HAD

HAD

7.0

Deň po Novom roku 2021 britská televízia BBC relatívne v tichosti uviedla osemdielnu minisériu The Serpent. Na Netflix sa dostala začiatkom apríla a po prvom týždni sa prepracovala až na prvú priečku sledovanosti.

Miniséria The Serpent (Had) je inšpirovaná skutočnými udalosťami. Hneď v úvode však tvorcovia otvorene priznávajú, že niektoré mená (z úcty k pozostalým) pozmenili, a všetky dialógy sú, samozrejme, fiktívne. Scenáristi (Richard Warlow, Toby Finlay) a režiséri (Tom Shankland, Hans Herbots) tak jednoznačne oddelili realitu od práce s tzv. kreatívnou licenciou. Tým sa vyhli „poseriálovým“ debatám, ako sa to stalo v prípade seriálu The Crown, kde sa otvorila otázka, či divák dokáže alebo nedokáže rozlišovať medzi dokumentárnym filmom a dramatizovanou verziou udalostí.

Streamovacia novinka rozpráva príbeh sériového vraha Charlesa Sobhraja, známeho pod menami „Bikini Killer“ (podľa oblečenia jednej z obetí) alebo „Had“ (odvodené na základe rafinovanosti jeho povahy). Sobhrajovými obeťami sa stali mladí dobrodruhovia zo západnej Európy, ktorí sa v sedemdesiatych rokoch minulého storočia túlali, často len s batohom, po neznámej Ázii. Počas svojho dobrodružného „hipisáckeho“ putovania po Thajsku, Nepále či Indii sa nechali oklamať a stali sa väzňami démonického zločinca. Zlákaní dôverou, kúzlom luxusu a dostupnosťou drog často zostali bez dokladov, úplne odkázaní na jeho svojvôľu. Ak mu aj signalizovali, že by už chceli z jeho apartmánu Kanit House v Bangkoku odísť, Charles našiel vždy nejakú prekážku, pre ktorú museli ostať.

Charlesovi Sobhrajovi, ktorý bol usvedčený z dvanástich vrážd, sa vďaka skorumpovaným policajtom spočiatku pred spravodlivosťou darilo unikať. Po zatknutí si svoj trest odpykával vo väzení v Indii, kde sedel dvadsať jeden rokov (1976 až 1997). Po prepustení ako 52-ročný odišiel do Paríža, kde si užíval slobodu a mediálnu pozornosť. Po prekvapivom návrate do Nepálu (2003) bol opätovne zadržaný a s konečnou platnosťou odsúdený na doživotie. V súčasnosti má 77 rokov.

Had

Sobhraj, rodák z vietnamského Saigonu (pôvodne francúzska Indočína), sa živil predajom drahých kameňov, čím ohuroval náhodných cudzincov a podplácal policajtov. Na rozdiel od iných zločincov v sebe neprechovával nekontrolovateľnú túžbu po vraždení. Podľa vyšetrujúcich psychiatrov boli jeho činy „iba“ vedľajším produktom jeho hlboko vnorenej nenávisti ku členom hnutia hippies, ako i túžby po peniazoch a prepychovom životnom štýle.

V úvode prvej epizódy prichádza na holandskú ambasádu v Bangkoku list, v ktorom istý pán Hilger žiada o pomoc pri pátraní po svojej švagrinej a jej priateľovi. Obaja nezvestní pochádzajú z Holandska. Požiadavky sa ujíma diplomat Herman Knippenberg so svojou manželkou. Čim bližšie sa dostávajú ku skutočnostiam, tým desivejšie veci sa pred nimi otvárajú.

Had

V úlohe Knippenberga sa v seriáli predstavuje neopozeraný Billy Howle (v roku 2017 sa mihol v Dunkirku Christophera Nolana). Jeho urputná naliehavosť na policajné zložky je v istom zmysle až „otravná“, ale hnacou silou mu je silná vôľa, zmysel pre spravodlivosť a osobná skúsenosť. Ako sa pre noviny Daily Mail v januári 2021 vyjadril, prišlo mu zvláštne, že o dvojici ich rodina nič nevie. „Mladý pár by sa predsa určite ohlásil, ak by bolo všetko v poriadku...“ Knippenberg totiž v mladosti sám poznal ľudí, ktorí podobne dobrodružným spôsobom cestovali a spoznávali svet.

Do úlohy Sobrhaja režisér obsadil francúzskeho herca alžírskeho pôvodu – Tahara Rahima, ktorého sme mali možnosť vidieť v dráme The Mauritanian (2021). Rahimovi v úlohe pravej ruky sekunduje mladá britská herečka Jenna Coleman, ako jeho partnerka Marie-Andrée Leclerc. Navonok vystupujú ako manželský pár – Alain a Monique. Keďže seriálová postava Marie pochádza z Kanady, Coleman musela kvôli autentickému prízvuku preniknúť aj do tajov francúzštiny. Coleman stvárňuje nielen vrahovu milenku, ale aj jeho najväčšiu fanynku. Marie je Charlesom doslova posadnutá a pred všetkými zločinmi, na ktorých sa (ne)priamo podieľa, zatvára oči. Neskôr jej obdiv v dôsledku amorálnosti Charlesových činov začína ochabovať...

Had

Tvorcom sa okrem informačnej roviny miniséria vydarila aj po formálnej stránke. Napriek tomu, že jednotlivé časti skáču medzi časovými rovinami, v deji sa dá relatívne ľahko zorientovať. Samotné vraždy divák (našťastie) nevidí, avšak počuje krik či rany tupým predmetom. Režisérsky dôraz je kladený na získavanie obetí, ktoré vrah postupne oslabuje, aby sa mu stali ľahšou korisťou. Hoci sa dá dielu vytknúť nedostatočný ponor do problematiky či nelogickosť niektorých dejových liniek a motivácií, jednotlivé fakty sú podávané moderným spôsobom. Miniséria The Serpent nesúdi. Necháva činy svojich postáv hovoriť za seba.

The Serpent (UK, 2020)
Réžia: Hans Herbots, Tom Shankland. Scenár: Richard Warlow, Toby Finlay. Hrajú: Tahar Rahim, Billy Howle, Jenna Coleman, Ellie Bamber, Mathilde Warnier, Grégoire Isvarine, Tim McInnerny ...

autor Barbora Gvozdjáková 23.4.2021