SHOOT EM UP

SHOOT EM UP

5.0

Michael Davis servíruje mŕtvoly a strelné rany po desiatkach. Absurdná akčná šou s potenciálom pre obľúbenú divácku jednohubku!

Clive Owen je drsný pán Smith. Má rád mrkvu, občasný záťah u prostitútky Donny a svoj džob prinášajúci nutné obete, ak mu niekto kafre do remesla. Práve teraz sa ocitol uprostred značne nevyrovnanej prestrelky tehotnej ženy a ozbrojených hrdlorezov. Nuž, zapojil sa do akcie, pri ktorej už o chvíľu nebohá mamička stihla aj porodiť a on si zvýšil svoj medzisúčet padlých oponentov. Teraz má decko na krku, ktoré mu nabúchaní a špeciálnymi zbraňami vyzbrojení čiernobundári chcú zobrať či aspoň zastreliť čo najskôr. Na ich čele pán Hertz neustále otravovaný svojou manželkou na Nokii i neschopákmi padajúcimi v celých šíkoch. Ešteže šlapka-ťapka Donna neváha (hoc’ na niekoľkýkrát) opustiť svoje teplé miestečko v bordeli a utekať či skrývať sa spolu s Mr. Smithom a občas napojiť v akcii pokrsteného Olivera dúškom materského mlieka. Čaká ich dlhá cesta do explozívneho konca v zmrzlinárni, kde môže začať nový život...

Predstavte si akčný film oholený až na kosť. Žiadne vedľajšie dejové línie, takmer žiadny čas vydýchnuť, pravda s výnimkou skutočne povinnej trojminútovky pre nákup zbraní či odloženie starého odevu, ale aj to len za účelom nasledujúceho explozívneho orgazmu s vyprázdnením zásobníkov. Jediná trať so zápletkou sa týka novonarodeného dieťaťa, novopečených ochrancov i neľútostných zabijakov rozdávajúcich si rany a strely v skromnej, ale rozumne zvolenej 80-minútovej stopáži aj s titulkami (viac by ste skutočne nevydýchali, resp. by vás forma už umlátila nadobro). To všetko servírované priam s béčkovou naivitou, ale jednoznačne áčkovým formátom i vyšším rozpočtom, ako by dokázal utiahnuť bežný DVD film s vašimi bývalými hrdinami 90. rokov európskeho pôvodu (Belgičan menom Jean Claude či Švéd Dolph nech sú skvelým príkladom).

Shoot Em Up Shoot Em Up Shoot Em Up

Shoot Em Up je podobný prípad ako vlaňajšie Hady v lietadle, ale nie je až taký prostý, snaží sa viac hrať s formou. Po obsahovej stránke však prináša rovnako málo a navyše sa výborne hrá s náznakmi – v momente, keď uvidíte lietadlo a akčného hrdinu, môžete si byť istí, že do piatich minút sa odohrá buď poriadna prestrelka vo vzduchu alebo útek s pomocou padáka. Podobných návodov na odhadnutie ďalších scén je tu oveľa viac, tvorcovia v žiadnom prípade nechcú, aby ste tu príliš rozmýšľali. Naopak, budú strašne radi, ak vypnete, pretože inak budete na výsledné dielko oveľa kritickejší.

Michael Davis tu pripravil množstvo akčných scén a neváha s ich zasadením do typicky klišoidných miest akčných filmov – sklad, bordel, opustený barák, domov hrdinu, kus cesty, lietadlo, bistro atď. Vrcholom je firma vyrábajúca zbrane – miesto ospravedlňujúce priam fantastické množstvo nábojov a kvérov, ktorými možno efektne odprášiť celé komando útočníkov proti pánovi Smithovi. Druhým zapamätaniahodným momentom sa stáva vzdušná prestrelka ženúca paródiu až na hranice absurdna.

Dobre sa na to pozerá, ale postupom času si na štýl zvyknete a zistíte, že nie je až taký super. Scenár je jednoduchý až príliš a aj tá forma sa otrepe. Už po pol hodinke na vás Davis vybalí všetky svoje finesy a potom už ukazuje zo svojho arzenálu len málo nového, prakticky varíruje stále to isté, ale v iných lokáciách. Hoci občas je vtip či akčná scéna skutočne veľmi bláznivá, nedokáže tento postup vydržať dlho. Aspoň trochu náročný divák sa možno začne nudiť (ale iba na chvíľu, pretože Davis ho znova zasype nábojnicami a potokom krvi) alebo uvažovať, prečo je všetko stále o tom istom. Súdržnosť scén je slabšia, keby ste ich prehádzali, neprišli by ste o veľa. A to je svojím spôsobom chyba.

Shoot Em Up Shoot Em Up Shoot Em Up

Na hereckom obsadení príliš nezáleží. Clive Owen je rovnako špinavý ako v Potomkoch ľudí, ale tu je odhodlaný killer, ktorý najviac pripomína jeho vlastnú kreáciu zo Sin City, akurát občas prejaví o jednu emóciu navyše. Paul Giamatti si patrične vychutnáva svojho zloducha, ale na jeho vysoký výkon sme zvyknutý a tu ho nedokáže prekročiť. Monica Belluci je tu už len do počtu. Shoot Em Up sa totiž jednoznačne profiluje ako chlapský film – a dokonca je možné, že máloktorá diváčka ho ocení/bude mať rada/dopozerá do konca. Sčasti je to zápor, sčasti klad.

Tony Scott miluje rýchly strih, kamerové prelety a svoje filtre. Guy Ritchie má tiež strih a bleskové zábery s anglickým podsvetím v malíčku. Tento rok sa pokúsil nadviazať na podobný trend nakrúcania akčných filmov už Joe Carnahan so svojím Zabiť eso. Davis robí prakticky to isté, ale trošku odlišnými prostriedkami – je viac paródiou, nie je tak vizuálne príťažlivý, ale skôr strohý a častejšie siaha po nožniciach v akcii.

V mojich očiach je nakoniec Shoot Em Up o pol boda slabšie ako Zabiť eso. Ale v rámci redakčného hodnotiaceho konsenzu hodnotím rovnako. Mnoho divákov bude odchádzať spokojných, čo je v poriadku. No neznamená to úplne jednoznačné odporúčanie na návštevu kina. A ak ste milovníkom žánru, tak ste určite neminuli Hot Fuzz, ktorý sa aj s obsahom i formou bavil oveľa šikovnejšie.

Shoot ‘Em Up (USA, 2007, 87 min.)
Réžia: Michael Davis. Scenár: Michael Davis. Kamera: Peter Pau. Hudba: Paul Haslinger. Hrajú: live Owen, Paul Giamatti, Monica Bellucci, Daniel Pilon, Sidney Mende-Gibson, Lucas Mende-Gibson, Kaylyn Yellowlees, Julian Richings

autor Michal Korec 19.10.2007
5.0
5.5