LÁSKA V TOSKÁNSKU

LÁSKA V TOSKÁNSKU

5.0

Na krásnom toskánskom vidieku prebieha znovunájdenie rodičovského puta. Vo veľkej miere mu pre istotu predchádza strohý mestský stres. Mladému Jackovi (Micheál Richardson) sa v Anglicku rozpadá manželstvo, hoci tamojšia ženina galéria umenia mu prirástla k srdcu. Jeho starnúci otec Robert (Liam Neeson) sa po tragickej smrti manželky viac než maľovaniu oddáva úbohým chlapským radovánkam.

Obaja sa rozhodnú dať do poriadku starý rodinný dom v strednom Taliansku, aby sa po jeho predaji každý mohol odpichnúť na vlastnú cestu životom. No scenár relatívne čerstvého režiséra filmu Lásky v Toskánsku sa už podľa názvu snímky uberá chlácholivým vánkom dychberúcej scenérie prírody a tamojšieho obyvateľstva. Divák čoskoro dáva zbohom príbehovej línii filmu a plne sa sústreďuje na opojné zábery Toskánska.

Britský herec James D'Arcy (Dunkirk, Avengers: Endgame) sa vo svojej režijnej celovečernej prvotine zaskvel ako citlivý enviropozorovateľ malebného Talianska. V ústredí, samozrejme, stoja hrejivý otcovsko-synovský vzťah a silné rodinné korene. Úvodný chlad a kalkul vyspelej civilizácie strieda pokojné nažívanie v dokonalom súzvuku s miestnou históriou, architektúrou a toskánskou prírodou. Do hlavných úloh otca a syna D'Arcy obsadil ešte stále šviháckeho Liama Neesona a írskeho nováčika  Micheála Richardsona.

Láska v Toskánsku

Robert a Jack žijú v umeleckom prostredí a návrat do Talianska sprvu berú čisto zištne. Scenárista a režisér v jednej osobe ponúka v pokojnej vidieckej atmosfére defilé opakovaných prírodných scenérií, pretkaných príbehom otca, syna a realitných patálií spojených s predajom domu. Takmer reklamnú prezentáciu krajiny nevyhnutne dopĺňa romantická linka s miestnou majiteľkou reštaurácie (Valeria Bilello).

Divák dostáva v kine žiadaný vizuálny balzam pre dušu s priemerným romanticko-psychologickým pozadím. Na Láske v Toskánsku okrem dokonalých záberov však niet čo viac obdivovať. Herecký ťahúň Neeson grandiózne umelecky pelichá pred výbušnou maľbou jeho postavy z minulosti. Robert stále neúspešnejšie odoláva synovým požiadavkám týkajúcich sa jeho matky.

Láska v Toskánsku

Nad slnko jasné sa stáva realitou, dom predsa symbolizuje spomienky z minulosti, a v tak úchvatnej lokalite sa láske jednoducho nedá nezadariť. Nechýbajú gurmánske delikatesy a priateľské objatia dobrých ľudí kraja, takže na plátne enormne narastá priepasť medzi špekulujúcim svetom mesta a dedinkou s potenciálom na každom rohu naďabiť na novú vhodnú kulisu do kulinárskej reklamy.

Práve situačné zábery s často toporným napasovaním bežnej konverzácie strhnú publikum kochajúce sa dokonalými stavebnými zákutiami mestečka. Hlavným architektonickým hrdinom je však predmetný dom, opatrne nadobúdajúci svoj význam nielen po historickej, ale i renovačnej stránke.

Made in Italy (UK / Taliansko, 2020, 94 min.)
Réžia: James D'Arcy. Scenár: James D'Arcy. Hrajú: Yolanda Kettle, Micheál Richardson, Souad Faress, Liam Neeson, Lindsay Duncan, Valeria Bilello, Helena Antonio ...

autor Zuzana Ondrišová 29.8.2020