CESTA ZA KRÁĽOM TROLLOV

CESTA ZA KRÁĽOM TROLLOV

6.0

Animáky chrlí každý distribútor, no priniesť zaujímavý dobrodružný film pre deti v hranej podobe, to je už väčšia výzva. Podobne ako pri animákoch, aj tu sa dá hrabnúť do všakovakej produkcie mimo Hollywoodu a občas natrafíte na zaujímavý kúsok. Najnovšie sa CinemArt rozhodol zaloviť trošku na severe Európy; z Nórska prichádza fajnový film, ktorý je svojský, no zároveň prístupný i pozerateľný.

Štipka rozprávky začína rozprávaním o Espenovi, najmladšom synovi chudobného farmára. Je to taký milý ťuťmák, ktorého zhadzujú starší bratia a zrejme aj preto rád fantazíruje o trolloch a princeznách. Naposledy jednu stretol v lese (zdúchla zo zámku, lebo sa nechcela vydávať za spupného princa) a aj sa do nej zapozeral viac ako by mal.

Dvojicu však čakajú nové výzvy: zasnený Espen totiž podpálil chalupu, lebo nedal pozor na uhlíky v peci. A Kristin si odmietnutím výdaja a dosiahnutím plnoletosti vykoledovala únos kráľom trollov. Kráľ sľúbi jej ruku a pol kráľovstva, takže Espen s bratmi štartujú na jej záchranu a prekvapivo najmladší brat dosahuje na výprave najlepšie výsledky. No na jej konci čaká neporaziteľný kráľ trollov, ktorý sa zrejme nebude chcieť vzdať princeznej len tak...

Nejeden divák pri plagáte alebo počas sledovania v duchu vykríkne, že toto je európsky Hobit. Nie je to úplne márne prirovnanie a keď si odmyslíte mamutí rozpočet Warnerov a prispôsobíte očakávania lacnejšej škandinávskej produkcii, celkom sa trafíte. V castingu sú mená s podivnými hláskami a hrá sa s českým dabingom (spočiatku píli uši, no zvyknete si). No má isté kúzlo, ktoré sa mu nedá uprieť.

Cesta za kráľom trollov Cesta za kráľom trollov

Napríklad trojica hrdinov pripomína klasické rozprávky o troch bratoch s rozličnými povahami a tu sa ten najmladší postupne presadzuje aj medzi staršími. Napriek jeho zasnenému pohľadu na svet dokáže v správnej chvíli konať dobré skutky – tu niekoho zachrániť v rodine, tam pomôcť magickej bytosti a aj jeho cieľ získať princeznú i zachrániť rodinu zo šlamastiky je celkom šľachetný. Vzťah s bratmi je solídne vykreslený a aj ďalšie postavy majú istú hĺbku, nie sú iba potrebnými zastávkami na výprave.

Na druhej strane čaká princ, ktorý je prehnitý charakter až-až, no je jasne odčitateľný i dobre zahraný. Cesta za kráľom trollov nepotrebuje miešať postavy, vopred si môžete byť istí ich povahami, hoci je celkovo určená pre trošku staršie publikum. Na rozmanitej ceste sa dočkajú diváci všetkých atribútov: je tu troška akcie, sú tu morálne poučenia a nechýba dokonca aj slušná porcia napätia, pri ktorej by mohol nejeden prvák ostať vystrašene kukať na plátno. A samozrejme humor – niekedy troška bystrý, inokedy prostý, ale radšej sa autori držia reálnych možností ako by sa pustili do fantasy komédie.

Paradoxne, z pohľadu niektorých divákov vyjde cesta dôležitejšia ako cieľ. Väčšina stopáže sa drží putovania, kde vyniká aj nórska príroda a relatívne originálny nádych doručí aj severská mytológia. Tvorcovia navyše potlačia formu vpred aj využitím sýtych farieb a celkovo kvalitnej výpravy, pričom kladú dôraz najmä na šikovnú kameru, ktorá si tu lieta či zaberá presne, čo chce.

Najlepšie to vidieť pri titulnom trollovi, ktorého je síce vidieť dlhý čas iba sporadicky, čím sa buduje napätie i tajomno, no zrejme si povedali aj trikári, že ukážu radšej menej ako viac. Na staršie deti to môže zaberať, lebo tie mladšie by zrejme celý čas len pišťali, kedy príde ten troll. Samozrejme, otázne je, či ich dokáže film upútať po všetkých možných Hobitoch a komiksoch, ktoré majú už azda nahltané. Pokiaľ sa vedia zmieriť s tým, že nejdú na efektný film, ale niečo málinko poučne a klasicky zložené, funguje to.

Iste, príbeh nie je vo finálnom zúčtovaní objavný a ani veľa prekvapení po ceste nepríde. Vo filme sa neraz oplatí sledovať skôr to, ako sa autori vysporiadali s výzvami ako čakať dejové zlomy. Hoci som sám tápal, prečo sa v jeden týždeň dokáže nasadiť tento film a súčasne aj Chloe s trpaslíkmi, už je to jasné. Cesta za kráľom trollov je pre deti od 9-10 rokov vyššie, infantilnejší gnómovia bodujú nižšie.

Askeladden - I Dovregubbens hall (Nórsko, 2017, 104 min.)
Réžia: Mikkel Brænne Sandemose. Scenár: Aleksander Kirkwood Brown, Espen Enger. Hrajú: Vebjørn Enger, Eili Harboe, Mads Sjøgård Pettersen, Allan Hydem, Gisken Armand ...

autor Michal Korec 20.3.2018