SEX V PARÍŽI

SEX V PARÍŽI

5.0

Sex v Paríži či ako znie prostý anglický názov French Women je o ženách vo francúzskej metropole, ktoré zažívajú radosti i strasti života: sex, lásku, manželstvo, deti, kariéru. Výber toho správneho, čo a koho chcú. Tento film chce byť vtipnou sondou do ich životov, obsadil kopu slečien i žien zvučných mien... a chlapi... dá sa to prežiť na rande, ale trvá to takmer dve hodiny...

Dlhých 116 minút poukladá do rozličných epizód jedenásť žien a nechá ich prežívať rozličné osudy. Celistvý dej tu takmer neexistuje, hoci prepojenia osôb do tradičnej filmovej mozaiky, akých sme za posledných 10 rokov videli viac (Láska nebeská, Valentín, Silvestrovská noc), dokážu koexistovať v jednom celku. Táto skladačka by mohla mať blízko ku Sexu v meste, lenže zatiaľ čo tam boli štyri hrdinky jasne vykreslené, tu vás čaká náročná úloha zapamätať si ich necelý tucet.

Úprimne, v prvej tretine to ide dosť ťažko. Snaha zaradiť postavy do svojich línií nie je jednoduchá, ale môžete sa baviť sami, ako si ich označiť: podľa prízvuku, osobnosti, vzhľadu, možností je viac. Ak to za 45 minút zvládnete, je to výborné a už sa sústredíte na pokračovania či vyústenia ich príbehov. Scenár treba sčasti pochváliť za to, aké dobré témy dokázal do nich namiešať – niektoré sú veselé, iné smutné, ale snažia sa zastihnuť mnoho postáv a ich vzťahy v dobrej forme.

Sex v Paríži Sex v Paríži

Problém nenastane po zistení dvojakej náladovosti (niektoré hrdinky zažívajú fatálne tragédie a iné sa smejú na mladíckych banalitách), ale nie príliš šťastnom strihu. Ten je asi najhorším elementom celej komédie: na to, že trvá dve hodiny a má 11 hrdiniek nešťastne volí, ktorým sa venovať viac (niektoré majú iba pár scén, no utiahli by celý film) a ktorým menej (áno, aj pri tejto stopáži sú iné scény riadne naťahované). Režisérka si stanovila veľmi ambiciózny cieľ zachytiť všetko, no paradoxne sa jej nedarí venovať sa všetkým hrdinkám a uspokojiť ich priaznivcov. Menej je viac – stačilo by jej 6-7 žien.

Áno, zasmiať sa tu dá a náročnosť komédie nie je príliš vysoká. Občas má dobré dialógy, inokedy tasí fajn situácie či trapasy. Ženy si robia švandu sami zo seba, veľmi jemne, je to predsa komédia od žien pre ženy. Muži sú prirodzene odsunutí kamsi na štvrtú koľaj, pochopiteľne škatuľkovaní na pár typov. To je pre tento žáner v poriadku, ale neospravedlní striedanie slabších a silných scén, nevyrovnané pointy a premenlivé herecké výkony.

Sex v Paríži Sex v Paríži

Viaceré dámy sú dobre obsadené, iné skôr do počtu. Casting na papieri či plagáte znie fantasticky, ale ukočírovať celý ansámbl bolo náročné. Nájdeme tu legendy i menšie hviezdičky, staršie dámy i nové slečny. Pamätná bude trojica Vanessa Paradis-Laetitia Casta-Isabelle Adjani a mihne sa tu aj režisérka Audrey Dana.

Napriek tomu má film dobrú atmosféru, kamera zachytáva príjemné čaro Paríža a môžete sa zasmiať na dámach v trabloch či potešiteľných situáciách. Finále je síce už trošku pritiahnuté za dlhé vlasy slečien a paničiek, no potvrdí, že do tohto nevyrovnaného žánrového celku sa dostalo všetko. Ženám sa ako nenáročná komédia môže páčiť, ale aj francúzska filmografia vie byť vtipnejšia ako novinka.

Sous les jupes des filles (Francúzsko, 2014, 116 min.)
Réžia: Audrey Dana. Scenár: Audrey Dana, Raphaëlle Desplechin, Murielle Magellan. Hrajú: Isabelle Adjani, Alice Belaïdi, Laetitia Casta, Vanessa Paradis ...

autor Michal Korec 30.1.2015