VALENTÍN

VALENTÍN

5.0

Instantná séria romantických príbehov vhodná na použitie v jediný deň v roku.

Obávam sa, že v Hollywoode vzniká nový subžáner romantickej komédie. Ultimatívna rom-kom má neraz obšľahnúť kopu iných filmov, vypožičať si existujúce línie či konkrétne pasáže a vybudovať mix väčšieho množstva postáv a ich patálií, vzájomné prepojenia a tým pádom žiadny dej. Valentín je však prvý zástupca novovznikajúceho žánru, ktorý už príliš nefunguje, resp. len na rýchle použitie.

Ashton Kutcher ako kvetinár zaľúbený po uši využije valentínske ráno na požiadanie o ruku. Topher Grace sa zobúdza po nečakane vášnivej noci s Anne Hathaway netušiac, že skrýva tajomstvo. Jennifer Garner dostáva ráno srdiečko valentínske, no chce sa presvedčiť, či ju krásny chirurg miluje a opustil ženu. Neurotická Jessica Biel chce stráviť ďalšieho Valentína ignoráciou, mať párty a rozbíjať srdcovú piňatu. Jamie Foxxa čaká prekvapko, lebo namiesto športu má celý deň šaškovať ako romantik. Malý chlapec posiela valentínsku kyticu do školy, je totiž chorý z lásky. Dvojica osemnásťročných (Emma Roberts+1) sa chce počas valentínskeho obeda prvýkrát milovať. Taylorovci (Swift+Lautner z Nového mesiaca) si dávajú darčeky a vyznávajú lásku v TV. Julia Roberts a Bradley Cooper cestujú 14 hodín v lietadle a spoznávajú sa. Hectora Elizondo a Shirley MacLaine čaká po 51 rokoch žitia veľká skúška.

Vyššie uvedený odsek je zhruba náčrt filmu. Nekonzistentný, roztrhaný na franforce prelínajúce sa medzi sebou iba so štipkou logiky. Scenáristi stavili na celkom užitočný postup a kusy príbehu podajú aspoň na časovej osi od valentínskeho rána do polnoci. Je to jeden z mála dobrých nápadov – hoci aj ten má chybu napríklad v tom, že vidíte v rozpätí desiatich minút zobúdzať sa štyroch ľudí. Ešteže sa deň rozbehne rozličným smerom, strieda sa množstvo lokalít a tém. V tomto filme je prakticky všetko a nič. Schádzanie, rozchody, tínendžerská či detská láska, prechod z priateľstva k láske, dlhotrvajúci vzťah, 2x nevera, náhodné stretnutie...

Valentín Valentín Valentín

Na rozdiel od perfektne napísanej Lásky nebeskej s desiatimi príbehmi a nosnou témou Vianoc táto americká zlátaninka obsahuje síce tiež kopu tém, nosná jej však chýba. Jednotlivé línie možno rozdeliť na silnejšie (prekvapivo dobrý Ashton Kutchera a zásnuby), slabšie (nevery) a zbytočné (Taylorovci, prvý sex pre Emmu Roberts atď.). Film má síce 125 minút, no ani táto stopáž nestačí na prepracovanie potrebných línií – a naopak tie redundatné mu zbytočne kradnú cenné minúty. Navyše autori majú tendenciu neustále „prekvapovať“, vkladať postavy do nečakaných interakcií navzájom a ku koncu si už plesknete na čelo, koho ešte kam dokážu prepašovať. Myslím, že cieľu sa minuli.

Valentín sa síce dobre pozerá, no po 50 minútach nie ste ani v polovici a už vám je jasné, kam sa dej bude uberať, kto s kým zrejme skončí, čo ako dopadne. Niektorým postavám držíte palce, iné sú milé, zvyšné lezú na nervy. Jediné plus je teoreticky v ich množstve, pretože si môžete vybrať. No priemerný um tvorcov spočíva v bezcharakternom vykrádaní Lásky nebeskej vo vybraných momentoch (detská láska, beh na letisku – za každý nemilosrdne beriem bod z hodnotenia).

Valentín Valentín Valentín

A najväčšia devíza filmu (mať 20 hviezd v dvoch hodinách) sa predsa vypomstila – na plagáte všetci vyzerajú super a pritiahnu masy (viď. prvý víkend v USA), no každá je na plátne 15 minút a musí uvoľniť miesto. Tým pádom sa len ťažko vyšvihne k pamätihodnému výkonu – hoci pár hviezd to zvláda (Kutcher, Garnerová, Grace, Biel, Foxx), sú svojskí a dobrí. Navyše platí, že čím viac mien poznáte, tým viac sa vám film môže páčiť (osobne sa mi celkom pozdáva etuda Taylor Swift).

V konečnom dôsledku i žánri ide o sklamanie a slabú variáciu. Ani 20 hviezd nezachráni slabý scenár. Valentín je ako tak akceptovateľný na jedno pozretie - 14. februára. Po tomto dni akoby stráca zmysel, čo nebol prípad iných kombo rom-kom projektov, ako Láska nebeská či Nie je z teba až tak paf.

Valentine’s Day (USA, 2010, 125 min.)
Réžia: Garry Marshall. Námet: Katherine Fugate, Abby Kohn, Marc Silverstein. Scenár: Katherine Fugate. Kamera: Charles Minsky. Strih: Bruce Green. Hudba: John Debney. Hrajú: Taylor Lautner, Bradley Cooper, Anne Hathaway, Jessica Biel, Jessica Alba, Jennifer Garner, Julia Roberts, Ashton Kutcher, Kathy Bates, Jamie Foxx, Queen Latifah, Shirley MacLaine

autor Michal Korec 18.2.2010
5.0
3.0