BECKY

BECKY

7.0

Home Invasion trilery, či horory, sú dlhodobo obľúbeným subžánrom, avšak so sínusoidnou kvalitou jednotlivých titulov. Niekedy sa stane, ako v prípade Očisty: The Purge, že sa dočkáme aj nekonečnej filmovej série, kde to z hľadiska kvality taktiež turbulentne kolíše.

Novinka Becky dvojice režisérov Jonathana Milotta a Cary Murniona a hneď troch scenáristov - Lane Skyeovej, Nicka Morrisa a Ruckusa Skye, sa však ani zďaleka neobmedzuje iba na interiéry prepadnutého osamoteného domu, ale využíva aj pre horor tak výživné prostredie lesa a aj nejakej tej pozabudnutej chatky uprostred. Je chvályhodné, že hneď pätica tvorcov si na začiatku dokázala uzrejmiť, o čom ich výtvor bude, akým smerom sa bude vyvíjať, ako skončí a čo nám vlastne dielo chce povedať. Becky pôsobí, akoby bola dielom jedného scenáristu a zároveň aj režiséra.

Teenagerka Becky to nemá v živote jednoduché. Pred nejakým časom jej umrela milovaná matka na rakovinu a i keď otec ju bezpodmienečne miluje, rád by žil aj vlastný život. Nájde si pomerne skoro priateľku so synom, s čím Becky rozhodne nesúhlasí. Ide o čisto rebelanstvo mladej dievčiny a neochota odpútať sa od milovanej mŕtvej mamy, s farbou pleti priateľky jej otca to nemá nič spoločné. Táto téma sa dostane na pretras až v spojitosti s prepadovou skupinou väzňov a nakoniec nie je ani zďaleka tak dominantná, akoby sa na prvý pohľad zdalo. Film sa volá Becky a aj ústrednú tému a posolstvo diela budete spájať viac s hlavnou postavou, než s naznačenými spoločenskými témami.

Ale po poriadku. Becky sa s otcom vydáva na pobyt do ich chaty pri jazere, kde však prichádza aj jej potenciálna nová mama so synom. Paralelne k týmto pokojným udalostiam sledujeme aj omnoho napínavejšiu dejovú líniu s prípravou úteku a následným útekom štyroch brutálne agresívnych väzňov z transportu. Asi každému ihneď dôjde, že obe dejové línie sa onedlho pretnú a stretnutie to rozhodne nebude príjemné, i keď sa bude aj opekať pri ohníčku, ale trochu inak, ako je bežným zvykom.

Becky

Vodcom drsnej skupinky je Dominick v podaní démonického Kevina Jamesa, čo znie na prvý pohľad ako oxymoron, avšak verte tomu, že tento herec vám bude ako neonacista s vytetovaným hákovým krížom na temene hlavy naháňať strach ešte pár dní po pozretí filmu. Už úvodná paralelná montáž dáva poznať, že tvorcovia sa so svojim dielkom chceli formálne viac pomaznať, než je v žánri obvyklé a následné udalosti, ešte počas expozície, zahŕňajú aj nejaké to porušovanie zavedených klišé. Nechajte sa prekvapiť.

Je skvelé, že tvorcovia ihneď dajú najavo, že sa nedočkáme žiadnej politickej korektnosti a film tak od prvej konfrontácie oboch skupín nepoľaví až do samotného konca. Táto konfrontácia však prebehne bez prítomnosti Becky, ktorá zhodou okolností nebola v dome prítomná, ale všetko z neďalekého lesa sleduje a začne chtiac nechtiac pripravovať pre nežiadaných návštevníkov pasce.

Kritici filmu mu bez problémov môžu vyčítať nedostatočnú autentickosť a viera, že by sa trinásťročné dievča pustilo do boja s partiou grázlov, bez akýchkoľvek limitov v presadzovaní vlastných cieľov, stojí takpovediac na vode. Film je však nakrútený tak šikovne, že nakoniec aj nie príliš dôveryhodná premisa nie je vôbec žiadnou prekážkou pre užitie si tohto trilerovo-hororového zážitku.

Becky

Čaká vás dostatočné množstvo explicitných a značne krvavých scén, avšak nie je ich toľko, aby sa divák cítil presýtený, práve naopak, vynaliezavosť Becky mu bude sympatická. Tvorcovia však vedia, kam ich dielo smeruje a nerozdeľuje postavy na čisto kladné a záporné, ale scenár sa snaží pohrávať s otázkou, čo nás ako osobnosti v našej mladosti najviac dokáže ovplyvniť a práve po tejto krátkej, ale intenzívnej skúsenosti už Becky nikdy nebude taká, ako predtým. Jej osud ju v tak v konečnom dôsledku prepája s postavou Dominicka viac, ako by si samotné dievča dokázalo pripustiť.

Becky samozrejme trpí aj istými neduhmi nízkorozpočtovej žánrovej tvorby. Okrem Jamesa a nového veľkého objavu Lulu Wilson pôsobia ostatní herci skôr ako štatisti a niektoré dialógy skrátka nezvládajú tak, ako by sme možno čakali v ambicióznom projekte. Becky pôsobí viac ako jednohubka, než ako film, ku ktorému by ste sa radi vracali, ale na to má svoje plné právo. Pozoruhodný a logický záver naznačuje, že v tomto prípade by potenciálne pokračovanie nemuselo byť rozhodne iba varenie z vody.

Becky (USA, 2020, 93 min.)
Réžia: Jonathan Milott, Cary Murnion. Scenár: Nick Morris, Ruckus Skye, Lane Skye. Hrajú: Lulu Wilson, Kevin James, Joel McHale, Robert Maillet, Amanda Brugel, Isaiah Rockcliffe, Ryan McDonald, James McDougall ...

autor Erik Binder 28.6.2020
7.0
5.3