KAMOŠ OBOR

KAMOŠ OBOR

8.0

Najprv malé vyjasnenie pre hráčov videohier. BFG nie je, čo si myslíte (najsilnejšia zbraň z Dooma). Iba niekoľko znalcov v slovenskej zemi pochopí – a je to celkom vhodné vedieť vopred – že ide o adaptáciu detskej knižky Roalda Dahla, autora Charlieho a čokoládovej továrne, s ktorou má Kamoš obor spoločnú hlbokú studnicu fantázie i sviežich nápadov.

Dej sledujeme z pohľadu malej Sofie žijúcej v sirotinci. Jednej temnej noci sa v hodine bosoriek objaví na ulici nielen pár ožranov, ale v tieni sa schováva obor. Je priateľský, ale pretože ho Sofia videla, odnesie ju do krajiny obrov. Tu nájde nielen jeho príbytok a viaceré tajomstvá (napríklad čo znamenajú malé svetielka v džbánoch), ale aj ďalších obrov, ktorí zďaleka nie sú priateľskí a neraz jej pôjdu po krku. Medzi Sofiou a Kamošom obrom (ako ho začne volať) sa rodí blízky vzťah – ona je rada, že sa dostala z nepríjemného sirotinca do lepšieho sveta, kde má známeho. Na oplátku mu chce pomôcť, keď vidí, že ako najmenší obor to nemá ľahké a často je terčom útokov väčších. Spoločne objavujú nielen jednotlivé tajomstvá inej ríše, ale hľadajú riešenie zlepšenia svojich životov.

Kamoš Obor je iný ako súčasná produkcia Hollywoodu a Spielberg ho natočil úmyselne ako pred 25 rokmi. Neosloví všetkých na prvú – a ten pocit sa prenáša aj do samotného filmu. Vhodne zostrihaná ukážka našťastie ukázala iba dianie prvých minút, čaká vás veľa objavov; zámerne nemožno písať, aké postavy sa objavia v poslednej tretine či ktorým smerom sa vydá finále. Hoci miestami Kamoš Obor pripomína Jacka v krajine obrov po vyrastenej fazuli (cez niektoré postavy), Dahlova fantázia sa vydala iným smerom. Existencia dvoch svetov sa mieša čoraz častejšie a zďaleka nekončí jedným výletom Sofie do krajiny obrov. Postupné prelínanie elementov využíva film na postupnú gradáciu.

Kamoš Obor Kamoš Obor

Je bohatý a dobre štruktúrovaný, hoci prvé epizódy majú paradoxne pomalšie tempo a nie sú vtipné ako neskoršie. Najväčšia švanda príde až v poslednej štvrtine, dovtedy sa servírujú smutné nálady. Už samotné nastavenie hlavnej dvojice (dievča zo sirotinca, obor-samotár) si pýta rozveselenie a posun. Hoci Spielberg využíva milé ťahy ako nenápadný pohyb obra po nočnom meste alebo štylizovanú vravu. Pri nej musel byť preklad ultraťažký a Andy Hryc si ide hrdlo vydrať, aby zachytil všetky nepreložiteľné výrazy; originál v podaní Marka Rylancea je iba jeden (zistíte pri ponechanej mimike).

Mix pocitov od smutného cez tajomné až po vtipné ide Spielbergovi. Lebo Kamoš Obor je vzácne nepredvídateľný, čo sa u dnešných filmov cení aspoň dvojnásobne. Ale azda preto sa bude niektorým divákom zdať ako relatívne pomalý, že nemá drajv (na dnešné pomery). Nechýba mu štipka mágie, neustále prítomné tajomno a najmä perfektná gradácia. Každá ďalšia štvrtina je lepšia ako minulá, čím vás chcem povzbudiť, aby ste to nevzdali. Spielberg pomalé tempo u niektorých filmov využíva rád (napríklad Vojnový kôň, sčasti Mníchov a Lincoln), no nemá zbytočné scény. Aj tu presne vycítite, kedy chce v nás vzbudiť väčší záchvev smútku, radosti alebo povzbudenia.

Kamoš Obor Kamoš Obor

Na veľkom plátne a sčasti aj v 3D vyniká silná štylizácia – ešte aj nočný Londýn vyzerá úchvatne. Krajina obrov a jednotliví obyvatelia sú pekne animovaní a ich kombinácia s civilnými predmetmi (pneumatika na krku, jazda na autách) ladí. Mená a dialógy podľahli dabingu, kde nie sú úplne totožní s originálom: výber niektorých hlasov nemusí sadnúť. Sizyfovská rolička Sofie nevyšla na sto percent. Jej bežný hlas je fajn, keď má kričať či intenzívne prežívať scény, ruší.

Celý Kamoš Obor je postavený na Markovi Rylancovi, o čom svedčí vizuál postavy a u nás ho paralelne nepočuť, čím prídeme o celý výkon. Dabing chce priblížiť film mladšiemu divákovi, ale Kamoš ním veru stráca. No určite nastražte uši na hudbu Johna Williamsa, ktorý sa vyhol pokušeniu kopírovať muziku z Harry Pottera či iných diel – stvoril svojský atmosférický a počúvateľný soundtrack.

Kamoš Obor netrhal rebríčky návštevnosti v Severnej Amerike. Nie je to bežný letný film, potrebuje pozorného diváka, ktorého neodradí pomalé tempo, ocení ako sa vrstvia línie a rozvíja klbko tajomna. Charlie si kedysi vypomáhal pesničkami a crazy prístupom, Spielberg postupoval úplne inak.

The BFG (UK/Kanada/USA, 2016, 117 min.)
Réžia: Steven Spielberg. Scenár: Melissa Mathison, Roald Dahl (kniha). Hrajú: Mark Rylance, Ruby Barnhill, Penelope Wilton

autor Michal Korec 4.9.2016