MUZIKÁL ANEB CESTY KE ŠTĚSTÍ

MUZIKÁL ANEB CESTY KE ŠTĚSTÍ

6.0

Muzikál aneb cesty ke štěstí je česká novinka, ktorá by aj chcela byť novodobým muzikálom, ale viac jej sedí označenie letný tínendžerský film v dobrom slova zmysle. Nejde o x-tú variáciu na laškovanie adolescentov, ale sympatické sústredenie, kde zhruba 15 mladých ľudí nacvičuje muzikálovú klasiku.

TEXT OBSAHUJE INFORMÁCIE O DEJI

Až na konci zistíte, že celý film je iba flashback a sympaticky sa vráti do finišu. Pritom je cítiť, ako autori chceli stráviť čo najmenej času v šatni a divadle, aby sa čo najskôr vydali na malebný vidiek, kde nám chcú ponúknuť peknú atmosféricku sondu do nácviku, ktorý sprevádzajú rozličné očakávané trampoty osemnástnikov. Scenár azda pôsobí ako nevybrúsený, dvojgeneračný príbeh s rozličnými rolami a neraz sa rozsype na malé epizódy, ktoré ešte viac trieštia jednotlivé hudobné čísla. Kvôli nim sa zdráham označiť film za klasický muzikál, ten by posúval dej ďalej aj počas šumnej predvádzačky či modernizovania piesní. Je tu veľa postáv, ktoré by sa dali využiť a aj isté náznaky dejových zvratov, ale zväčša ostane len pri tých náznakoch a scenár akoby úmyselne vypustil možné vyústenia príbehov.

Napríklad učiteľská dvojica Vica Kerekes-Roman Vojtek má nevyjasnené záležitosti, takmer hrozí, že ich prichytia študenti pri romániku, ale... miesto jeho riešenia len séria hovorov Vojteka s manželkou alebo záhadná Vica, ktorá si na sústredenie doniesla aj syna a voči Vojtekovi je chápavá, ale zároveň mu dáva rozličné výzvy a doberá si ho. Táto línia je, podobne ako viaceré ostatné, rozpísaná a... akoby úmyselne nerozvinutá. Akoby scenáristi napísala dvakrát toľko a neskôr polovicu vyškrtli. Alebo je to pozostatok čiastočnej tvorby, keďže sa scenár tvoril na preskáčku celý rok – a takto je to na ňom cítiť.

Podobne vypália iné osudy hrdinov. Na jednej strane tu máme očakávané archetypy ako maník/veľký playboy, zakríknutý chalan, baba, z ktorej všetci šalejú a ona sa zamiluje do staršieho a láme srdce rovesníkovi. Nie všetky príbehy sú rozvinuté: zaláskovanosť Terezy prebehne podľa očakávaní (aj so zaujímavým bonusom, uveriteľným pre dnešnú dobu), ale iné motívy sa načrtnú, no opäť nedotiahnu. Napríklad rivalita Patrika a Davida končí zvláštne. Autori sa točia okolo Davida a ázijskej slečny, no ich vzťah nerozvinú. To všetko sedí, ak sa na dianie pozeráme očami osemnásťročných na letnom sústredení, no ako filmoví diváci očakávate viac. Muzikál je zaujímavý, že témy načrtne, ale nevyrieši.

Muzikál aneb Cesty ke štěstí Muzikál aneb Cesty ke štěstí

Takže sa sústredíte na všetko ostatné. Napríklad postoj konzervatívneho učiteľa a chute mladých ľudí urobiť niečo inak a Starcov modernizovať k nevôli. Pritom sami viete, že stret dvoch generácií by mal vyjsť v prospech mladých. Viaceré očakávané momenty nastanú. A popritom všetkom mám z filmu celkom dobrý pocit; veľa veci i scén vychádza ku spokojnosti divákov. Nemá pamätné dialógy, ale ani ich neakcentuje, len chce zachytiť súčasnú vravu mladých, ktorá nie je vždy cieľavedomá či dôvtipná.

Ak beriete Muzikál ako letný film o sústredení, kde sa odohrávajú rôzne anekdoty (a vy si ešte pritom stíhate spomenúť na vlastné letné tábory), funguje. Tréningy, tvrdý dril, vlastné nápady, povinná disco (šanca na revoltu), malé lásky i veľké víťazstvá. Viac ako tucet mladých ľudí režisérka s výnimkami poriadne nepredstaví a nechá vás hľadať si favoritov, ktorých azda rozvinie. Zvláštny prístup. Vďaka dobrému castingu sa sústredíte na vybrané typy, ale každého zaujmú iné. Niekto zažije lekcie, iný si to iba užije a vybraným členom môže tento pobyt zmeniť život. Nie všetkým – a to je úplne v poriadku.

Pekná kamera sníma letnú atmosféru, pohodový príchod, bláznenie v jazere, aj devízu filmu: tanečné čísla. Niektoré sú prebrané zo Starcov na chmelu, iné nové, ale všetky sú interesantné a keďže ich nie je veľa, tešíte sa na každé ďalšie. Obe verzie Bossa Nova a štylizované číslo pri stohoch sena beriem ako tie najlepšie a zručne zrežírované. To rozcvičky s nemeckou Musik pôsobia trošku divne. Takto sa však mladí prebíjajú sústredením a vy s nimi.

A často je cesta dôležitejšia ako cieľ. O tom svedčí rýchly strih na konci, keď zrazu zistíte, že pomer sústredenia a výsledného predstavenia je nečakane vysoký a netreba sa tešiť na veľký happy-end v tom hľadisku s rodičmi či učiteľmi. Tam si uvedomíte paradox, že to sústredenie a scény trvajú akosi dlho, no potom zistíte, že práve ony sú jadrom celého filmu. Otočte hodinky veku na 18 a celkom si užijete.

Muzikál aneb cesty ke štěstí (ČR, 2015, 85 min.)
Réžia: Slobodanka Radun. Scenár: Václav Sadílek ml., Jiří Mádl. Hrajú: Vica Kerekes, Roman Vojtek, Martin Písařík, Jiří Korn, Adam Mišík, Vladimír Polívka, Josef Laufer, Václav Kopta, Jaroslava Obermaierová a i.

autor Michal Korec 15.1.2016
6.0
-