PRE BALÍK PRACHOV

PRE BALÍK PRACHOV

5.0

Kariéra Liama Neesona je celkom bizarná záležitosť. Rešpektovaný charakterný herec (Schindlerov zoznam, Michael Collins) sa zhodou okolností prepracoval v akčného hrdinu. Tomuto žánru sa zďaleka nevyhýbal ani predtým (Star Wars, Batman začína), no po 96 hodinách / Taken nastala obdivuhodná (a pre mnohých nešťastná výhybka). Charizmatický Ír tak na staré kolená zabŕdol do piesočku, určeného omnoho mladším a menej schopným hercom (atlétom?).

Našťastie sa z času na čas objaví v kúsku, kde dokazuje aj iné kvality než mlátenie ľudí a efektné telefonovanie (všimnite si, že od ikonickej scény z Taken každá Neesovka obsahuje scénu s vyhrážaním). Rovno prezradím, že Pre balík prachov nie je tým príkladom ako napr. Silence, ktorý je ambicióznejší než väčšina jeho tvorby. Aj keď Neeson má prekvapivo viac šancí ukázať niečo zo svojho registra, než by sa na základe trailerov a popisu deja dalo predpokladať.

Bankový lupič Tom (Liam Neeson) chystá svoju prácu zavesiť na klinec. Zamiloval sa a chce začať nový život. Na rozdiel od iných filmových zlodejov sa však nerozhodne pre posledný veľký kšeft, ale priznať sa. Na základe dohody o znížení trestu by vrátil ulúpených 9 miliónov dolárov. Taký balík peňazí je však pokušením, ktorému prepadnú dvaja skorumpovaní policajti.

Pre balík prachov nie je primárne akčný film. Akčných scén je dohromady asi 5 minút a aj keď sú celkom v pohode, film na nich nestojí. Ide skôr príbeh muža, ktorý sa snaží urobiť správnu vec, no osud mu kladie polená dovtedy, kým sa nenaštve. Chopí sa teda zbrane, výbušním a telefónu, aby si si vybojoval svoj želaný osud. To všetko je samozrejme zabalené v žánrovej omáčke plnej logických dier a nočných môr pre každého poisťováka.

Pre balík prachov

Celkom svieže ale na scenári je, ako s podobnými klišé a výstavbou filmu pracuje. Nie je to síce nič ohromné a všetko sme už niekde videli, no občasný posun do prevarenej mustry vždy poteší. Napríklad záporáci majú medzi sebou pekne vybudované konflikty alebo niektoré povinné udalosti sa dejú na iných miestach než by sa očakávalo (scenáristické body obratov teda nedostávame v očakávaných intervaloch a intenzitách). Mnoho divákov si to možno ani nevšimne, ale je príjemné keď to, čo bežne predchádza veľkému finále sa odohrá niekedy v polovici a následné príbehové cestičky vedú inokade.

Tomuto prístupu však podkopáva nohy nie úplne výrazná réžia. Mark Williams (A Family man) je možno až príliš utlmený a jeho výrazové prostriedky viac než Hollywood pripomínajú Európske kino. Akcentujú sa odlišné veci, kamera je prekvapivo civilná a tempo je síce svižné , no chýba mu tradičná gradácia. Veľké finále nie je veľké a pôsobí ako keby po ňom ešte malo niečo nasledovať, no neostali na to peniaze. Neviem, či je to neschopnosť alebo zámer, ale občas som mal pocit, že sledujem (nie úplne vyladený) remake nejakej produkcie zo starého kontinentu.

Pre balík prachov

Ďalším problémom je, malá rozpracovanosť. Viac než príbeh pripomína historku zbavenú (resp. potlačenú) divácky očakávaných prvkov. Celý čas mi v hlave prebehávala myšlienka ako by s týmto scenárom zakrútil napr. Tony Scott. Tomu išla hra na psychológiu v mainstremaových mantineloch a s občasnou akčnou vsuvkou omnoho lepšie. Spomeňme si na Spy Game, Muža v ohni alebo Krvavý príliv. Nehovoriac o vypiplanej audiovizuálnej stránke.

Tony však už nie je medzi nami, tak sa musíme uspokojiť s tým, čo máme. Williams má aj napriek vyššie popísaným veciam jedno eso v rukáve. Tým je samozrejme ústredná postava. Liam Neesom má podobné postavy v malíčku. A je síce vidieť, že jeho hlavná pracovná motivácia je totožná s našim distribučným prekladom, no táto poloha mu sedí. Hrá pre svoje publikum a hrá dobre. Svojou charizmou dokáže predať aj problematické nedôveryhodné posuny v charaktere. Pomáha mu takisto Kate Walsch (13 Reasons Why). Je sympatická, spoločná chémia je hmatateľná a rozhodne nejde o klasickú dámu v ohrození. Vie si povedať svoje a byť aktívnou súčasťou príbehu.

Pre balík prachov

Potešili takisto Anthony Ramos (Hamilton) a Jeffrey Donovan (Sicario) ako policajti s vlastnými démonmi. Robert Patrick (Terminátor 2: Deň zúčtovania) má skôr iba cameo a Jai Courtney (Terminator:Genisys) stále budí podozrenia ako sa dostáva k práci na veľkých filmoch.

Pre balík prachov je ďalšia nevýnimočná “neesonovka”. Tvorcovia nedokážu úplne dobre predať svoje pozitíva a vo výsledku ide o ďalší spotrebný materiál. Pre akciechtivých divákov je málo akčný. Ako psychologický film je príliš blbý. A ako kúsok pre filmových maniakov príliš obyčajný. Zlé to nie je, no keď už máme tie kiná otvorené, radšej by som v nich vídal výraznejšie tituly.

Honest Thief (USA, 2020, 99 min.)
Réžia: Mark Williams. Scenár: Steve Allrich, Mark Williams, Steve Allrich, Mark Williams. Hrajú: Liam Neeson, Kate Walsh, Jai Courtney, Anthony Ramos, Jeffrey Donovan, Robert Patrick ...

autor Peter Pavlík 12.12.2020