 |
$3,8 mil.
08 |
$3,1 mil.
09 |
$2,0 mil.
10 |
$1,4 mil.
NAJLEPŠIE HODNOTENÉ FILMY
PODCASTY
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.