SUGAR

SUGAR

7.0

VOD recenzia



Po skvelom Ripleym z Netflixu sa noiroví fanúšikovia dočkali ďalšieho post-noirového počinu. Je ním Sugar na Apple TV+.

Tajuplné súkromné očko John Sugar (presný Colin Farrell) pátra po 25-ročnej Olivii Siegel (Sydney Chandler), vnučke legendárneho hollywoodskeho producenta (James Cromwell). Môže byť väčšie (sub)žánrové klišé, ako ísť v uliciach Los Angeles po stopách nezvestnej osoby?

Áno, chandlerovsky komponovaný príbeh – hľadanie pohrešovaného v labyrinte epizodických postáv – sme videli nespočetne veľakrát a okrem toho tu máme tradičné indície (obálku s pikantnými fotkami), témy (nejasnú, temnú či bolestivú minulosť) a postupy (hrdinov voice-over) typické pre filmy noir. V čom je však tento kalifornský neo-noir predsa len iný?

Príbeh macha v značkovom obleku v lokáciách L.A. je okorenený o cinefilské referencie: predovšetkým krátke prestrihy na klasické filmy noir. John Sugar je navyše filmový nadšenec a odoberá erudované magazíny (britský Sight and Sound, francúzsky Cahiers du Cinéma, American Cinematographer) a v otváracej časti dávajú v kine bondovku či klasiku Nového Hollywoodu – Bonnie a Clyde (1967).

Postava Johna Sugara ide ruka v ruke s tradíciou novodobých rytierov v obleku bogartovského strihu, keďže popri drsnejších metódach a štipľavej irónii má aj patričný zmysel pre česť a spravodlivosť. Častokrát platí „účel svätí prostriedky“ a ak treba, vie použiť aj spôsoby sadistického Mikea Hammera (Kiss Me Deadly) z pera Mickeyho Spillanea.

Sugar

Z klasických noirov, ktoré sa postupne mihnú pred očami a neraz korelujú s tou-ktorou scénou, spomeňme Veľký záťah (1953) s Glennom Fordom, Podivnú lásku Marty Iversovej (1946), kde debutoval Kirk Douglas, kanonický Sunset Blvd. (1950), ikonickú chandlerovku Hlboký spánok (1946), Na osamelom mieste (1951) taktiež s Humphreym Bogartom, Siodmakových Zabijakov (1946), psíka pozerajúceho v televízii kultovú Poistku smrti (1944), legendárnu Lovcovu noc (1955) s Robertom Mitchumom, Wellesov majstrovský Dotyk zla (1958), ďalšiu bogartovku Dead Reckoning (1947), „atómový“ noir Kiss Me Deadly (1955), Sladkú vôňu úspechu (1957), u nás menej známy noir The Chase (1946), Hitchove Vertigo (1958) či Dámu zo Šanghaja (1947) s Ritou Hayworth a Orsonom Wellesom.

Režisérom piatich častí je Fernando Meirelles (novodobá klasika Mesto bohov) a cítiť to na technickej stránke (kamera, strih). Chuťovkou pilotu sú napríklad detaily za použitia clony či strihový odkaz na scénu v sprche z Psycha (1960). Strihová skladba zasa môže pripomenúť experimentálne kolážové snímky ako Dámy a páni, finálna verzia (2012) a Ragtag (2022). Soundtrack je tiež nápaditý. Aj obohraté piesne sú použité zaujímavo, spomeňme Sugar, Sugar (1969) od The Archies.

Sugar

Na konci 6. epizódy kriminálnej mini-série však prichádza zvrat (roka?), ktorý vám dozaista pootvorí ústa a sľubuje výraznú zmenu dovtedajšieho žánrového naratívu (s presahom do sci-fi). Napokon sa žáner našťastie zásadne nemení. Zvrat primárne plní účel „mindfuck“ efektu (pamätáte si na Fargo 2?) a zároveň vysvetľuje logiku scén, ktoré nám dovtedy mohli vŕtať v hlave (napr. Sugarovu imúnnosť voči alkoholu, ovládanie pre Američana exotických jazykov, ľahké skrotenie ostrých psov).

S dejovo zásadnou zmenou pracuje scenár iba po povrchu. Pri náznaku filozofie si spomeniete na hĺbku Blade Runnera (1982) a jeho „More Human Than Human“ (Viac ľudský než človek). Bude to spôsobené aj tým, že posledné dve časti potrebujú uzavrieť kriminálnu zápletku a pre nové príbehové roviny si scenáristi pravdepodobne nechávajú plnohodnotnejší priestor do druhej sezóny.

Sugar

Sugar je štýlový kalifornský neo-noir, ktorý pozbiera body navyše u znalcov klasického filmu noir a kinematografie ako takej. Pre iných môže byť len lepším detektívnym priemerom s cool Farrellom. A svojím odvážnym zvratom po troch štvrtinách riskuje, že si časť publika pohnevá. Na druhej strane, necháva si sľubne rozkopnuté dvere do ďalšej série.


Sugar (USA, 2024, 8 častí)
Réžia: Fernando Meirelles, Adam Arkin. Scenár: Mark Protosevich, Donald Joh, Sam Catlin, David Rosen. Hrajú: Colin Farrell, Kirby, Amy Ryan, Dennis Boutsikaris, Nate Corddry, Alex Hernandez, James Cromwell, Anna Gunn ...


autor Michal Šmajda 1.6.2024
7.0
SUGAR
+ Charizma Colina Farrella
+ Cinefilské odkazy
+ Implementácia klasických filmov noir
+ Technická stránka
+ Snaha o inakosť
- Twist môže pôsobiť ako päsť na oko
- Jeho filozofický rozmer nejde do hĺbky
Kinema
7.0
Diváci
7.5
Ohodnotiť

Žner: Krimi/Dráma
Minutáž˝: 400 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 5.4.2024
LEN RIEKA TEČIE
[RECENZIA ]
MAXXXINE
[RECENZIA ]
MOTORKÁRI
[RECENZIA ]
KAVEJ
[RECENZIA ]
TWISTERS
[RECENZIA ]
ZLÝ HEREC
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
7.5
Ohodnotiť

Žáner: Krimi/Dráma
Minutáż˝: 400 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 5.4.2024
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
18.7 |
hodnotenie 7/10
18.7 |
hodnotenie 6/10
25.7 |
hodnotenie 8/10
25.7 |
1.8 |
1.8 |
8.8 |
15.8 |
22.8 |
NAJČÍTANEŠIE
|ZÁPISNÍK ALKOHOLIČKY
1
hodnotenie 7/10
|KAVEJ
0
hodnotenie 6/10
|GRÓF MONTE CRISTO
1
hodnotenie 8/10
|ZOBER MA NA MESIAC
0
hodnotenie 7/10
|BIRTHDAY GIRL
0
hodnotenie 7/10
|NEŽIADUCI
0
hodnotenie 7/10
|TICHÉ MIESTO: PRVÝ DEŇ
0
hodnotenie 7/10
|OLYMPIJSKÝ MEDZIČAS
0
hodnotenie 7/10
|JA, ZLODUCH 4
0
hodnotenie 6/10
|TWISTERS
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 62809
02 |
návšt. 19091
03 |
návšt. 15757
04 |
návšt. 3371
05 |
návšt. 2062
06 |
návšt. 1827
07 |
návšt. 1545
08 |
návšt. 1127
09 |
návšt. 1276
10 |
návšt. 996
REBRÍČEK US
01 |
$81,0 mil.
02 |
$24,0 mil.
03 |
$13,0 mil.
04 |
$12,0 mil.
05 |
$6,1 mil.
06 |
$3,3 mil.
07 |
$2,7 mil.
08 |
$1,1 mil.
09 |
$0,819 mil.
10 |
$0,701 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.