TROPICKÁ BÚRKA

TROPICKÁ BÚRKA

7.0

Jedna z najdrahších peciek roka je sebaparodická akčná komédia najmä pre znalcov žánru. Zaujme aj na Slovensku?

V USA už majú zbilancované hollywoodske leto a najväčšie hity. Tropická búrka bola od začiatku koncipovaná ako veľkorozpočtový, no zároveň trošku riskantný pokus so šialeným a nie príliš masovým námetom na spracovanie. Ale ak máme hovoriť rečou čísel, kritiky i fanúšikov, vychádza najnovší počin Bena Stillera nadmieru dobre. Prekvapuje najmä v dobrom.

Premisa sa točí okolo nakrúcania najväčšieho vojnového filmu, v ktorom sa Američanom podarí prekvapivo vyhrať vojnu vo Vietname. V jeho hereckom zložení figuruje trojica veľkých hviezd – Tugg Speedman (Ben Stiller) túži po všetkých blockbustroch získať aj ocenenie kritikov a tu má veľkú príležitosť. Kirk Lazarus (Robert Downey, Jr.) má ocenení až-až, no rád sa necháva presvedčiť na veľké výzvy – a v tomto prípade sa chce zhostiť úlohy černocha, hoci on sám je blondiak z Austrálie. A potom je tu Jeff Portnoy (Jack Black), ktorý rozosmieva národy, no potreboval by do filmografie dramatickú rolu a osvieženie repertoáru. Tento herecký ansámbl sa však len ťažko dokáže rozhýbať, preto sa režisér rozhodne pre metódu realizmu – a pošle ich do džungle, kde prebehne reálny konflikt a majú ukázať svoje skutočné bojové a nie len herecké schopnosti...

Komédiu o Hollywoode a jeho postupoch sme už potrebovali ako soľ a len málokto si dokáže vystreliť z filmového biznisu (či inej oblasti) tak, ako Ben Stiller. Svoje výborné schopnosti parodovať vybranú oblasť do detailov potvrdil už pri Zoolanderovi, teraz si zvolil ešte lepšiu látku. Akčné a vojnové filmy sparodovali už Horúce strelyTropická búrka sa venuje hercom a procesu vzniku takých bijákov.

Tropická búrka Tropická búrka Tropická búrka

Nástup je znamenitý. Prvých 20 minút nasadzuje nezabudnuteľnú kadenciu a množstvo rýchlych gagov. Potom sa tempo zvoľní (pre niekoho až na úroveň priemeru) a počet vtipov je štandardný, no na záver si nechávajú tvorcovia opäť silnú pätnásťminútovku. Rozloženie vtipov na 20+15 minút je nerovnomerné, prostredná časť je menej zábavná, čím sa znížilo finálne hodnotenie. No zvyšných 35 minút ukazuje perfektnú kvalitu vrátane jedných z najlepších cameo úloh nielen tejto sezóny.

Pokiaľ dostáva na frak priamo Hollywood, je to skvelé, hoci pre našinca ťažko vychutnateľné predstavenie. Keď sa však dostávame na desiatky minút do džungle, ostáva iba dobrá paródia, ktorú si však môže priemerný slovenský divák lepšie vychutnať. Dôvodov pre lokálne nepochopenie je viacero – po prvé, na vychutnanie potrebujete perfektnú znalosť filmov a ich nakrúcania. Po druhé, humor Stillera, Downeyho, Jr. a Blacka je natoľko odlišný, že našinec si zgustne na jednom, no môže ho iritovať ten druhý. A po tretie, výborná znalosť angličtiny je pre niektoré gagy esenciálna, pričom nejde len o zachytenie prízvuku a rétoriky zmeneného Roberta Downeyho, Jr.

Možno namietať, že filmu chýba ešte prepracovanejší scenár, no na danú stopáž a možnosti paródie je tu toho skutočne dosť. A hereckí predstavitelia jednoznačne dianie podporujú a sú nezameniteľne dobrí. Azda najštandardnejšie vyznieva Stiller, ktorému je venované najviac času. Downey Jr. a Black si vystačia s menším priestorom, no využívajú ho naplno a v súlade s inými svojimi rolami. A cameo úlohy je hriešne spomínať v recenzii, pretože je potrebné ich nečakané vyznenie.

Kvalitu filmu zvyšuje aj jeho obrovský rozpočet, vďaka ktorému nejde o tuctovú parodickú selanku, ale hollywoodsky veľkofilm a rovnako aj recesiu, že veľké filmy treba parodovať rovnako veľkým. Ak máte radi tento štýl paródií, milujete akciu i komédie a najradšej dohromady, pričom vaše znalosti filmu sú nadpriemerné, určite tento kúsok nezmeškajte. Ostatných čaká dobrá akčná paródia s čiastočne nevyužitým potenciálom, ktorá síce nenudí, ale je sčasti nevyrovnaná.

Tropic Thunder (USA, 2008, 103 min.)
Réžia: Ben Stiller. Námet: Ben Stiller, Justin Theroux. Scenár: Justin Theroux, Etan Cohen. Kamera: John Toll. Strih: Ben Stiller, Justin Theroux. Hudba: Theodore Shapiro. Hrajú: Ben Stiller, Robert Downey Jr., Jack Black, Jeff Khan, Jay Baruchel, Brandon T. Jackson, Nick Nolte

autor Michal Korec 25.9.2008
7.0
8.1