NA NOŽE: PREBUDENIE MŔTVEHO MUŽA

NA NOŽE: PREBUDENIE MŔTVEHO MUŽA

7.5

VOD recenzia



Rian Johnson pokračuje vo svojej detektívnej sérii a v novom filme Prebudenie mŕtveho muža prináša doteraz najkomplikovanejší prípad pre svojského detektíva Benoita Blanca. Ten už v minulosti vyriešil viacero záhad, aj poriadne zamotaných, no tú zdanlivo neexistuje možnosť, ako by sa táto vražda mohla stať. Respektíve jeden spôsob je, ale ako hlavný podozrivý z toho vychádza mladý kňaz, ktorý to spáchať nemohol. Začína tak cesta za hľadaním pravdy, lebo skoro nikto tu nehovorí pravdu. Možno ani sám Blanc.

Nie je žiadnym tajomstvom, že je séria Knives Out inšpirovaná tvorbou Agathy Christie. Samozrejme, sú tam aj iné inšpirácie, ale práve Christie mi vždy prišla ako najvýraznejší bod, z ktorého Johnson čerpal. Preto je aj Blanc svojským detektívom s vycibreným zmyslom pre detail, no zároveň aj niekoľkými výstrednosťami. Taký Poirot s južanským šarmom (a prízvukom). Oproti predchodcom je tu však jeden rozdiel a to forma. Tretia časť doteraz najviac pripomína knihu, napríklad aj spôsobom rozprávania. Dokonca tu vstupuje aj postava rozprávača – mladého kňaza s problémovou minulosťou, ktorý sa kvôli svojej povahe dostáva do zapadnutej farnosti, aby pomáhal kňazovi s veľmi svojským spôsobom správania k svojim ovečkám.

Prečo tu je zrazu rozprávač? Na to prídete po nejakých 40 minútach. Úvod sa tu síce ťahá, ale je to príbeh s trochu zložitejšou expozíciou, takže potrebuje svoj čas. Aj keď zároveň je pravdou aj to, že s celkovou dĺžkou cez 140 minút je to už možno aj trochu príliš. Takých 15 minút dole a film by lepšie odsýpal, držal si tempo aj napätie a možno by ste nemali čas sa v slabších chvíľkach hrabať v hlave naprieč dejom, aby ste odhalili, kto za tým všetkým stojí. A prídete na to, je to pomerne ľahko čitateľné. Oveľa ľahšie ako v Knives Out alebo Glass Onion.

Čo ale neznamená, že by to bol zlý film, len trochu naťahovaný. Dokonca by som povedal, že ako detektívka funguje lepšie a inteligentnejšie ako Glass Onion. Úprimne sa priznám, že aj keď mám prvý film rád, pokračovanie ma nebavilo. Tu je to však oveľa lepšie, lebo je to v prvom rade hlavne zamotaná detektívka postavená na vraždách a záhadách. Čím dlhšie film sledujete, tým viac sa to celé zamotáva, až sa nezdá, že sa dostávate bližšie k rozuzleniu.

Na nože: Prebudenie mŕtveho muža

Film sa berie vážnejšie ako Glass Onion, ktorý pre mňa nefungoval v niekoľkých rovinách, no tu je to lepšie. Nie originálne, nie prelomové, nie dokonalé, ale lepšie. Pre fanúšikov knižných detektívok, najmä tých klasických, to funguje výrazne lepšie. Glass Onion miestami pôsobilo ako paródia na žáner plná hyperbolizovaných postáv a neuveriteľných situácií. Tu už má situácia hlavu aj pätu. Možno aj kvôli viac otvorene priznaným knižným inšpiráciám, ktoré tu Johnson prostredníctvom svojej hlavnej postavy sám potvrdzuje.

Zároveň Johnson film stavia na rovnakých pilieroch. Zdanlivo nevinná postava v centre hrozného zločinu musí dokázať svoju nevinu, no sama skrýva temné tajomstvá. Až pôsobí trochu neuveriteľne – mladý kňaz je tu idealistický, ale aj bez charakterových chýb. Dostáva sa do kontrastu so všetkými navôkol, kde je každý skazený iným spôsobom. Podobne, ako sme to mohli vidieť už v predchádzajúcich dvoch filmoch. Ale keďže je to kňaz, scenár z toho ťaží v hneď niekoľkých vtipných, ale aj hlbokých situáciách. Záver dokáže zarezonovať asi najviac z celej série. Zároveň sa postava kňaza veľmi dobre dopĺňa s Blancom – mnohé majú spoločné, ale v mnohom sú opozitá.

Na nože: Prebudenie mŕtveho muža

Hviezdne obsadenie je typickou črtou série už od úplného začiatku a inak to nie je ani tu. Daniel Craig ako Benoit Blanc je samozrejmosťou a skvele mu sekunduje Josh O'Connor (známy napríklad z Challengers) ako kňaz Jud Duplenticy. Starého, zatrpknutého a veľmi neortodoxného kňaza Wicksa stvárnil Josh Brolin a osadenstvo miestnej fary ešte dopĺňajú Thomas Haden Church a Glenn Close. No a potom je tu ešte pestré osadenstvo tohto podivného mestečka - Jeremy Renner, Cailee Spaeny, Daryl McCormack, Kerry Washington, Andrew Scott a šerifka Mila Kunis. V maličkej úlohe sa tu mihne aj Jeffrey Wright.

Čaká vás tak tradičný herecký koncert dobre známych tvárí, kde snáď každý hrá proti svojmu zaužívanému archetypu. Budete si užívať, ako tento herecký ansámbel žiari v spojení s filmovým scenárom. Je pravdou, že sa tu na niektorých až toľko nedostanete a bežne vo filmoch herci ako Renner či Kunis dostávajú výrazne väčší priestor, ale mám dojem, že tu každá postava veľmi pekne zapadla do celkovej skladačky.

Na nože: Prebudenie mŕtveho muža

Kým obsahovo a aj tematicky Johnson odkazuje na Christie a iných autorov literárnych detektívok, semioticky odkazuje na Umberta Eca. Meno ruže ako žiarivý príklad fungovania prípadu v dvoch čítacích rovinách je tu krásne parafrázované a v zásade aj v podobnom dejovom zasadení. Na jednej strane tu máme príbeh riešenia zločinu v prvej rovine. V druhej, filozofickej a interpretačnej rovine sledujeme postavy ako nositeľom ideí, ktoré sú naozaj súčasné – náboženský konzervativizmus, honba za politickou mocou a aj prikláňanie sa ku krajne pravicovým myšlienkam len ako snaha presadiť sa.

No a musím sa priznať, že práve táto rovina ma na filme bavila asi najviac. V tomto ohľade je totiž veľmi štipľavý. Ak je niekto idiot alebo je nejaké správanie hlúpe, film to tak priamo pomenuje a ukáže. Je niečo len vypočítavá snaha nahnať si popularitu a hlasy v politickom boji pri využívaní tých najnižších pudov? Film pôsobí relevantne, aktuálne, zobrazuje realitu, ktorej čelíme každý deň. A viem, že niektorým sa naň nebude ľahko pozerať, ak ich tým aj priamo neurazí. Ale je to bohužiaľ tak.

Wake Up Dead Man nie je najoriginálnejšia filmová detektívka a ani úplne najlepšia. Pôsobí derivatívne v niektorých ohľadoch a tých 15 minút by sa tam dalo pokojne povystrihovať, aby si držala lepšie tempo. No má svoje nesporné klady. Johnson tentoraz stavil na vážnejší tón, komplikovanejšiu štruktúru a silnejšie tematické presahy, ktoré dokážu rezonovať ešte dlho po skončení filmu. Nie všetko funguje rovnako dobre, niektoré motívy sú čitateľné skôr, než by mali, no ako inteligentná, miestami nepríjemná a spoločensky štipľavá detektívka film obstojí. Ak máte radi klasické knižné záhady, ktoré sa nesnažia len baviť, ale aj niečo povedať, Benoit Blanc vás ani tentoraz úplne nesklame.


Wake Up Dead Man (USA, 2025, 144 min.)
Réžia: Rian Johnson. Scenár: Rian Johnson. Hrajú: Daniel Craig, Josh O'Connor, Glenn Close, Josh Brolin, Mila Kunis, Jeremy Renner, Kerry Washington, Andrew Scott, Cailee Spaeny, Daryl McCormack ...


autor Matúš Štrba 28.12.2025
7.5
NA NOŽE: PREBUDENIE MŔTVEHO MUŽA
+ silná atmosféra a vážnejší, dospelejší tón oproti Glass Onion
+ výborná dvojica Benoit Blanc a Jud Duplenticy
+ tematická a filozofická rovina s prekvapivo aktuálnym presahom
+ herecký ansámbel, ktorý funguje ako celok

- zbytočne natiahnutá stopáž a pomalší rozbeh
- niektoré zvraty sú príliš ľahko čitateľné
- nie všetky vedľajšie postavy dostanú dostatok priestoru, niektoré pôsobia skôr funkčne než plnohodnotne
- film je miestami derivatívny, neponúka výraznú originalitu
Kinema
7.5
Metascore
8.0
Diváci
6.0
Ohodnotiť

Žner: Krimi/Komédia
Minutáž˝: 144 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2025

Premiéra:
Premiéra SK: 12.12.2025
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 59737
02 |
návšt. 30908
03 |
návšt. 4044
04 |
návšt. 3758
05 |
návšt. 1619
06 |
návšt. 2276
07 |
návšt. 2343
08 |
návšt. 1830
09 |
návšt. 925
10 |
návšt. 832
REBRÍČEK US
01 |
$89,0 mil.
02 |
$22,0 mil.
03 |
$19,0 mil.
04 |
$16,0 mil.
05 |
$15,0 mil.
06 |
$7,7 mil.
07 |
$4,9 mil.
08 |
$0,919 mil.
09 |
$0,875 mil.
10 |
$0,670 mil.
NAJLEPŠIE HODNOTENÉ FILMY
Bugonia
01 |
9/10
02 |
8,5/10
03 |
8/10
04 |
8/10
06 |
8/10
07 |
8/10
08 |
8/10
10 |
7,5/10
11 |
7,5/10
12 |
7,5/10
13 |
7,5/10
PODCASTY
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.