MRAZIVÁ PASCA

MRAZIVÁ PASCA

5.5

Liam Neeson sa objavuje v ďalšom akčnom filme a nikoho neprekvapí, že opäť mieri aj do našich kín. Minulý rok do nich a k nám zavítal v priemernom akčnom trileri Pre balík prachov a prekvapivo aj v civilnej úlohe v pohodovej romantike Láska v Toskánsku. Mrazivá pasca rutinéra Jonathana Hensleigha (prepadák Kat: Punisher z roku 2004 alebo veľmi slušný Kill the Irishman) sa do istej, ale limitovanej miery vymyká z jeho tradičných úloh, do ktorých sa pravidelne vracia počínajúc veľkým hitom 96 hodín z roku 2008. Mladá generácia tak vníma tohto výborného herca z úplne inej perspektívy ako tie staršie, vyrastajúce napríklad na Schindlerovom zozname a v súčasnosti obdivujúce výkony tohto herca v ambicióznych snímkach typu Mlčanie alebo Vdovy.

Mrazivá pasca je pochopiteľne skôr rutinná mainstreamová záležitosť, kde Neeson musí predvádzať svoju charizmu v mene jednoduchšej zábavy. Našťastie scenár Jonathana Hensleigha zasadzuje dej do neobvyklého prostredia diamantovej bane nachádzajúcej sa za polárnym kruhom a zároveň ide o road movie malej skupinky záchranárov po akejsi neoficiálnej ľadovej diaľnici vedúcej z Winnipegu cez celý kanadský štát Manitoba až po jeho extrémne chladný sever. Veľkým problémom však je, že je apríl a ľad už nie je ani zďaleka tak hrubý ako počas zimných mesiacov.

V diamantovej bani nachádzajúcej sa za polárnym kruhom patriacej konglomerácii s netradičným názvom Katka (doceníme ho len my Slováci a Česi) sa odohrá veľká pracovná nehoda, kedy zostane v zemi uväznených 26 baníkov. Jedinou šancou ako ich vyslobodiť, je prevoz špeciálnych mohutných vrtákov na kamiónoch po spomínanej nebezpečnej ceste.

Posádku záchrannej misie dáva dokopy skúsený trucker Jim Goldenrod (Lawrence Fishburne) a na extrémne nebezpečný prevoz najíma Mikea McCanna s jeho bratom Gurtym, veteránom z vojny v Iraku, miestnu rebelantku indiánskeho pôvodu menom Tantoo (Amber Midthunter) a akcie sa musí zúčastniť aj zástupca baníckej korporácie Varnay (Benjamin Walker).

Mrazivá pasca

Prvá polovica snímky bez preháňania maximálne využíva svoj potenciál. Netradičné prostredie ponúka netradičné komplikácie a nejeden filmový fanúšik si spomenie na klasické perly svetovej kinematografie; francúzsku Mzdu strachu (Le salaire de la peur, Henri-Georges Clouzot, 1953) a jej americký remake Sorcerer (William Friedkin, 1977). Hensleigh napísal a zároveň aj zrežíroval jednotlivé hraničné situácie na tenkom ľade prekvapivo veľmi napínavo a uveriteľne. Kamera Toma Sterna necháva ako vo veľkých celkoch, tak aj v detailoch dokonale vyniknúť krásnu zasneženú a zamrznutú krajinu, na horizonte nie je vidno ani náznak civilizácie a podtrhuje izolovanosť hlavných hrdinov na svojej misii.

Niekde v polovici snímky však prichádza zásadný zvrat a celý príbeh sa dostáva do nových koľají. V tomto prípade skôr môžeme využiť prirovnanie, že sa pod hlavnou dejovou líniou prelomil ľad a inšpirácia v spomínaných kvalitných testosterónových trileroch sa presmeruje do béčkovejších deväťdesiatkových spodnejších prúdov. Na myseľ sa začnú predierať zaprášené spomienky na zabudnuté filmy typu Reťazová reakcia (Chain Reaction, 1996) prípadne aj Aljaška v plameňoch (On Deadly Ground, 1994).

Mrazivá pasca

Ťažko povedať, čo viedlo Hensleigha k takémuto razantnému rozhodnutiu zmeniť smerovanie svojho dielka, vo veci môže byť samozrejme aj zámer štúdia mať na konte ďalší akčný hit s Liamom Neesonom s túžbou po osobnej pomste. Pravdou však je, že námet samotnej záchrannej akcie je dostatočne nosným aj pre omnoho dlhší celovečerný film, ako sme boli svedkami práve v Mzde strachu ((Le salaire de la peur) a Sorcererovi.

Našťastie sa aj v béčkovejšej, výrazne konšpiračnej druhej polovici stále niečo deje, než aby divák stratil o osudy postáv záujem. Stále sa musia doručiť vrtáky k určenému cieľu, čiže tvorcovia musia mať neustále na zreteli, aby sa im hlavná dejová línia nerozsypala pod návalom trilerových a akčných klišé. Výsledkom ale musí byť nevyhnutne sklamanie z pomerne nepochopiteľnej zmeny ani nie žánru akčnej road movie smerom ku konšpiračnému trileru, ale skôr celkového uchopenia príťažlivej látky.

Mrazivá pasca

Premýšľavejších divákov môže potešiť podtext o spôsobe chovania sa americkej spoločnosti ku skutočným hrdinom, akým je napríklad Gurty prinášajúci si z Iraku závažné zdravotné problémy. Katka môže byť akousi metaforou podobných nadnárodných firiem, pre ktorých zisky sa dosť možno podobné vojnové konflikty po celom svete uskutočňujú. Keď už tvorcovia začali s tými konšpiračnými teóriami, my nimi môžeme skončiť.

P.S. Slovenský a český distribučný názov patrí k tým najnešťastnejším prekladom za posledné roky. Mrazivá pasca bohužiaľ naznačuje zásadný zvrat, ktorý sa rozhodne neodohrá v prvých dvadsiatich minútach stopáže. Osobne by som navrhol vtipný distribučný názov Katka :)

The Ice Road (USA, 2021, 109 min.)
Réžia: Jonathan Hensleigh. Scenár: Jonathan Hensleigh. Hrajú: Liam Neeson, Marcus Thomas, Laurence Fishburne, Amber Midthunder, Benjamin Walker, Holt McCallany, Martin Sensmeier, Matt McCoy ...

autor Erik Binder 31.7.2021