FILMY A SERIÁLY ROKA 2021 PODĽA REDAKCIE

FILMY A SERIÁLY ROKA 2021 PODĽA REDAKCIE

článok



Dvanásť redaktorov a redaktoriek portálu Kinema.sk sa pozrelo na filmový a seriálový rok 2021. Vzájomne o svojich tipoch na najzaujímavejšie filmové zážitky roka nevedeli a ich výber je autentický. Predstavujeme vám tak zoznam nových aj starších titulov, ktoré považujeme za tie najlepšie, aké sme mali možnosť vidieť v roku 2021. Uzávierka článku bola 27. decembra 2021. Filmy a seriály sú uvedené bez rebríčkového poradia.

 


HANA LIPPOVÁ

Cenzorka
Tento rok som nestihla vidieť zďaleka všetky nové slovenské filmy, no z toho, čo som videla, ma určite najviac zaujala Cenzorka Petra Kerekesa a Ivana Ostrochovského. Teší ma o to viac, že sa stala zrejme aj najúspešnejším slovenským filmom roka v medzinárodnom kontexte vďaka uvedeniu aj oceneniu na prestížnom festivale v Benátkach. Film z prostredia matiek a malých detí nažívajúcich za múrmi ukrajinskej väznice ma zaujal nielen svojím kvalitným spracovania a originálnou témou, ale ako matky sa ma aj osobne celkom dotkol. Spomeniem si na neho celkom život aj po niekoľkých mesiacoch.

Severné vody / The North Water
Vždy, keď sa vonku začne zozimievať, zatúžim aj na obrazovke po poriadnych snehových závejoch, majestátnych ľadových kryhách, ale najmä špecifickom pocite izolácie a vydania sa napospas živlom, ktorý s extrémnym chladom prichádza. Obvykle ma uspokojí nejaká severská detektívka, no tento rok to bol britský seriál Severné vody. Príbeh o veľkom poisťovacom podvode na veľrybárskej lodi plnej čudákov a násilníkov je pomerne jednoduchý a neprekvapivý, no jeho temná atmosféra (živená najmä skvelým Colinom Farrellom v hádam najodpudivejšej úlohe jeho kariéry) ma vážne bavila.

Hra na oliheň / Squid game
Iste, Squid Game nie je žiadny scenáristický zázrak, námetový unikát ani herecký koncert. A celkom chápem, ak ho už len vďaka premrštenému celosvetovému hypu mnohí z fleku zavrhli. No pre mňa bol i tak tento seriál práve v tomto neutešenom roku celkom vítaným osviežením – taká malá „guilty pleasure”, pri ktorej sa dalo vyventilovať od všetkého negatívneho pohľadom na pár nešťastníkov uväznených v sadistickej reality show, ktorí sú na tom ešte o poznanie horšie, než väčšina z nás.

Moja učiteľka chobotnica / My Octopuss Teacher
Unikátny dokument o nevšednom priateľstve potápača a malej chobotničky síce vznikol ešte v roku 2020, no ku mne sa dostal až v rámci predoscarového ošiaľu začiatkom tohto roka (film napokon cenu akadémie pre Najlepší celovečerný dokument aj dostal – a ja verím, že zaslúžene). O autenticite deja a možnej manipulácii s tým, čo divák vo filme napokon vidí a počuje, by sa možno dalo polemizovať. Na intenzite výsledného zážitku to ale veľa nemení. Plody mora som si na svojom jedálničku tento rok, skrátka, rada odpustila.

Miluj svojho robota / Ich bin dein Mensch
Veľmi príjemné prekvapenie v podobe inteligentnej romantickej komédie o robotickej láske s trefným presahom do našich ilúzií o tom, ako by vlastne mal vyzerať dokonalý vzťah či partner. Nemecká režisérka Maria Schrader v ňom z nie celkom originálneho, ale stále veľmi vďačného námetu vyťažila maximum a o zvyšok sa postaral výborný herecký ansámbel. Ľahké a hravé kino, ku ktorému sa však dá v myšlienkach vracať aj po dlhšej dobe.

Rytieri spravodlivosti / Riders of Justice
Krátko po tom, ako dánska herecká superstar Mads Mikkelsen zažiaril v oscarovom Chľaste, objavil sa aj v originálnej čiernej komédii Andersa Thomasa Jensena Rytieri spravodlivosti. Tentokrát si zahral pragmatického vojaka, ktorý sa s tragickou smrťou manželky vyrovnáva pripravovaním bombastickej pomsty tomu, kto je za to zodpovedný. Film plný bizarných postáv, „wtf” momentov, brutality aj absurdného humoru v sebe má zakódované aj celkom trefné odkazy na témy zmyslu života, osudovosti smrti a márnosti našej snahy chcieť to všetko pochopiť.

Otec / The Father
Otec je ďalší z filmov, ktoré síce dátumom výroby spadajú ešte do vlaňajška, no u nás sme ich mali oficiálne možnosť vidieť až v roku 2021. V tom čase sa už mohol pýšiť Oscarmi pre skvelého Anthonyho Hopkinsa v hlavnej úlohe aj za najlepší adaptovaný scenár. Portrét muža strácajúceho pôdu pod nohami v dôsledku Alzheimerovej choroby dokáže svoj „message” podať veľmi sugestívne a autenticky. Zmätok a utrpenie hlavného hrdinu si v ňom totiž vďaka kľučkujúcemu scenáru plnému prekvapení okúsite na vlastnej koži.

Najhorší človek na svete / The worst person in the world
Aké je byť mladou, krásnou, inteligentnou a zabezpečenou ženou v západnej Európe 21. storočia? Výborný generačný film Joachima Triera je vtipným, autentickým a výstižným pohľadom do života tridsaťročnej Julie, ktorá hľadá samú seba na pozadí dnešnej chaotickej digitálnej doby. Film je nabitý jedinečnými scénami, pútavými dialógmi a zaujímavými filmárskymi nápadmi. Ťahá ho však tiež jeho skvelé herecké obsadenie na čele s Renate Reinsve.

Božia ruka / È stata la mano di Dio
Paolo Sorrentino patrí k mojím favoritom už od Veľkej nádhery a nesklamal ma zatiaľ výraznejšie ani jedným zo svojich filmových či televíznych počinov. Božia ruka je pre mňa ale v rámci jeho filmografie ešte o kus vzácnejšia a vydarenejšia, než mnohé z jeho predošlých titulov. Sladko-trpký a veľmi osobný príbeh z režisérovho dospievania má silnú zápletku, úžasné kulisy a výborné herecké obsadenie. Ale aj veľkú dávku humoru a množstvo skrytých odkazov a filigránskych detailov, pre ktoré sa k nemu ešte určite vrátim.

K zemi hľaď! / Don't look up
Vianočný darček od Netflixu s bombastickým obsadením vrátane Leonarda DiCapria, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Cate Blanchett, Timothée Chalameta, Jonaha Hilla a ďalších hollywoodskych áčiek vzbudzoval veľké očakávania – a pre mnohých bol možno napokon trošku sklamaním. Vyčítať sa mu po formálnej stránke dá iste všeličo. Pre mňa je však táto priliehavá satira na ľudstvo strkajúce hlavu do piesku zoči-voči vlastnej záhube obsahom až príliš dôležitá a trefná na to, aby som ju vnímala len optikou filmového kritika. Má jasný odkaz, ktorý by sa mal dostať do očí, uší, ale najmä hláv každému z nás.

Čas / Time
Trojdielna britská miniséria Time je príbehom stredoškolského profesora, ktorý sa po sérii životných chýb dostáva za mreže. Tam musí okrem drsného kriminálneho sveta, ktorý je mu bytostne celkom cudzí, čeliť aj vlastnému svedomiu. Je v tom množstvo klasických klišé a len málo prekvapení, no vďaka kvalitnému hereckému obsadeniu (Sean Bean, Stephen Graham) a inteligentnému scenáru je z toho napokon celkom vďačná záležitosť. Osobne ma najviac zaujal paralelný príbeh dozorcu, ktorý si musí vybrať medzi vlastnou bezúhonnosťou a bezpečím nepodareného syna.

Duna / Dune: Part One
Jeden z najočakávanejších a vo výsledku aj najospevovanejších blockbusterov tohto roka určite ani mňa nesklamal. Veľkolepá výprava, skvelé herecké obsadenie, ale najmä zručné využitie moderných technológií a postupov pre podmanivé oživenie tejto kultovej klasiky robia z Duny výborný divácky zážitok. Vychutnávať sa dá naozaj všetkými zmyslami. Režisér Denis Villeneuve nedávno oficiálne potvrdil prípravy pokračovania, a tak už ostáva len dúfať, že vysoko nastavenú latku svojho predchodcu nepodlezie.

Podzemná železnica / The Underground Railroad
Mimoriadne osobitý seriál, ktorý sa mi vryl do pamäti najmä svojím podmanivým, chvíľami priam hypnotickým spracovaním v duchu magického realizmu. Na fiktívnej podzemnej železnici vás spolu s hlavnou hrdinkou, mladou otrokyňou na úteku z južanskej plantáže, prevedie drsnými dejinami severoamerického otrokárstva. Výnimočný zážitok, kde je brutálna historická téma s úchvatnou výpravou v ostrom kontraste a zároveň svojskej symbióze.

Mare z Easttownu / Mare of Easttown
Kvalitných kriminálnych minisérií, v ktorých vás okrem samotného zločinu zaujme aj postava hlavného vyšetrovateľa, nie je nikdy dosť. Tentokrát je onou ústrednou persónou dokonca žena, veľmi jedinečná a neprvoplánovo sympatická Mare v podaní skvelej Kate Winslet. Výborná žánrovka so vzťahovým, ale aj sociálnym či psychologickým presahom.


ERIK BINDER

Quo Vadis, Aida?
Zrejme najväčšia emocionálna bomba uplynulého roka premietaná v našich kinách. Že je vojna svinstvo (pochopiteľne nielen tá v bývalej Juhoslávii), na to nepotrebujeme vidieť žiadne explicitne zobrazené scény vraždenia. Stačí len tým správnym spôsobom uchopiť scenár, ktorý vzbudzuje záujem o postavy a buduje napätie od prvej do poslednej minúty.

Otec / The Father
Herecký koncert Anthonyho Hopkinsa a dvoch Olívií (a samozrejme aj všetkých ostatných zúčastnených) v najlepšie zmotivovanom mindfucku posledných rokov. Čo to znamená, na to musíte prísť sami.

Čas / Old
Nebol by to M. Night Shyamalan, keby opäť nerozdelil publikum na dve polovice. Každopádne hodnotenia od odpadov až po plné počty sú pre jeho hard core fanúšikov to najlepšie odporúčanie a reklama. Záverečná spoločná scéna Bernala a Krieps patrí medzi to najlepšie, čo Ind vymyslel a nakrútil. Pointa síce neohúri, ale dáva zmysel.

Stillwater
Nenápadný triler o záchrane dcéry, ktorý je omnoho viac komornou rodinnou drámou. Americký „roboš“ Matt Damon v šiltovke sa nervózne prechádza v Marseille v réžii Toma McCarthyho, tvorcu Spotlight. Vizuálnym a akčným vrcholom je scéna z vypredaného štadióna Velodrome.

King Richard
Najlepšie tenisové scény v histórii kinematografie. Najlepší výkon Willa Smitha za posledné roky (možno aj viac). A nakoniec aj pomerne prekvapivo vystavaný životopis rodiny, kde vyrástli zrejme dve najlepšie tenistky histórie. Milovníci Sereny môžu byť ale trochu sklamaní, viac sa sústredíme na kariéru Venus.

Annette
Leos Carax nakrútil najlepší muzikál od Chicaga. A najlepší film svojej kariéry. To sú čisto subjektívne názory, ale zmotivované objektívnymi kvalitami scenára a réžie tohto osobitého francúzskeho režiséra. Pre ženy je tu ako bonus odhalená svalnatá hruď Adama Drivera, akú by sme chceli mať všetci v redakcii.

Cruella
Dve Emmy (Stone a Watson) si užívajú svoj boj o moc plnými dúškami a divák snáď ešte viac. A je to samozrejme lepšie ako oba diely o dalmatíncoch a dokonca ešte lepšie, ako Diabol nosí Pradu; film, s ktorým je Cruella od začiatku porovnávaná.

Duna / Dune: Part One
Denis Villeneuve sa rozhodol, že uspokojí verných fanúšikov knihy. Preniesol tak pomerne otrocky riadky knihy do monumentálnych obrazov a okrem vlastného vizuálneho cítenia toho viac do svojej adaptácie nevložil. Stačí to? Na krásny blockbuster určite áno, ale ten Jodorowski by to zvládol asi lepšie.

The Expanse 5
Piata séria inteligentnej vesmírnej ságy sa trochu točí v kruhu. Koniec tretej série predznamenával obrovské veci, tvorcovia ich ale stále nedokázali naplno zužitkovať. Každopádne nejde o sklamanie a The Expanse stále strká všetku príbuznú konkurenciu s prehľadom do vačku.

Hovory / Calls
Najväčší seriálový experiment posledných rokov. Veľa tu toho nevidíme, dôležité je to, čo počujeme. A počúvame komplikovanú sci-fi historku tak trochu v štýle indie mindfuckov ako napríklad Koherencia.

Kyslík / Oxygen
Mélanie Laurent sa prebudila v kryokomore a vôbec nechápe, ako sa tu ocitla. Divák odhaľuje všetky záhady spoločne s ňou, na čom je vybudované aj napätie snímky. Záver síce pozorných divákov asi príliš neprekvapí, jeden nečakaný zvrat tu ale nájdeme. Ako celok Kyslík ale funguje skvele.

Manifest 3
Manifest je síce stále „iba“ akýsi béčkový Lost a nič na tom nezmenila ani tretia séria. Avšak seriál z produkcie Roberta Zemeckisa nekompromisne začal odpovedať na tie najdôležitejšie otázky a dá sa skonštatovať, že už vieme, odkiaľ vietor fúka a snáď to štvorka všetko doklepne do úspešného a logického konca.

Mare z Easttownu / Mare of Easttown
Dusná a zároveň drsná detektívka z klasického amerického zapadákova. Najviac smotany síce zlízla za svoj výkon Kate Winslet, avšak veľkú poklonu si zaslúžia aj scenáristi a režiséri, a pochopiteľne aj ostatní herci. Len tá postava Guya Pearcea je tu v podstate zbytočná.

Nadácia / Foundation
No a je to tu. Horúci zemiak s názvom The Foundation z pera Isaaca Asimova skončil v rukách Davida S. Goyera a Josha Friedmana. No a tí ho neustále od tej horúčavy vyhadzovali do vzduchu a snažili sa nejakým spôsobom schladiť. Niekde to vyšlo, inde zase nie. Každopádne vizuál je krásny a celá séria má, aj napriek zakolísaniam, jasný dramatický oblúk. S výsledným hodnotením si ale musíte počkať až na záverečnú scénu. Potenciál k zlepšovaniu je tu obrovský.

Nevina / El inocente
Majster prekvapivých záverov Oriol Paulo sa tentokrát rozhodol trilerový materiál rozšíriť do seriálovej stopáže a okrem zopár logických zakopnutí musíme skonštatovať, že pripravil jeden z najlepších krimi seriálov poslednej doby. Nejde o pôvodný materiál, Paulo adaptoval predlohu Harlana Cobena.

Posledná noc v Soho
Edgar Wright vzdáva vo svojom doteraz najvyzretejšom filme hold toľkým filmom a žánrom, až jeho dielo môže veľkú časť publika zmiasť. Naopak pre cinefilov ide zrejme o najväčší bonbónik uplynulej sezóny. Posledná noc v Soho ale dáva zmysel aj sama o sebe, bez všetkých tých postmoderných okrás.


SIMONA SOPIAKOVÁ

Pieces of a Woman
Kanadsko-maďarská dráma pojednávajúca o neutíchajúcom žiali, s ktorým sa ústredná dvojica vyrovnáva úplne odlišným spôsobom, pričom ani jeden z nich nemožno súdiť. Úvodná, takmer polhodinová, sekvencia vyčerpávajúceho domáceho pôrodu s tragickým koncom je síce tou najsilnejšou časťou celej snímky, no vďaka mrazivým výkonom dvojice Vanessa Kirby - Shia LaBeouf prináša i ten zvyšok intenzívny filmový zážitok.

Otec / The Father
Trpká sonda do života človeka, ktorý sa pod nadvládou zákernej demencie stáva väznom vlastných myšlienok a prichádza pri tom aj o poslednú štipku dôstojnosti. Anthony Hopkins je aj vo svojich 83. rokoch absolútnym kráľom a jeho one man show spolu so samotnou originálnou formou vytvárajú vo výsledku veľmi hodnotné dielo.

Jablká / Apples
Ďalší výnimočný kúsok do zbierky gréckych divných klenotov. Jablká veľmi osobito, no zároveň skutočne trefne zachytávajú zvláštnosť dnešnej doby, z ktorej sa vytráca ľudskosť a ku všetkým problémom sveta sa pristupuje príliš roboticky a šablónovito. Na opätovné zafixovanie rozbitej ľudskej duše žiaľ funguje iba jediný lekár - čas a prijatie. Dráma o záhadnej pandémii zo mňa v priebehu dvoch hodín vytiahla celú škálu emócií a to je zážitok, počas ktorého dokážete akosi viac precítiť svoje bytie. Nejde o to, či je to príjemné, ale je to rozhodne lepšie, ako necítiť vôbec nič.

Krajina Nomádov / Nomadland
Za domov možno považovať akékoľvek miesto, ktoré dokáže poskytnúť slobodu a vibruje energiou, ktorá je v harmónii s tou vašou. Nechajte svoje srdce otvorené a za odmenu vám táto road movie v obale precíznej réžie Chloé Zhao sprostredkuje až nadzmyslový zážitok, pri ktorom precítite pravú esenciu života.

Duna / Dune: Part One
Artový blockbuster, ktorý ma svojou veľkoleposťou a súčasne podmanivým minimalizmom vtiahol do dlhého vizuálneho tranzu. Duna sa v podaní majstra Villeneuva predviedla veľkolepo, v opojnej estetike ako majestátna kultová sci-fi kráľovná. Detailne vyskladanému fantazijnému svetu s nikde nekončiacim pieskom a lákavým trblietavým melanžom som sa odovzdala hneď v prvej minúte a precitla som až po záverečných titulkoch.

Zelený rytier / The Green Knight
David Lowery a štúdio A24 tvoria dvojku, s ktorou sme si už v minulosti veľmi porozumeli. Zelený rytier je svojským meditatívnym dobrodružstvom, v ktorom cez fungujúca symboliku a otvorené interpretácie necháva režisér fantázii diváka dostatok priestoru pre plný rozkvet. Nejde o štandardné fantasy a ani ten Gawain srdcom pravým rytierom úplne nie je. Je to však hra, ktorej sa rád zúčastní každý artový divák už len kvôli výborne zvolenému hereckému obsadeniu a hypnotickému audiovizuálu.

Sila psa / The Power of The Dog
jazda v pomaly rozbiehajúcom sa vlaku, z ktorého pravidelne vystupujú zástupy pasažierov v podobe divákov otrávených z rozvláčneho tempa. The Power of The Dog si bude rozumieť iba s trpezlivým divákom, ja však rozhodne odporúčam kúpiť si lístok až do cieľovej stanice. Britská komorná dráma zachytáva široké spektrum tém, ktorých úskalia precízne zhmotňuje niekoľko emocionálne roztrieštených postáv. Úchvatné scenérie, hrátky s nejednoznačnosťou a hutná atmosféra, v ktorej sa mieša nepríjemno s elektrizujúcou sexualitou.

Scény z manželského života / Scenes from a Marriage
Vyčerpávajúce hádky a boje o víťaznú pozíciu, chvíľkové rezignácie, úcta striedajúca dešpekt, podoba tej najsilnejšej lásky, ktorá najviac ubližuje… tento šialený emocionálny kokteil spôsobujúci hmatateľnú ťažobu na hrudi, navyše povyšuje excelentné herectvo Oscara Isaaca a Jessicy Chastain. V ich príbehu každý z nás uvidí a prijme za svoje niečo úplne iné. A hoci ide o remake švédskej klasiky od Ingmara Bergmana, Izraelčan Hagai Levi prináša dôstojné a rovnako zdrvujúce prepracovanie, do ktorého vnáša aj to svoje.

The White Lotus
Satirická miniséria trefne zachytávajúca spoločenské i kultúrne nepomery, prerastené egá a syndróm zatemnenia mysle clonou mamonu. Tam, kde končí perfektný čierny humor a bizarné scény sa začína rezať do hĺbky psychológie postáv. Čerešničku na torte seriálového prekvapenia roka dotvára hypnotický soundtrack navodzujúci pocit tropickej úzkosti.

Titán / Titan
Silne telesný zážitok, v ktorom sa strieda potešenie s utrpením, neha s brutalitou a prvky body horroru s citlivou rodinnou drámou. Pod titánovou škrupinkou sa však prekvapivo skrýva horúca láva lásky.

Čierny medveď / Black Bear
Intenzívne nepríjemná jazda na štýl Kaufmanovho rébusu a Lynchovej nočnej mory, ktorú umocňuje brilantný výkon Aubrey Plaza.

Najhorší človek na svete / The Worst Person in the World
Julie bude o chvíľu 30, no do spoločnosti, ktorá očakáva neustále výsledky a pravidelné životné posuny, príliš nezapadá. Hoci sa snaží byť tou najlepšou verziou seba samej, v slobodnom svete nekonečných možností sa cíti presne naopak, ako najhorší človek na svete. Čerstvý počin Joachima Triera považujem za doterajší vrchol jeho tvorby a súčasne aj tohto filmového roka, s ktorým sa dostavil až zarážajúco silný pocit stotožnenia. Keby sa tak svet dal na chvíľu zastaviť...


MICHAL KOREC

Prehlásenie na úvod: Žiaľ, do uzávierky hlasovania som nevidel kopu oscarových nádeji či možných kandidátov na film roka, takže nehľadajte tu Spideyho, Spielberga, Sorrentina, Belfast, moje japonské auto či nejakú tú pizzu so sladkým drievkom.

Duna / Dune: Part One
Azda film roka so súkromne najvyšším hodnotením v recenzii. Prepracovaný inteligentný megablockbuster, ktorý vám v IMAX buchne po chrbte a omráči vás dunivým zvukom, nádherným vizuálom, na ktoré ani najväčšie plátno nestačí a filozofickou sondou do inej galaxie. Ak chcete poznať dôvody existencie kina v tejto dekáde, musíte Dunu vidieť v IMAX. Ak má Akadémia trocha chochmesu, Duna ide na 10 nominácií...

K zemi hľaď! / Don't look up
Adam McKay nesklamal, hoci Stávka na istotu ostala neprekonaná. Stále tvrdím, že McKay je lepší scenárista ako režisér a tu poskladal výborný kúsok s pálčivým pohľadom na súčasnú spoločnosť. Satira ako lusk okorenená výbornými hereckými výkonmi, aj keď osobne mám pocit, že ani jeden nevyčnieva, herecký ansámbl je špičkový - jasná trefa na SAG nomináciu.

Klan Gucci / House of Gucci
V mojich očiach ten lepší Ridley Scott tohto roka. Výborná mozaika podľa známej mustry, kde dominujú herecké výkony, špičková výprava, dobová atmosféra, soundtrack. Pätica Lady Gaga, Adam Driver, Jared Leto, Al Pacino a Jeremy Irons sa ťažko v niektorých scénach dá prekonať. A za Salma Hayek príplatok pre casting.

King Richard
Ak by to nebol skutočný príbeh, bol by to dobre napísaný Hollywood. Ale tým, že King Richard sleduje reálnu postavu i udalosti, je to medailón ako hrom a najväčšia šanca Willa Smitha na Oscara. Scenár je inak hodný nominácie na Oscara. Ak chcete film, po ktorom budete mať lepší pocit zo sveta, toto je on.

Quo Vadis, Aida?
Oscarový víťaz Chľast si sošku fakt za rok 2020 zaslúži, ale keďže som videl Aidu až októbri 2021, radím ju sem teraz. Hoci niektoré momenty sú očakávané, iné z vás d

Sound of Metal
Malý oscarový favorit z minulej sezóny s brilantným nápadom a hercom (Riz Ahmed), ktorý nesklamal. Premisa je skvelá a finále dojemné.

Otec / The Father
Špičkový Anthony Hopkins dáva na malom priestore veľké herecké sóla. Floriana Zellera treba začať sledovať.

Posledný súboj / The Last Duel
Aj druhý Ridleyho film sa dostal do môjho TOP rebríčka, i keď mi niečo v ňom chýba a od trojakého rozprávania som čakal ešte trošku viac. Výborná štruktúra, scenár od dua Ben-Matt, skvelé herecké výkony a Jodie Comer má za sebou MEGArok a je pre mňa objav 2021. Adam Driver znova špičkový.

Rodina na baterky / The Mitchells vs the Machines
Dravý animák z minulej produkcie Sony, ktorý schová tento rok do vrecka každého Disneyho. Je možné, že bežnému divákovi tu vybuchne hlava, ale tá tona nápadov sa nedá prehliadnuť. Ani citlivé scény v rodine.

Sila psa / The Power of the Dog
Jane Campion je späť v dráme s takou skvostnou kamerou, že je škoda vidieť film na niečom menšom ako 55-palcová uhlopriečka. Vynikajúce herecké výkony, napísané postavy, postupne prenikavá atmosféra. Soundtrack píli uši na samostatné počúvanie, ale bude konkurovať aj Dune.

Zátopek
Výborná česká dráma za (lokálne) veľké peniaze s dobovým vizuálom, fajn tempom (aj pri 130 minútach) a hereckými výkonmi. Česi nemohli poslať na Oscara lepšieho kandidáta, hoci na shortliste nie je. Špičková filmárčina v našich podmienkach.


BARBORA GVOZDJÁKOVÁ

Láska pod kapotou
Novinka dokumentaristu Mira Rema prináša príbeh Jaroslava, ktorého najväčšou vášňou sú autá. Dielo bolo uvedené aj na piešťanskom Cinematku za osobnej účasti hlavných protagonistov. Je pozoruhodné sledovať, ako tento príjemný film dokázal divákov zaujať a v závere predstaviť hlavného hrdinu aj v úplne inom svetle. Mrazí z toho.

Božia ruka / È stata la mano di Dio
Novinka od Paola Sorrentina je zatiaľ jeho najosobnejším filmom. Hlavný hrdina sa síce volá Fabietto, ale divák tak nejak podvedome tuší, o kom príbeh vlastne je. Spomína sa tu na tínedžerské roky v Neapole a obdiv k futbalovému majstrovi Diegovi Maradonovi. Sorretino ostáva verný svojmu rukopisu a prináša ďalší silný titul. Nie, Veľká nádhera to nie je, ale Ruku boha možno určite zaradiť k tým vydareným.

Záhradníci / Landscapers
Nenápadná manželská dvojica sa dostala do centra škandálu v mestečku Mansfield v máji roku 1998. Boli totiž obvinení, že zavraždili rodičov Susan a zakopali ich v záhrade vlastného domu. Ide totiž o skutočný príbeh. Filmový štáb sa rozhodol ich počínanie zachytiť v štvordielnej minisérii v hlavných úlohách s oscarovou Oliviou Colman a Davidom Thewlisom. Scenár napísal Oliviin manžel.

Tina
Tina Turner dielom, ktoré popisuje jej vzostupy aj pády, symbolicky uzaviera svoju profesionálnu kapitolu života. Zároveň sa zmieruje s tým, čo bolo: „Neexistuje iný spôsob, ako rozprávať môj príbeh. Spomínať na tie časy bolí. Ale v istej fáze preváži odpustenie. Odpustenie znamená nedržať sa toho a nechať to tak.“ Tina už dvanásť rokov nemala turné. Prijala švajčiarske občianstvo a užíva si pokojné chvíle s druhým manželom, hudobným producentom Erwinom Bachom v švajčiarskom Küsnachte. Tina Turner is „Simply the Best“!

Cenzorka
Hraný debut režiséra dokumentárnych filmov Petra Kerekesa prináša príbeh žien v ukrajinskej väznici. Sledujeme ako si odpykávajú svoje tresty, vychovávajú svoje deti a tešia sa na slobodu mimo ošarpaných stien. Na snímke je citeľná predchádzajúca kariéra režiséra. Na svoje protagonistky sa nepozerá s odporom, ale citlivo. Berie ich ako obyčajných ľudí. Vieme s nimi empatizovať. Bol to slovenský kandidát na Oscara v kategórii Najlepší zahraničný film.

Procesia / Procession
Ako sa dá najlepšie vyrovnať s ťaživou životnou traumou? Od retraumatizácie k forme terapie sa posúva koncept dokumentárneho divadla, ktoré sa niekedy nazýva aj divadlom faktu či „dokudrámou“. Účastníkmi hraných scénok bývajú spravidla samotní preživší. Tvorcovia filmového experimentu Procession sa zamerali na obete sexuálneho zneužívania v štáte Kansas v Spojených štátoch amerických. Film spracúva terapeutický proces jej šiestich klientov. Nápad vznikol po tlačovej konferencii v roku 2018, na ktorej boli prezentované závery vyšetrovania ohľadom obvinení zo zneužívania v radoch cirkvi.

Quo Vadis, Aida?
Masaker v Srebernici patrí k tým najbrutálnejším v ľudskej histórii. V júli 1995 tu bolo vyvraždených viac ako osem tisíc bosniackych mužov a chlapcov. Príbeh je prerozprávaný cez postavu Aidy, ktorá pracuje na vojenskej základni ako tlmočníčka. V ohrozenej skupine má manžela a synov. Nevie či žijú, či už nie. Zrazu sa historické dátumy stávajú každodennou realitou a obete nie sú len čísla. Je to nie veľmi príjemné, ale o to dôležitejšie kino.

Scény z manželského života / Scenes from a Marriage
Nie som veľký zástanca remakeov, hlavne tých amerických. Teraz sa však prerábka švédskej kultovej klasiky podarila. Príbeh rozpadávajúceho sa vzťahu zahrali Jessica Chastain a Oscar Isaac presvedčivo. Seriál popri témach, ako kariéra versus rodina, otvorené manželstvá, mimomanželské vzťahy, alebo polyamoria, cez pochybnosti a vlastné zlyhania otvára dôležitosť komunikácie a tolerancie medzi partnermi.

Supernova
Výborní herci. Krásna scenéria. Starnúca dvojica. Film plný lásky a pochopenia. Malý, starý ale funkčný karaván. Zastávky a miesta spomienok. Pes ako priateľ do budúcna. Nočná obloha. Nedokončený román a diktafón. Myšlienky na smrť. Bezslovné chvíle. Subtílny príbeh, zároveň však primeraný výsledok, ktorý pohladí.

Nádejná mladá žena / Promising Young Woman
Emerald Fennellovej sa vo svojom celovečernom debute podarilo zreflektovať problematiku násilia na ženách sviežo, reálne a aj s jemnou príchuťou #MeToo. Fennelová poukazuje na nedostatky v spôsoboch, akými súčasná spoločnosť reaguje na obvinenia zo znásilnenia. Filmársky odľahčene zobrazuje predátorov, ktorí vlečení vlastnými pudmi vyhľadávajú ľahkú sexuálnu korisť. Tému však ani náhodou nezľahčuje.

Had / The Serpent
Streamovacia novinka rozpráva príbeh sériového vraha Charlesa Sobhraja, známeho pod menami „Bikini Killer“ (podľa oblečenia jednej z obetí) alebo „Had“ (odvodené na základe rafinovanosti jeho povahy). Sobhrajovými obeťami sa stali mladí dobrodruhovia zo západnej Európy, ktorí sa v sedemdesiatych rokoch minulého storočia túlali, často len s batohom, po neznámej Ázii. Počas svojho dobrodružného „hipisáckeho“ putovania po Thajsku, Nepále či Indii sa nechali oklamať a stali sa väzňami démonického zločinca.


MICHAL ŠMAJDA

Nitram
Charakterová štúdia o mentálne znevýhodnenom násilnom jedincovi a jeho hľadaní svojho miesta v spoločnosti. K mnohovrstvovému scenáru a precíznej réžii si prirátajte uhrančivých hercov a životný výkon Caleba Landryho Jonesa.

Quo Vadis, Aida?
Strhujúca, pod kožu na dlhý čas zachádzajúca dráma. Presne takto sa robí kvalitná súčasná európska kinematografia. Film, po ktorom zostanú slzy v očiach a povestná guča v hrdle. Pre mňa film roka.

Duna / Dune: Part One
Najväčšie (multiplexové) kino od Mad Maxa! Audiovizuálna slasť, budúca novodobá klasika.

Francúzska depeša, Liberty, Kansas Evening Sun / The French Dispatch
Možno najandersonovskejší Anderson. Čo záber a kompozícia, to maximálne vyšperkovaná mizanscéna využitá na 110%. Umelecká pocta novinárčine v teréne, a zďaleka nielen nej. Presahov je tu požehnane.

Krajina Nomádov / Nomadland
Melancholický road-movie o novodobých kočovníkoch, bezdomovcoch či tulákoch. Zvoľnená narácia s meditatívnymi klavírnymi tónmi Ludovica Einaudiho korešponduje s prežívaním hl. hrdinky. Pre našinca je to obsahovo vzdialené, ale v USA tento sociálny dištanc ako životný prístup musí rezonovať.

Najhorší človek na svete / The worst person in the world
Prekvapivo hravá nórska vzťahovka s pestrou škálou pocitov a emócií o hľadaní samého seba. V nejednej scéne som našiel tú ktorú kapitolu zo svojho života.

Jablká / Mila
Na hrane sociálnej drámy a satirickej komédie, filmársky zrelá úvaha o smútku, chýbaní a zabúdaní. Pre fanúšikov Yorgosa Lanthimosa a gréckej divnej vlny povinnosť.

Sila psa / The Power of the Dog
Komorný, psychologický, interpretačne pestrý, dejovo nepredvídateľný, obrazovo poetický anti-western. Najlepší film Jane Campion od Piana.

Titán / Titane
Julia Ducournau celý čas zamestnáva oči i mozog. Pohráva sa so sexualitou, pohlavím i identitou, pričom v jednom kuse prekračuje hranice korektnosti či (ne)vkusu. U mňa jej štylizovaný mišung (thriller o sériovej vrahyni, príbeh o dospievaní, rodinná dráma o hľadaní strateného syna, „telesný“ horor cronenbergovského strihu) zafungoval.

Posledný súboj / The Last Duel
Snáď najviac prehliadaná snímka tohto roka. Nečakane komorná, historická konverzačka (s nečakanou štruktúrou), ktorá vrcholí parádnym súbojom. Áno, Ridley Scott to stále vie!

Čestná zmienka: Rozkoš (Pleasure), Gunda, My Octopus Teacher, Rodina na baterky (The Mitchells vs the Machines), Čiary.

Seriálové tipy
VOIR
Arcane: League of Legends
Mare of Easttown


BARBORA BAČÍKOVÁ

Moja učiteľka chobotnica / My Octopus Teacher
Osobne najväčší filmový zážitok roka. Aktuálne s odstupom času 10/10.

Quo vadis, Aida?
Neuveriteľne silný príbeh o masakri v Srebrenici vykreslený optikou ženy, ktorá na svojich ramenách niesla až príliš veľké bremeno zodpovednosti a napokon i traumy. Doposiaľ najlepší autorský kúsok Jasmily Žbanić. Bez toho, aby zobrazovala násilie či vraždenie ho dokázala sprostredkovať s až zarážajúcou intenzitou.

Sila psa / The Power of the Dog
Jane Campion priviedla na svet ďalšie Piano. Tentoraz westernové s novou generáciou vynikajúcich hercov. Rovnako emotívne, bolestivé, katarzné, ale zároveň aj originálne, prekvapujúce s nečakanými vyústeniami. Jeden z tých filmov, pri ktorom treba byť maximálne bdelý a zachytiť každú nuansu výrazov i replík. Tak sa dočkáte neopakovateľného zážitku.

Gunda
Ďalší vizionársky a rovnako silný počin zobrazujúci ríšu bezmocných a nevinných. Takých filmov treba viac, treba ich dostať k čoraz väčšiemu publiku, treba nimi šíriť osvetu a sprostredkovať uvedomenie utrpenia.

Saint Frances
Malý, veľký, múdry film pomenoval problémy pravými menami s absolútnym nadhľadom, vtipom a zároveň dôstojne bez zjednodušovania a cynizmu.

Otec / The Father
Majstrovské dielo podmanivo a zdanlivo až surrealisticky zachytilo pravú podobu stareckej demencie v podaní geniálneho Anthonyho Hopkinsa.

Rytieri spravodlivosti / Retfærdighedens ryttere
Poriadna nálož čierneho humoru typického pre severskú tvorbu vždy poteší, zabaví, dojme a to vždy na pozadí uveriteľného ľudského príbehu sympatických hrdinov či antihrdinov.

Drahí súdruhovia / Dorogije tovarišči
Príbeh o bolestivom precitnutí presvedčenej súdružky. Presvedčenej len dovtedy, pokiaľ nejde o život jej vlastnej dcéry. Výborne napísaný, zrežírovaný a zahraný filmy o jednej z mnohých trpkých kapitol komunistickej moci.

Don´t Look Up
Precízne nastavené zrkadlo dnešnej spoločnosti; trefná satira, ktorej nič nie je sväté; smutno-smiešne uchopenie povrchnosti našej doby; metaforické spodobenie bagatelizovania klimatických problémov politickými špičkami ako aj komerčnými médiami; spochybňovanie vedeckých kapacít...

Biely lotos / The White Lotus
Ďalšia nemilosrdná satira zacielená nielen na kritiku skazeného sveta bohatých, ale aj frustrácie, zatrpknutosti a závisti zástupcov opačného konca majetkového rebríčka. Výstižne, znepokojivo a zároveň úsmevne podaný obraz plytkosti na oboch stranách.

Čas / Time
Trojdielna mrazivá väzenská dráma prináša nový pohľad na mikrosvet za mrežami. Sean Bean v skvelej forme a v jednej zo svojich najlepších úloh vôbec. Inšpiratívny zážitok najmä pre obrovskú dávku pokory, prijatia viny, trestu i obety.

Mare z Easttownu / Mare of Easttown
Mrazivo autentická ťaživá kriminálka plná presvedčivých zvratov, pravých emócií, pestrých charakterov na pozadí pochmúrneho malomesta s ťažko skúšanou Kate Winslet, ktorej herectvo kraľuje celému príbehu.

Slúžka / Maid
Čomu všetkému musí jedna mladá týraná žena s malým dieťaťom čeliť, aby sa vymanila z pazúrov trýzniteľa a minulosti? Veľmi sugestívny príbeh o úskaliach byrokracie, bezmocnosti voči systému a každodennom zápase s chudobou.

Zaklínač / The Witcher
Bohatý a podmanivý je fantazijný svet o osudoch Geralta z Rivie. Vďaka pútavému príbehu plného postáv inšpirovaných mytológiami rôznych národov a magickému vizuálu sa dá vďaka Zaklínačovi ľahko uniknúť zo sivej reality.

Ted Lasso
Svojrázny futbalový tréner si absolútne získal srdcia aj tých, ktorí nepatria k fanúšikom športu. Ani v druhej sérii nestratil nič zo svojho nákazlivého optimizmu, zo schopnosti priniesť nádej tam, kde už nič iné nezostalo, a z rečníckych schopností, ktorými každého odzbrojí. Scenár tohto komediálneho seriálu je skvost.

 


PETER PAVLÍK

Otec / The Father
Občas úplne strhujúce, inokedy emočne devastačné, miestami príjemne ľudské. Navyše Hopkins si to dáva ako najväčší frajer a strháva k životným výkonom aj zvyšok osadenstva. Pri finále alebo scéne s fackou som sa chvel a nedokázal som zadržať slzy. Silný a nesmierne smutný film. Jediné, čo chýba k dokonalosti je silnejší audiovizuál a tým pádom ešte trochu väčší odklon od divadelnho pôvodu.

Quo vadis, Aida?
Strhujúca vojnová dráma a krutá pripomienka toho, čo sa ešte nedávno dialo neďaleko od nás. Je to napínavé, svižné a nevtieravo dojímavé. Plakal som.

Last Night in Soho / Posledná noc v Soho
Nádhera a čistá filmová radosť. Wrighta moc nemusím, no toto sa mu mimoriadne podarilo. Krásna žánrová atmosféra využívajúca postupy od 60. -90. rokov skrz všetky kontinenty. Herečky fantastické a príbeh možno nie tak namakaný ako forma, no aj tak som vrnel blahom. Film, na ktorý sa teraz bohužiaľ rýchlo zabudne a za pár dekád bude vytiahný ako stratený poklad.

Duna / Dune: Part One
Krásna ukážka možností veľkorozpočtovej filmárčiny pre dospelých. Každá dielčia zložka je úžasná a spolu vytvárajú úchvatný audiovizuálny zážitok. Takže najväčší "problém" je nakoniec ten príbeh, ktorý už mnohokrát vyluhovali napodobovatelia a fakt, že ide iba o predkrm pred dvojkou. Pre podobné filmy vznikali kiná.

Posledný súboj / The Last Duel
Komorná konverzačka s občasným epickým celkom. Menší problém je trochu haprujúca štruktura, ktorá filmu uberá na tempe. Na druhej strane ide o veľmi zaujímavý študijný materiál ako sa dá uchopiť scéna. Technicky samozrejme na špičkovej úrovni, herci všetci super a Ridley je aj na staré kolená uplný macher.

Rodina na baterky / The Mitchells vs the Machines
Lord s Millerom opäť bodujú. Divoká jazda plná výbuchov kreativity tvorcov a nadšenia divákov. Je tam plno akcie, humoru aj dojatia. V podstate je to ideálny rodinný film, za ktorý by sa nemusel hanbiť ani Pixar. Vynikajúco som sa zabavil

Justice League Zacka Snydera / Zack Snyder´s Justice League
Dobré to bolo, hravo prekonávajúce drtivú väčšinu MCU a najmä omnoho, omnoho lepšie ako ten paškvil z kín.Tie 4 hodiny som necítil a utieklo to ako voda. Na druhej strane chápem producentov, prečo to dali prerobiť. Akurát to mohli urobiť citlivejšie. V tejto podobe totiž fungujú postavy, emócie aj osudovosť, ale nie komerčný potenciál ani aktuálne trendy. Som veľmi rád, že sme sa toho reparátu dočkali a dúfam, že sa nejakým zázrakom dočkáme aj ukončenia príbehu. Stále však ako pri BvS platí, že s týmito postavami sa mala hrať úplne iná liga

Nie je čas zomrieť / Nie je čas zomrieť
Ako špičkový veľkofilm to funguje presne ako má. Je parádne natočený, emotívny a s niekoľkými úžasnými scénami. Tvorcovia ale podľa mňa došli s tou demýtizáciou Bonda trochu priďaleko. Takže je to výborný film, ktorý nebudem mať rád ako Bondovku. Brocolliovci sa o svoj poklad starajú viac než adekvátne. Ale v ďalsej ére by som poprosil návrat ku klasike

Benedetta
Drsné, provokatívne, čiernohumorné, strhujúce a s veľkou dávkou erotiky. Navyše tak pekne funguje nejednoznačnosť udalostí. Vynikajúci film, ktorý bude rozdeľovať. Verhoeven je stále vo forme.

Free Guy
Ohromne milé prekvapenie. Ani vo sne by mi nenapadlo, že takto prijemny a zábavný film dodajú práve Levy s Reynoldsom. Obaja sa našťastie prekonali a Free Guy je perfektná rodinná záležitosť, ktorej škodí akurát trochu prepálená dĺžka a málo pôvodnosti (vlastne je to obrovský zlepenec asi tuctu filmov, ktoré boli lepšie).

Batman: The Long Halloween, Part One / Part Two
Tie tri hodiny utiekli ako voda. Animovaný Batman opäť v špičkovej forme . Príbeh má svoju silu vo viacerých vrstvách, čo sa cení. Stále tak akurát zamrzí, že na to nie je poriadny rozpočet a vyzerá to lacno. Našťastie som si už na tento handicap zvykol. Spider-mana som nevidel, takže u mňa komiksovka roku

Eternals
Podobný úlet ako Leeho Hulk alebo BvS. Takmer totálne nekomiksové, tváriace sa ako artfilm. A fungovalo mi to viac než dobre. hrdinovia sú postavený pred asi najtvrdšie konflikty z celého MCU. V správnych momentoch je to epické, dojímavé aj podnetné. Jedno z TOP 5 MCU a veľmi zaujímavý film. Aj keď sa bojím, že bez jasnej cieľovky.

Val
Úprimná a dojímavá spoveď bývalej megahviezdy s chytľavou formálnou stránkou. Povinnosť pre všetkých filmových fanúšikov aj ked Kilmera nemáte radi.

Nikto / Nobody
Nobody nie je prelomovou záležitosťou ani žiadnym filmom dekády. Ide o nadmieru vydarenú poctu a zároveň upgrade rozprávok pre mužov po tridsiatke. Je brutálny, svižný, čierno humorný, štýlový a dokáže oživiť detské nadšenie z pozerania neprístupných filmov pred obdržaním občianskeho preukazu. Snáď sa jeho čaro nestratí v pokračovaniach a Nikto ostane Niekým. Výborným staromódnym akčňákom.

Rozhnevaný muž / Wrath of Man
Už veľmi dlho tu nebol takto kvalitný chlapský film a ďalší dôkaz toho, aká dôležitá je režijná virtuozita. V jadre to je klasická Stathamovka, no Ritchie to dvíha na high new level. Drsná, svižná, krutá a nepríjemná chuťovka, ktorej chýba málo aby sa stala nadžánrovou klasikou.


JURAJ MALÍČEK

Posledná noc v Soho / Last Night in Soho
Ako nekritický obdivovateľ Edgara Wrighta som dostal presne čo som chcel, film, ktorý celkom ignoruje, čo si bude divák myslieť.

West Side Story
Najosobnejší film Stevena Spielberga, veľká lekcia z filmárskej pokory.

Nikto / Nobody
Čistá žánrová radosť, vynikajúci priamočiary akčnák, ktorý sa pohráva azda so všetkými existujúcimi klišé, ale robí to tak elegantne, že sa z neho stáva nezameniteľný originál.

The Card Counter
Paul Schrader rieši ako scenárista a režisér prakticky celý život prakticky jednu jedinú tému – prevzatie zodpovednosti so všetkými možnými konsekvenciami a stále ju, povedzme napríklad na rozdiel od Woodyho Allena, ktorý robí to isté, nevyčerpal.

Duša / Soul
Metafyzická pixarovka, ktorá sa azda ani nemôže nepáčiť a napriek tomu zostáva podstatne bystrejšia, ako by sa na prvé pozretie mohlo zdať.

Free Guy
Popkorn roka, okázalý Hollywood prvej signálnej vystavaný na zápletke, o ktorej sa desiatimi rokmi písali zásadné filozofické knihy. Free Guy je zábavnejší ako ony, ale nie menej precízny vzhľadom na poznanie v ňom obsiahnuté.

Posledný súboj / The Last Duel
Majstrovské využitie historickej látky na sprostredkovanie mimoriadne aktuálnej témy.

Respect
Fanúšikovský biopic o Arethe Franklin celkom programovo vyhýbajúci sa bulvárnej redukcii všeobecne známych faktov, film naozaj o Arethe, nie o mužoch, ktorí vraj stáli za jej fascinujúcou kariérou.

Francúzska depeša Liberty, Kansas Evening Sun / The French Dispatch of the Liberty, Kansas Evening Sun
Wes Anderson na ceste k mainstreamovému divákovi, už to nie je také vtipné, ako Taká zvláštna rodinka, ani také radostne hravé, ako Život pod vodou, stále to však funguje veľmi dobre.

Shoky & Morthy: Posledná veľká akcia
Komediálne prekvapenie z Česka, ktorá žiaľ v našich kinách takmer nikto nevidel.

Nadácia / Foundation
Návod na jeden z veľmi funkčných spôsobov, ako adaptovať scifi klasiku takým spôsobom, aby netrpela porovnávaním s predlohou.

For All Mankind
Druhá séria alternatívnych dejín dvadsiateho storočia, ktorej kontrafaktuálom je pristátie na Mesiaci. Akoby to asi mohlo vyzerať, ak by tam prví neboli Američania, ale Sovieti.


LUKÁŠ SLOVÁK

Najhorší človek na svete / The worst person in the world
Videné na Cinematiku, ktorý mal tento rok znova nesmierne silný ročník. Najhorší človek na svete je tým typom filmu, ktorý chodí v tandeme s kladivom a klincami. Od začiatku zaujímavý film, dokáže si poľahky získať diváka. No a potom postupne zatĺka stovkové klinčeky do lebene. Zo sály som vyšiel rozorvaný a s inklinovaním hodnotiť vlastné vnútro. Dokonalá ukážka toho, že film nemá len zabávať, ale aj otvárať v nás dôležité otázky a nahlodávať vnútornú bublinu.

Duna / Dune: Part One
Monumentálna opera a opora žánru, konečne v zaslúženej podobe. Duna si vyslovene pýta kino bez ohľadu na to, koľko palcov máte doma na stene. Čím väčšie plátno, tým lepšie, avšak nie je to len o fantastickom kino-zážitku. Esencia predlohy (resp. jej prvej polovice) je vystihnutá precízne a našťastie nie komplikovane. Film je prístupný širokej diváckej obci a stále si zachováva tvár inteligentného titulu. Mal som obavy, nielen skrz takmer istú nesfilmovatelnosť predlohy, ale aj kvôli režisérovi, ktorý mohol poľahky utonúť v pieskovej fatamorgáne svojho vysneného projektu. Našťastie nakrútil impozantný výpravný film, ktorý je doplnený výnimočným soundtrackom od Hansa Zimmera.

K zemi hľaď! / Don't look up
Čerešnička na záver roka v podobe pohľadu na súčasnú podobu sveta. Patrím do spektra obyvateľstva, ktoré rešpektuje vedu a nepovažuje Zem za placku, takže ma mnohé postavy a ich myšlienkové pochody aj riadne štvali (fantasticky debilný Jonah Hill). McKay nakrútil skvelú sondu do prehnitého marazmu našej doby s brutálnym hereckým obsadením, skvelým strihom, výbornou vizuálnou stránkou a v neposlednom rade fungujúcim satirickým podtónom.

Posledný súboj / The Last Duel
Veľké prekvapenie roka, ktoré je pre mňa dvojnásobné, pretože Ridley už dlho nemal ten povestný esprit (výnimkou je Marťan). Komorné rozprávanie na palete troch príbehov, ale iba jednej udalosti. Atmosféra a dej sú tak nesmierne vťahujúce, že si tie dve a pol hodiny ani nevšimnete a svoj podiel na tom nesie aj skvelé herecké kvarteto. Nesmierna škoda totálneho finančného fiaska.

Božia ruka / È stata la mano di Dio
Vo Veľkej nádhere to bol Rím, teraz Neapol. Dokáže snáď Sorrentino nakrútiť zlý film? Božia ruka je ďalšou ukážkou génia tohto režiséra, keďže veľmi citlivo ponúka príbeh vlastnej mladosti v období Neapola 80ych rokov minulého storočia. Úžasný film, dojímavý, obsahovo bohatý a vizuálne (opäť) podmanivý. Pre milovníkov kinematografie a žoviálnosti talianskeho ľudu úplná povinnosť.

Quo Vadis, Aida?
Mohutný psychologický tlak v háve genocídneho marazmu. Bez potreby prílišnej krvi a výstrelov je zhmotnená atmosféru mentálneho inferna a priam "quijotovského" boja v epicentre nezmyselného konfliktu. Film tak dôležitý pre uvedomenie, ako aj samozrejmé poukázanie na zloby vojny. Psychická demontáž zaručená.

Gunda
Perlička pre milovníkov artovej kinematografie. Obrazová dokonalosť je prerývaná významným zrkadlom našej spoločnosti a vnímania seba vo vlastnej "ohrade". Výnimočný film, ktorému najviac svedčí najmä ticho kina a využitie priestoru medzi plátnom a divákom.

Nikto / Nobody
Chlapi potrebujú takéto filmy. Drsné akčné kolotoče, ktoré pod plášťom rodiny vyplavujú na povrch temnejšiu minulosť svojich všedných hrdinov. Kedysi sme si ulietavali na Arniem alebo Slyovi. Dnes sa adrenalínové inferno začína krádežou auta, čítaním knihy v kaviarni alebo zmiznutím dcérkinho náramku. Nikto je výborne podaný prevarený príbeh s fantastickým bývalým advokátom Heisenberga v réžii ruského borca, ktorý pár rokov dozadu zbúchal epileptickú šupu Hardcore Henry. Vydarený akčný náklad so svižným spádom, vtipom presiaknutými replikami a pamätnými momentmi (stolička v nemocnici). Miestami síce čerpá zo svojich predchodcov (John Wick alebo Equalizer), no vo výsledku mu to veľa neuberá.

Krajina Nomádov / Nomadland
Hoci je Krajina Nomádov obsahovo prázdnejší film, ale to je jednou z jeho devíz. Aj v živote treba občas zastaviť, rozjímať a nadýchať sa k ďalšej ceste. Príbeh Fern je kruto dojímavý a excelentne citlivo nakrútený (kompozícia záberov je famózna). Obdobné sociálne drámy s krehkou škrupinkou si treba vážiť.

Zaklínač 2 / The Witcher 2
Príbehy o Geratovi z Rivie sú mi nesmierne blízke. V druhej sérii je viac akčných pasáží, dotvára sa psychológia jednotlivých postáv a je tu skrátka toho viac, ako v prvej sérii. Viac však platí aj pre zmeny a obmeny v príbehu, ktoré výrazne delia divákov a fanúšikov na dva tábory. Radím sa k tým, ktorí oceňujú kreatívnu prácu tvorcov s pôvodným knižným materiálom a isto sa v dohľadnej dobe pozriem „vlkovi“ na zúbky opäť.

Rozhnevaný muž / Wrath of Man
V krátkom slede ďalší parádny kúsok od Guya Ritchieho. Vťahujúce rozprávanie s retrospektívou, luxusný strih a skvelé tempo. Plus poriadne nasratý Jason Statham. Z toho vyplývajú akčné scény ako lusk s kreatívnou kamerou a tlstou hudbou. Rozhnevaný muž je akčná temnota s nábehom na kultovú záležitosť. Záverom síce mierne stráca paru, ale predchádzajúce dianie to dokáže krásne kompenzovať.

Ďalšie tipy:
Otec / The Father
Ľúbil som svoju ženu / A feleségem története
Hra na oliheň / Squid game
Nevina / El inocente
Deväť dní / Nine Days

TATIANA ONDRIŠOVÁ

Smolný pich aneb pitomý porno / Babardeala cu bucluc sau porno balamuc
Za mňa výnimočný film nielen posledného roka, ale posledných rokov. Satira spoločnosti je mimoriadne potrebnou témou v každej zdravej národnej kinematografii, o to viac ak je takejto kvality.

Sila psa / The Power of the Dog
Čerešnička na záver roka, z ktorej všetko len tak prýšti – všetko napätie, túžby, strach, pot aj tie kone. Skvelé herecké výkony, klasicky dokonalá, priam campionovská réžia prešpikovaná výnimočnou hudbou.

Quo Vadis, Aida? a Drahí súdruhovia! / Dorogije tovarišči
Oba filmy som si zaradila do osobnej kategórie Odporúčania ľuďom, ustavične hľadajúcich nepriateľov aj tam, kde nie je. Pripomienka, že si momentálne zrejme žijeme tak dobre, že sme na takéto hrôzy už takmer zabudli a berieme kľud a mier ako nevyhnutné istoty.

Titán / Titane a Annette
Čistá kinematografická zábava.


PETER KONEČNÝ

Doraibu mai kâ / Drive My Car
Adaptácia krátkej poviedky Haruki Murakamiho v réžii Ryûsukea Hamaguchiho (rovnako skvelý je jeho ďalší tohtoročný film Wheel of Fortune and Fantasy). Mladý japonský divadelný režisér je pozvaný režírovať významné dielo svetovej dramatickej tvorby 19. storočia, Ujo Váňa (Anton Pavlovič Čechov) do divadla v Hirošime. Pri príchode však zistí, že v Hirošime nemôže šoférovať svoje auto a je mu priamo vedením divadla pridelená stoická mladá šoférka. Títo dvaja zdieľajú spolu veľa jázd a ako sa začína komunikácia, postupne si vymieňajú tajomstvá a priznania. Precízny scenár ocenený aj na tohtoročnom Cannes.

Quo Vadis, Aida?
Bosna, júl 1995. Srbská armáda sa blíži k Srebrenici, ktorá je vyhlásená za „bezpečnú zónu“ OSN. Desaťtisíce ľudí utekajú zo svojich domovov na blízku základňu OSN. Prekladateľka Aida, pracujúca pre OSN, dôverne pozná situáciu na základni i mimo nej. Bojuje s neúprosne sa krátiacim časom, aby našla cestu z blížiaceho sa pekla pre obyvateľov mesta i jej najbližších. Projekcia filmu na 16. Cinematiku bola nezabudnuteľná a zároveň jediná v takej diváckej atmosfére u nás.

Vortex
Gaspar Noé si nakrútil svoju vlastnú Amour. Posledné dni staršieho páru postihnutého demenciou sledujeme v rozdelených obrazovkách, často v reálnom čase a v dlhých jednozáberovkách. Náročné nakrúcanie, kreatívny prístup a intenzívna emócia. Noé do svojho najnovšieho filmu, ktorý venoval všetkým, ktorým sa mozog rozpadol skôr ako srdce, obsadil Daria Argenta, Françoise Lebrun a Alexa Lutza. Pre mňa jeden z najdôležitejších filmov roka.

Najhorší človek na svete / The Worst Person in the World
Film zaznamenáva štyri roky života Julie, mladej ženy pohybujúcej sa v nepokojných vodách svojho milostného života a snažiacej sa nájsť smer svojej kariérnej dráhy, čo ju napokon privádza k realistickému pohľadu na to, kým v skutočnosti je. Slovenská premiéra nového filmu Joachima Triera bola na 16. MFF Cinematik v Piešťanoch. Film príde do našich kín v priebehu roka 2022.

Flee
Amin Nawabi (pseudonym), uznávaný 36-ročný akademik, zápasí s bolestným tajomstvom, ktoré skrýva už 20 rokov. Obáva sa, že mu môže zničiť život, ktorý si vybudoval pre seba a svojho budúceho manžela. O svoj príbeh mimoriadnej cesty detského utečenca z Afganistanu sa zväčša prostredníctvom animácie po prvýkrát podelí s režisérom Jonasom Poherom Rasmussenom, svojím blízkym priateľom a spolužiakom zo strednej školy. Film Utiecť rozpovie prostredníctvom srdečných rozhovorov medzi Jonasom a Aminom nezabudnuteľný príbeh sebapoznávania. Ukazuje sa, že iba pri konfrontácii s minulosťou je možné vytesať budúcnosť, a konštatuje sa univerzálna pravda, že až keď prestaneme utekať pred tým, kým sme, nájdeme pravý význam domova.

Drahí súdruhovia / Dorogie tovarishchi
Novočerkask ZSSR, 1962. Lyudmila (Yuliya Vysotskaya) je oddaná komunistka, ktorá počas druhej svetovej vojny bojovala za Stalinovu ideológiu. Žena, ktorá si je istá, že svojou prácou vytvorí komunistickú spoločnosť, nenávidí akýkoľvek protisovietsky sentiment. Počas štrajku v miestnej továrni sa Lyudmila stáva svedkom streľby na robotníkov na základe príkazov vlády, ktorá sa snaží zakryť masové štrajky v ZSSR. Po krvavom kúpeli, keď pozostalí utiekli z námestia, si Lyudmila uvedomila, že jej dcéra zmizla. V jej svetonázore sa otvára priepastná trhlina...

Gunda
Dokumentárny film zobrazuje každodenný život niekoľkých zvierat na farme. Hlavnými postavami príbehu sú prasnica Gunda, dve kravy a jedna jednonohá sliepka. Režisér filmom pripomína, že my ľudia obývame planétu s miliardami rôznych zvierat, o ktorých správaní a prežívaní takmer nič nevieme, alebo vedieť nechceme.

Memoria
Apichatpong Weerasethakul se vydal mimo rodné Thajsko. Čaká vás neopakovateľné magicko-realistické putovanie Jessicy (Tilda Swinton) krajinou za zvláštnym dunivým zvukom, ktorý sa jej občas zvukovo zjaví. Kontemplatívny až hypnotický zážitok aký presne od Weerasethakula očakávame.

Božia ruka / È stata la mano di Dio
Jeden z najúspešnejších a najvýraznejších európskych režisérov súčasnosti uvedie na blížiacom sa festivale v Benátkach svoju najnovšiu snímku, semi-autobiografickú komediálnu drámu È stata la mano di Dio/Božia ruka. V nej sa vracia do rodného mesta a rozpráva príbeh mladého tínedžera, prežívajúceho prvé problémy v Neapole, v 80. rokoch.

Deux / Two of Us
Naozaj vzácny film, ktorý patrí medzi najväčších favoritov na medzinárodného Oscara. Subtílna dráma dvoch starnúcich žien, ktoré sa milujú a ktoré svoj vzťah roky utajujú. Starnúca Medeleine chce konečne začať žiť a pocítiť vzťahové šťastie. Nikdy ho totiž nemala. Čas beží a túži byť milovaná a milovať, bez ohľadu na stereotypné názory okolia a rodiny. Má veľké obavy a nevie, ako sa v živote posunúť ďalej a ako to všetko povedať svojim dospelým deťom. Nina žije sama, má vo veciach jasno a čaká, kedy bude môcť otvorene hovoriť o svojej partnerke a stále ešte tajnej láske. Je odhodlaná milovať a to doslova za každú cenu, čo z jej postavy vytára filmovo a empaticky pozoruhodný charakter. Môžeme jej skutočne veriť? Do hry sa totiž dostáva aj otázka financií ...

Francúzska depeša, Liberty, Kansas Evening Sun / The French Dispatch
Milostný dopis novinárom odohrávajúci sa v detašovanej redakcii amerických novín vo fiktívnom francúzskom meste 20. storočia, ktorý oživuje sériu reportáží publikovaných v časopise „Francúzska depeša” v réžii fantastického tvorcu Wesa Andersona, ktorý do svojho filmu obsadil plejádu skvelých hercov a herečiek.

Duna
Denis Villeneuve nakrútil kvalitný komerčný titul, pre všetkých, ktorí by v multiplexoch stále radi občas videli niečo viac ako útoky na prvú signálnu. Jeho precízne pripravená adaptácia Duny prináša to najlepšie z epického hollywoodskeho rozprávania.

Titán / Titan
Po sérii nevysvetliteľných trestných činov sa otec stretne so svojím synom, ktorý bol 10 rokov nezvestný. Titán: kov vysoko odolný proti teplu a korózii, zložka pevných a ľahkých zliatin, s vysokou pevnosťou v ťahu.

Ada / Lamb / Dýrið
Mysteriózna islandská balada o dare materskej lásky, ktorý sa môže ľahko zmeniť v najstrašnejšie prekliatie. Maria a Ingvar vlastnia ovčiu farmu kdesi na zabudnutom cípe Islandu. Ich život plynie v pokojnej rutine práce a odpočinku. Každý rok je o niečo lepší ako ten predchádzajúci, alebo sa v tom aspoň manželia utvrdzujú. Niečo medzi nimi ale zostáva nevyslovené, niečo bolestne chýba...

Petite maman
Nelly práve prišla o starú mamu a pomáha rodičom upratať dom, v ktorom vyrastala jej mama. Skúma ho a spoznáva okolité lesy. Jedného dňa stretne dievča v rovnakom veku, ktoré stavia domček v lese. Kto však je toto dievča? Príjemný sci-fi art francúzskej produkcie od režisérky Céline Sciamma.

Perie / Feathers
Egyptská chudobná rodina je nútená pristúpiť k sebapoznávaniu po tom, čo sa počas detskej narodeninovej oslavy stane niečo veľmi záhadné a zvláštne. Film o silnej ženskej hrdinke vo výrazne patriarchálnom svete.

Smolný pich aneb pitomý porno / Babardeala cu bucluc sau porno balamuc
Video sa stáva virálnym. Je na ňom vidieť sex medzi mužom a ženou v rúškach. Žena je napriek maskovaniu identifikovaná. Škoda len, že je učiteľka a mala byť vzorom. A to navyše v (postsocialistickej, ale v konečnom dôsledku akejkoľvek) spoločnosti, ktorá sa čoskoro stratí v zdanlivo zjednocujúcom blahosklonnom nadhľade diskurzu sociálnych sietí, pseudo-politickom vševedení, pokryteckom šovinizme a groteskných konšpiračných teóriách.

Miluj svojho robota / Ich bin dein Mensch
Alma je vedkyňa v slávnom Pergamonskom múzeu v Berlíne. S cieľom získať finančné prostriedky na jej výskum ju presvedčia, aby sa zúčastnila na mimoriadnom experimente. Počas troch týždňov musí žiť s humanoidným robotom, zostrojeným na mieru jej charakteru a potrebám, ktorého umelá inteligencia je navrhnutá tak, aby sa jej stal dokonalým životným partnerom. Alma sa tak stretáva s Tomom, strojom v ľudskej podobe, vytvoreným len na to, aby bola šťastná. Tragikomický príbeh o otázkach lásky, túžby a o tom, čo robí človeka človekom.

Sila psa / The Power of the Dog
I keď je film po svete prezentovaný ako western, výsledok tento špecifický historický žáner pripomína iba niekoľkými charakteristickými prvkami, ako napríklad veľký ranč zameraný na chov kráv. Príbeh klanu Burbanksovcov sa odohráva v roku 1925, čo sa taktiež vymyká klasifikácii westernu ako žánru zasadzujúceho svoje scenáristicky jasne dané mustry do druhej polovice 19. storočia a zameriavajúceho sa okrem iného aj na výstavbu železnice naprieč celými Spojenými štátmi.

Otec / The Father
Režisér Florian Zeller ju nakrútil na motívy vlastnej divadelnej hry 'Le Pére' z roku 2012. V hlavných úlohách sa vo filme predstaví Anthony Hopkins a Olivia Colman, obaja držitelia Oscara. Najmä Hopkins vraj v snímke predvádza to, čo ste u neho napriek jeho dlhotrvajúcej kariére nemali možnosť vidieť. Hrá totiž staršieho muža Anthonyho, ktorý sa trápi s demenciou a s ňou súvisiacou stratou pamäte.

Moja učiteľka chobotnica / My Octopuss Teacher
Muž v stredných rokoch sa ocitne uprostred krízy. Pracovná vyhorenosť vyústi do apatie a odcudzenia sa rodine. Je čas objaviť nový hnací motor života. Aj preto intuitívne zaloví v spomienkach z detstva a vyberie sa po ich stopách. Tie vedú priamo na dno oceánu. Tam objaví stratenú rovnováhu i unikátne priateľstvo, ktoré ho navždy zmení. Výnimočný dokumentárny zážitok.

Cenzorka (Slovensko)
Irina je oddanou dozorkyňou vo väznici č. 74 v Odese - v ženskom nápravnom ústave na Ukrajine, kde stráži viac ako sto väzenkýň. Lesja, odsúdená na sedem rokov za zločin z vášne, je jednou z nových žien, prichádzajúcich do basy. Je tehotná so svojim prvým dieťaťom. Kým si Lesja postupne zvyká na pravidlá väzenského života, zisťuje tiež, že viaceré jej spoluväzenkyne postihol podobný osud. Matky s malými deťmi majú povolenie ich raz za čas navštíviť v oddelenej časti väznice, kde sa o nich starajú benevolentné sestry a dozorkyne.

Čiary (Slovensko)
Bratislava, ukážkové postsocialistické mesto. Masívna výstavba nahrádza staré novým. Meniace sa podoby mesta sa k nám okrem budov prihovárajú aj prostredníctvom jeho obyvateľov. Blanka bojuje s osamelosťou na balkóne petržalského bytu. Po meste sa objavili billboardy so sľubmi, Bratislavu čakajú regionálne voľby. Matúš sa chce stať starostom. Realitný agent Michal ukazuje klientom predstavu spokojného života v bratislavských bytoch a dvaja robotníci maľujú cestné značenie s pravidlami pre okoloidúcich. Po práci pijú pivo v ubytovni a uvažujú nad životom. Plachý Danko sleduje mesto, ktoré sa mení na jeho vkus prirýchlo. Načúva mu, chce zachytiť rytmus obyčajnosti, ako plynú dní. Kde sa končí verejný priestor a začína sa intimita? Sociológia každodennosti.

Láska pod kapotou (Slovensko)
Odhodlaný päťdesiatnik Jaroslav má v živote dve vášne. Rýchle autá a školskú lásku Jitku, ktorá mu po spackanom manželstve vrátila nádej a chuť ísť ďalej. Jitka, služobne najstaršia autokrosová vodička v Čechách, by sotva našla lepšieho mechanika a kouča, než je Jaroslav. Ten pre ňu znova a znova stavia z ojazdených vozidiel pretekárske autá a spoločne dúfajú vo víťazstvo. Športové zápolenie je len kulisou pre skutočný "závod života", v ktorom pár zatiaľ nepatril medzi favoritov. Frustrácia a dezilúzie minulosti tak môžu nabrať prekvapivý smer.

Žaby bez jazyka (Slovensko)
Ostrý a nekompromisný pohľad na domáce násilie. – Jeden deň zo života Jaroslava K., ktorý pracuje ako vodič sanitky. Jaroslav K. je pekný muž, zdanlivo dobrosrdečný a jemný syn, manžel a otec. V skutočnosti je posadnutý sexom a varením a chorobne žiarli na svoju manželku Blanku, ktorú terorizuje v ich veľkom dome v malom meste. Na svojej metaforickej ceste, ktorá je štruktúrovaná ako počítačová hra, bude musieť zviesť boj so svojimi najtemnejšími stránkami a démonmi a obetovať viac, než by ktokoľvek z divákov predpokladal.

Seriály:

Time
Small Axe
Ozark
Succession
The North Water
Mare of Easttown
Euphoria
The White Lotus
Scenes from a Marriage
Landscapers
The Underground Railroad
Voir
For All Mankind
The Beatles: Get Back
Jiok / Hellbound
Pretend It's a City
Björnstad
Efterforskningen
Vigil
The Mosquito Coast

Najlepšie filmy redakčného výberu

Quo Vadis, Aida?
Otec / The Father
Duna / Dune: Part One
Sila psa / The Power of The Dog
Najhorší človek na svete / The Worst Person in the World
Posledný súboj / The Last Duel
K zemi hľaď! / Don't look up
Moja učiteľka chobotnica / My Octopus Teacher
Božia ruka / È stata la mano di Dio
Titán / Titan
Gunda
Cenzorka
Krajina Nomádov / Nomadland
Posledná noc v Soho / Last Night in Soho
Francúzska depeša, Liberty, Kansas Evening Sun / The French Dispatch
Nikto / Nobody
Rodina na baterky / The Mitchells vs the Machines

Najlepšie seriály redakčného výberu:

Mare z Easttownu / Mare of Easttown
Biely lotos / The White Lotus
Čas / Time
Scény z manželského života / Scenes from a Marriage
Záhradníci / Landscapers
Severné vody / The North Water
For All Mankind
Voir
Nadácia / Foundation
Zaklínač / The Witcher
Ted Lasso
Slúžka / Maid
Had / The Serpent


autor kinema 29.12.2021
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.