HRY O ŽIVOT: DROZDAJKA – 2. ČASŤ

HRY O ŽIVOT: DROZDAJKA – 2. ČASŤ

7.0

Hry o život takmer po štyroch rokoch končia. Je tu ďalšie finále veľkej filmovej ságy, ktorá nielenže nečakane vyštartovala (US otvárak 152 miliónov za víkend v marci dodnes berie dych), ale výrazne oživila subžáner dystopických filmov podľa bestsellerov, dala šancu silným ženským hrdinkám. Teraz sa konečne dostávame do vytúženého bodu, kedy má všetko do seba zapadnúť a naplniť očakávania.

Kde sme na začiatku filmu? V nepeknej situácii, kedy milovaný Peeta škrtil Katniss tak, že takmer nevie prehovoriť, misia v Kapitole dopadla nedobre a šanca na protiútok sa nevyvíja podľa očakávaní. Snow stále vyhráva na body, počet mŕtvych i náladu v spoločnosti: v hlavnom meste zatiaľ nepocítili ťah rebelov a distrikty sa síce mobilizujú, no stále vnútri neveria, že by jedným útokom mohli vyriešiť budúcnosť. Prezidentka Coinová s Plutarchom stále spriadajú plány, kedy by sa prevrat dal vykonať. A Gale má hlavu v smútku, lebo aj keď je Peeta (doslova) prikovaný k posteli, Katniss si k nemu nie a nie nájsť cestu. Hoci romantický trojuholník neraz dostane dilemu a prejde testom výdrže.

Druhú Drozdajku treba posudzovať na viacerých frontoch. Ako samostatný film, v kontexte série (ako nám skončí) a súčasne ako druhú polovicu finálneho filmu, keď už sa v Hollywoode rozhodli deliť tie posledné knihy na dve. Hoci premisa a vlastné očakávania (bez znalosti knihy) tipovali, že nás čaká konečne poriadne treskúce vyvrcholenie po vzore prvých dvoch Hier o život. Tie sa delili na prípravnú a akčnú fázu, pričom pri Drozdajke dúfame, že prípravu s propagandou máme za sebou a konečne príde tá akcia, bum-bum v Kapitole, Katniss vyhrá a Snow bude zvrhnutý.

Hry o život: Drozdajka – 2. časť Hry o život: Drozdajka – 2. časť

Hoci viaceré časti očakávania sa naplnia, nie je tomu tak v celej dĺžke. Prvá polhodina sa opäť strašne vlečie a potvrdzuje jeden fakt. (SPOILER pre tých, čo nevideli trojku). Všetky scény v Distrikte 13 potvrdzujú, že práve tu tvorcovia narvali totálnu vatu a trojnásobnú dĺžku, ako by si zaslúžili. Kým Katniss vyrazí do Kapitolu, čaká nás tona dialógov, príprava a naťahovaná kaša. Až v hlavnom meste príde tá najväčšia devíza, ktorú mnohí čakajú: akcia. A nie obyčajná, bude to akcia v štýle mestských Hier o život, kde Katniss narazí na pekne nechutné pasce. Pravda, aj tu sa delia scény na dvojaké. Keď príde nejaký originálny nápad typu vražedná tekutina alebo beh v podzemí, je to kvalita. Ale ak sa dočkáte ďalších zombies, je to nuda Táto zombie vlna v Hollywoode potrebuje už dostať po paprčiach, od World War Z nikto nič nevymyslel a také scény slúžia len na povinné sčítavanie povolených strát. Nezabudnite, sme vo finále celej série, takže tu sa musí zomierať vo veľkom – a na oboch stranách!

Na Drozdajke 2 je najzaujímavejších posledných 35 minút. Epilóg celej série dáva odpovede na viac otázok. Ako budovať nanovo spoločnosť? Je možné zvrhnuť jeden režim a ísť plynule do druhého? Čo môžu robiť víťazní hrdinovia? Ako budú ľudia žiť, keď sa otvorí celý svet? A kto im môže najlepšie vládnuť? Politika a spoločnosť bokom, samozrejme, že nás čaká rozuzlenie tria Katniss-Peeta-Gale, ale ešte pútavejšie je sledovať dvoch pánov v niektorých dialógoch. Celkovo nie je romantiky veľa, no má pár nezabudnuteľných momentov vrátane kúzelného vracania Peetu do reálneho sveta.

V epilógu ide skutočne o veľa a vyniknú tu herecké výkony: Jennifer Lawrence má jednu silnú scénu, ktorá by sa nestratila ani pri voľbe nominácií, hoci celkovo je jej Katniss už opozeraná a je fajn vidieť, že séria končí a J-Law sa môže venovať ďalším projektom (snáď jej vyjde The Rosie Project!). Zo žien je výrazná ešte Julianne Moore a očakávania jej castingu sa veru naplnia. Mužské osadenstvo ťaží najmä z vedľajších rolí; Philip Seymour Hoffman, Woody Harrelson či Jeffrey Wright z niekoľkých scén kresajú dobré chvíle. No duo Liam Hemsworth-Josh Hutcherson sa ukáže ako dosť nevýrazné.

Celkový dojem potvrdzuje bolestivé delenie. Prvé dva diely sú silné s odstupom času, ich rozmanitosť funguje, vymedzenie na dve časti Drozdajky ťahá sériu nadol a tá nemôže skončiť v tom najlepšom. Má silné momenty a epilóg ju uspokojivo uzavrie, ale cesta do finále a vyriešenie očakávaných otázok, si berie príliš veľa času. Mal to byť jasný trojhodinový film, ktorý by sme zhltli naraz. Takto máme dve časti v tieni lepšieho štartu i stredu série.

PS – Novinkou finále je 3D; s výnimkou pár akčných scén i skákania titulkov do hĺbky obrazu si ho príliš neužijete.

The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (USA, 2015, 137 min.)
Réžia: Francis Lawrence. Hrajú: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth