PACIFIC RIM: POVSTANIE

PACIFIC RIM: POVSTANIE

6.0

Desať rokov po origináli pokračuje séria Pacific Rim novým dielom. Svet sa po dekáde zmenil – ostali tu trosky Kaiju i Jaegerov, dajú sa speňažiť a to vyhovuje šmelinárovi Jakeovi. Na jednom záťahu vletí do príbytku Amary, čo sa pretĺka životom a postavila si malého Jaegera. Obaja putujú do výcvikového strediska a budú čeliť novým hrozbám: istý koncern chce nasadiť na obranu Zeme svoj systém dronov, v Sydney prichádza nečakaný útok z mora a štúdium Kaiju prinieslo nečakané novinky.

Keď pred piatimi rokmi prišiel Guillermo del Toro s Pacific Rim, bol to očakávaný hit. Všetci čakali, ako sa vyrovná s konkurenciou, kde dovtedy vládol Michael Bay. Solídny pohľad na mytológiu, fajn momenty, no niečo legendárne mu chýbalo, možno troška japonskej precíznosti, iné pohľady na boj či menej amerického pátosu. Repete žije sčasti v tieni originálu, no zároveň má šancu poraziť vlaňajších Transformers 5... Do takého módu sme sa dostali pri žánri veľkorozpočtových megafilmov. Môžu vyjsť pokojne v marci a točia ich už aj tvorcovia, ktorí doteraz stáli pri seriáloch.

Niekoho azda poteší, že sa tu zbytočne ani nedávali peniažky na slávnych hercov, no Scott Eastwood a John Boyega sú dosť slabí a zvýrazňujú viaceré mínusy scenára. Dialógy sú písané ako jednovetné výkriky, bojové povely a snaha o trošku dlhší monológ ústi do mentoringu, spomienok či pokusov o vtipné scénky. Niektoré fungujú, ak pochopíte, že tento film sa na rozdiel od jednotky neberie toľko vážne a ide najmä po efektoch.

Z jednotky tu ostalo pár prestrihov, takže na niektoré silné scény si aj spomenieme, no pokiaľ ide o vývoj postáv, je to trošku problém. John Boyega je stále rovnaký týpek, čo chce byť vtipný, aj nad vecou ako aj v Star Wars, no nie vždy to funguje. A mladý Eastwood je len pekný chlapík, čo chce lektorovať, laškovať s kolegynkou – frajerstvo mu ide lepšie, no to je všetko. Lepšie dopadla 15-ročná Cailee Spaeny ako Amara. A Charlie Day si to tu užíva ako v inej komédii.

Pacific Rim: Povstanie Pacific Rim: Povstanie

To všetko je súčasť žánru, kam sa Pacific Rim posúva. Nechce byť už taký osudový (hoci ide o veľa), vystačí si s ľahším pohľadom, vkladá humor, kde môže a potom sa sústredí na akčné sekvencie. Takže tie povinné scény prípravy, tréningu, zoznamovania, mladíckej rivality či doberania sa treba zvládnuť, aby ste sa dostali k tomu lepšiemu, čo film ponúka. Pri stopáži 111 minút sa našťastie veľa výplne ani nedostalo a hoci by som osobne 10-12 minút zostrihal, dajú sa zvládnuť a isté pasáže tu musia byť.

Budete prekvapení, koľko ráz sa film dokáže otočiť a aké nové motívy tu vloží. Už-už sa zdá, že Kaiju sa tu ani neobjavia a budeme sledovať iba bitky Jaegerov s inou hrozbou, no všetko si dá načas. Akcia v Sydney všetko správne naštartuje, ukáže sa isté tajomno, možný záporák a... potom sa všeličo zmení. V inom filme, čo sa berie vážne, by sa to dalo brať ako podraz na diváka, no tu sa dej s vami skôr hrá.

Aj tak ste prišli po akčné scény a tie sú solídne zastúpené, ba čo viac, oproti niektorým Bay-festom aj lepšie natočené. Prakticky väčšinu času máte prehľad, čo sa deje, kto čo páli a ešte stíhajú trikári aj pár pohľadov do kabíny, kde sa piloti v spomalených záberoch snažia bojovať. Misia v Sydney, Rusku a najmä triková extravaganza v Tokiu dokazujú, že tieto megalomanské akcie sa dajú točiť aj štýlom, že máte pocit epickej, no stále prehľadnej akcie. Že sa tu nič nové nevymyslí, mastíme sa v metropole a padajú mrakodrapy, to už ide na vrub originality.

No nudiť sa nebudete, pár nápadov tu objavíte a to finále poteší každého japanofila medzi nami (a na dve sekundy sa mihne aj socha Gundama). Ak by som mal byť príliš kritický – zabudnite na to, že vo filmovom Tokiu spoznáte jednotlivé štvrte. Čo je však na väčšiu škodu, z akcie sa vytratil pôvodný duch vyššieho levelu Kaiju, prípravy i postupného zdolávania. Tu ostala skutočne iba akcia na úrovni Transformers, akurát lepšie zrežírovaná.

A s tým očakávaním treba ísť do kina. Samotná mytológia Kaiju a Jaegerov sa rozširuje minimálne, no ak si s nimi chcete užiť ďalšiu rundu a tentokrát sa ohlušiť aj v IMAX či Dolby Atmos, nech sa páči.

Pacific Rim: Uprising (USA / Čína, 2018, 111 min.)
Réžia: Steven S. DeKnight. Scenár: Steven S. DeKnight, Emily Carmichael, Kira Snyder, T.S. Nowlin. Hrajú: John Boyega, Scott Eastwood, Cailee Spaeny, Burn Gorman, Charlie Day, Tian Jing...

autor Michal Korec 23.3.2018