PIATA VLNA

PIATA VLNA

5.0

Piata vlna je nová tínendžérska séria. Ale skôr ako všetci odvrátite zrak, lebo tento subžáner je riadne preľudnený, mám pre vás dobrú správu. Je tu potenciál a rád by som videl sfilmovanú celú sériu. Prvý film je decentný, má zopár dobrých nápadov a uháňa prakticky stále vpred, čo sa nedalo povedať ani o niektorých častiach Drozdajky 1 a 2, pokiaľ už budeme hodnotiť v kontexte žánru. Ale po poriadku.

Cassie je 16-ročné dievča, ktoré má spočiatku typické dievčenské problémy: stredná škola, platonické zahľadenie sa do fešáka (a kapitána futbalového tímu, mmm, to je úlovok!), starať sa o brata, kým je mama v nemocnici (lekárka). Lenže potom nad Zemou začne tróniť mimozemská loď, ktorá postupne zosiela rôzne vlny deštrukcie a útokov. Život Cassie sa zmení: skončí v utečeneckom tábore a neskôr sa jej brat dostáva do armády. Ona sa sama pretĺka divočinou, chce sa k bratovi dostať, lebo sľúbila, že sa o neho postará. No začína to byť čoraz ťažšie, lebo emzákov sa tu začína pohybovať príliš veľa, je ťažké ich odlíšiť od ľudí a črtá sa piata vlna, ktorá by mohla zdecimovať ľudstvo nadarmo.

Zámerne popisujem dej v inotajoch: prvá polhodina popisujúca štyri vlny a napadnutie iným druhom je výborným štartom. V napätí očakávame ako jednotlivé fázy vyzerajú (aj keď si ich asi prečítate na plagáte): sú tu efektné masové scény deštrukcie a hľadáme medzi nimi význam. Ako na seba nadviažu a čo by eventuálne mohla byť tá piata vlna – to je veľké mystérium, ku ktorému sa postupne blížime. Ďalšia otázka na programe dňa: ako vyzerajú emzáci, prečo sem prišli, ako bojujú atď. Veľa vecí sa dozvieme, ale nie všetky, lebo toto je prvá časť série a viete ako to už chodí: nič zďaleka nekončí...

Preto sa po úvodnej polhodinke tempo filmu mierne spomalí a sústredí sa najmä na putovanie Cassie. Nie je to márna časť filmu: mladá hrdinka tu spozná viaceré nástrahy nového sveta, učí sa prežiť, aj sa rozhoduje ako konať v hraničných situáciách. Paralelne sa odohráva militantná línia, kde sa malý brat a Ben Parish (fešák z futbalu, dámy) dostávajú do istej jednotky po záchrane z tábora a učia sa bojovať – lebo piata vlna sa blíži a aj oni jej budú musieť azda čeliť.

Piata vlna Piata vlna

Zakompovanie detí a mladistvých do armády určite vyvolá isté rozpaky; osobne kvitujem tento nápad, lebo mi pripomína viaceré japonské diela, kde jasne platí: ak si do 20 rokov, máš nárok byť hrdinom, všetci nad 30 či 35 sa už štylizujú do úlohy učiteľov a každý nad 50 je top sensei. Bez toho, aby som prezrádzal (je to zásadny zlom a istá pointa), prečo a kedy sa deti i dospelí oddelia, mi tá voľba prišla pomerne prirodzená. No dokážem si predstaviť viaceré kritiky, ktoré neznesú, že 10-ročný chalan drží v ruke zbraň alebo že vekový priemer jednotky je ledva 13 rokov. Ale to patrí k vojne o prežitie.

Akčných scén po úvodných vlnách nájdeme niekoľko a na konci nechýbajú aj poriadne explózie, ale toto nie je čisto akčný film alebo Battle: Los Angeles (kto si spomenie na tento prepadák, od neho je Piata vlna podstatne lepšia). Cítiť, že veľká časť rozpočtu bola minutá na štyri vlny, potom príde útlm.

Azda (ne)budete prekvapení, ale črtá sa tu aj istá romantika. Nie je to poctivý milostný trojuholník, ako sa štandardne rysuje pri tínendžerských dystopických filmoch, no nejaká tá pusa sa musí vylepiť v nestráženej chvíli, aby sa diváčky romanticky zasneli a doprovod si ochkol, že to nesmelo chýbať. Ale nie je vôbec násilne zakomponovaná, skôr si sami hovoríte, že heeeej, toto odhalené stehienko či taká pekná kráska v problémoch si priamo pýta ochrancu či trocha lásky, nie?

Piata vlna Piata vlna

Tou kráskou je Chloe Grace Moretz, ktorá vo svojich osemnástich dokazuje, ako vie utiahnuť hocijaký žánrový film. Hoďte ju k Hugovi, Kick-Assovi alebo do romantickej drámy alebo najnovšie do akčnej sci-fi a nemá problém obstáť. Je to silný herecký part a sekunduje jej Nick Robinson, šikovne obsadený a tu už nie je taká päsť na oko ako v Jurskom svete. Nie, nie, hodí sa sem. Aj Liev Schreiber do armády.

Piata vlna je jeden z tých filmov, ktorých číslovka v názve putuje rovno aj k výslednému hodnoteniu, ale nie je to márny pokus. V oscarovej sezóne je to solídna jednohubka na vypnutie a tínedžéri si môžu bod-dva pripočítať bez problémov. Pekná akcia na začiatku, zatajené veci a isté pointy dávajú priestor. A stále žije nádej, že nabudúce to môže byť ešte lepšie spracovaný film.

The 5th Wave (USA, 2016, 112 min.)
Réžia: J Blakeson. Scenár: Susannah Grant, Akiva Goldsman, Jeff Pinkner. Hrajú: Chloë Grace Moretz, Matthew Zuk, Gabriela Lopez

autor Michal Korec 15.1.2016