LÓVE 2

LÓVE 2

4.0

Filmová recenzia



Jakub Kroner si aktuálne zaslúžene ukradol titul jedného z najproduktívnejších slovenských režisérov. Gangsterka Miki zbiera rekordnú návštevnosť a miliónové tržby a začiatkom budúceho roka v kinách odpremiéruje pokračovanie Černák. Taktiež so zlatým potenciálom nahnať do kín státisíce divákov.

Okrem mafiánskeho diptychu má Kroner v talóne aj pokračovanie kinohitu z roku 2011 Lóve. V tom čase sa bratislavská krimi limonáda stala štvrtým najúspešnejším slovenským snímkom od roku 1993, a tak bolo len otázkou času, keď mladý režisér prilepí k pôvodnému filmu väčší a opulentnejší sequel. Po šesťročných pôrodných bolestiach a kostrbatej zahraničnej produkcii Lóve 2 prichádza do kín.

Tentokrát Kroner prehodil žánrovú výhybku a pôvodný materiál napumpoval testosterónom, patinou béčkových deväťdesiatok a kopačkou z otočky ho katapultoval do exotických thajských uličiek a trhovísk. Režisér neskrýva ambíciu upiecť ďalší domáci blockbuster, no zakopáva o vlastné autorstvo a dokonca v konkrétnostiach prekvapivo zlyháva aj na úrovni formy, ako filmový remeselník.

Z romance akčňák, z Bratislavy do Thajska

Lóve 2 dramaturgicky skáče v deji a od úvodnej rámcovej scénky v Thajsku sa šibnutím scenára ocitáme v Bratislave. V hlavnom meste sa dozvedáme, že Maťo, ktorému opäť prepožičal tvár Michal Nemtuda sa ocitá na svadbe svojej femme fatale z jednotky - Veroniky (Kristína Svarinská).

Kroner v renesančnom duchu sa okrem réžie chytil aj scenára, ktorý rozbil v úvode na pseudoštýlovú mozaiku a v deji sa tak tancuje medzi vzťahovými flashbackmi medzi Nemtudom a Svarinskou a náznakom bizarnej linky, v ktorej protagonista narukoval do légií a opustil načas svoju lásku.

Aby toho nebolo málo Kroner v hlavnej dejovej línii rozvíja až Soltészovský politický triler, v ktorom na rozdiel od prózy známeho novinára a publicistu, absentuje akékoľvek ukotvenie s realitou. Tvorcovia síce môžu argumentovať, že hyperbola akčného bijáku nemusí otrocky dokumentovať súčasnú geopolitickú a domácu situáciu, no v deji sa poľahky stráca v elementárnej logike a nuansách ako: kto je kto a kto patrí kam.

Hlavný hrdina sa tak stáva zhodou náhod a scenára súčasťou plánu zlovestného politika Borisa (Dušan Cinkota), ktorý sa po prehratej parlamentnej volebnej noci rozhodne konať a zúčtovať sa so svojou politickou sokyňou. Matúš sa tak v osudnú noc stáva šoférom partičky grázlov, ktorých politik nasadil na pochybný kšeft a následne, keď Borisov plán nevyjde, protagonista balí kufre a zdrhá do exilu v spomínanom Thajsku.

Kroner tak postupne „sťahuje“ dej práve do exotiky, kde rozplieta nový príbeh, ktorý sa toči nielen okolo Maťa, ale aj jeho staronového parťáka Tomáša a thajského podsvetia. Na Maťa ale nezabudol Boris, ktorý nelení, a tak sa príbeh postupne preklápa do thajských exteriérov a proklamovanej akčnej žánrovky.

Lóve 2

Obstojný remeselník

Pri Lóve 2 je sympatické, že režisér experimentuje so žánrom, ktorý má v domácej filmovej kuchyni takmer nulové zastúpenie a zvolil si práve disciplínu, v ktorej je forma prvoradá. Je zjavné, že Kroner sa ako režisér, od debutu Bratislavafilm, ktorý je dnes de facto nepozerateľný, autorsky emancipoval a zdokonalil a vybrúsil najmä svoj remeselný talent.

Po čisto technickej stránke je film Lóve 2 najmä vizuálnym produktom. Tu vidieť, že Kroner má oko na kompozíciu, niektoré jazdy kamerou sú ako vystrihnuté z veľkej učebnice hollywoodskej filmárčiny a ako autor sa nebál atmosféry veľkomesta či klaustrofobických uličiek thajských tržníc. O to viac bije do oči škrípanie strihu, keď jednotlivé scény na seba v určitých momentoch plynule nenadväzujú, ale rušia a vytrhávajú z imerzie.

Akcia, triky a choreografia

Korením a soľou by podľa PR materiálov a Jakuba Kornera mala byť v Lóve 2 práve akcia. Je chvályhodné, že Kroner obsadil do filmu Vladimíra Furdíka, ktorý ako kaskadér či choreograf bojových scén priložil ruku k dielu napríklad v seriálovom Zaklínačovi a v Hre o tróny dokonca stvárnil hlavnú nemesis Night Kinga.

Furdíkovo remeslo sa tak výrazne pretavilo do scénografie bojov, a to najmä pri pästných či vo všeobecnosti kontaktných súbojoch. Napriek kvalitným ingredienciám, v akčných scénach o to viac bije do očí Kronerovo nevýrazné autorstvo. Do veľkej miery totiž Kroner kopíruje, či už chtiac alebo podvedome, známe postupy, ale aj konkrétne snímky a neprináša do nich osobný autorský vklad.

Scény tak často pôsobia akosi povedome, a vyznievajú ako ten istý stokrát luhovaný žánrový čaj. Choreografia bojových scén je síce surová, no režisér ju tendenčne utápa v spomalených záberoch a dusí tak nápaditosť jednotlivých hmatov a chvatov. Kroner taktiež umne pracuje s vizuálnymi trikmi, a to aj vďaka trikárom zo slovenskej pobočky štúdia PFX, no častokrát v scénach vajatá a pôsobí málo sebavedomo.

Režisérove tápanie sa tak pretavuje do generických prestreliek, ktoré po technickej stránke nijak nerušia, ale čo je najhoršie, skrátka nudia. Scény v niektorých momentoch pôsobia až divadelne groteskne, keď pred objektív kamery prichádzajú a odchádzajú jednotlivé postavy až s robotickou schematickosťou.

Lóve 2

Hlinené nohy scenára

Napriek tomu, že Kroner sa v akčnom remesle hľadá, tým hlavným kameňom úrazu Lóve 2 je scenár. Zatiaľ čo pri Mikim sa dá polemizovať nad morálnym aspektom látky, scenár funguje, má svoje načasovanie, logiku a tempo vďaka scenáristovi Mirovi Šifrovi (Úsvit). Pri Kronerovej novinke je príbeh kompilátom dejových liniek, ktoré sa pohybujú na škále od scenáristickej nemotornosti po vyložený dramaturgický bizár.

Napriek tomu, že ide o akčný triler, postavy by sa mohli aspoň sčasti chovať logicky, no „Cinkota“ a jeho banda sú len dvojrozmernými zloduchmi, ako vystrihnutými z nekonečných víkendových animákov. Obzvlášť kuriózne pôsobí aj charakterový prerod protagonistu z bratislavského zlodejíčka na ostrieľaného veterána. O fakte, že sa Mišo stal strojom na zabíjanie autori diváka informujú pomocou dvojice niekoľkosekundových flashbackov a jednej nechcene úsmevnej hlášky.

Korunu celému deju Kroner nasadil vďaka linke v Bratislave, ktorou sa snaží „rozvíjať“ Veronikinu príbehovú dilemu. Vo výsledku film ale bombarduje umelými skečmi o troch ženách debatujúcich o chlapoch, ezoterike a Oshovi v bratislavských kaviarňach, ktoré akoby prileteli z iného filmu či vesmíru. Namiesto poľudštenia hrdinky tak prichádza séria pitoreskných etúd, ktoré doslova kričia dialógovou nemohúcnosťou.

Postavy vo filme častokrát len strojene odrecitujú naučené frázy, ktoré až podozrivo skĺzavajú k všeobjímajúcim ezoterickým múdram. Krkolomné zhluky slov len ťažko pripomínajú reálnu reč reálnych ľudí a o replikách šuchotajúcich scenárom netreba zrejme ani hovoriť. Nešťastným dialógom podarene sekunduje toporné herectvo ústrednej dvojice hrdinov, ktoré dominovalo už prvej časti a aktuálne sa kontinuálne po trinástich rokoch prelialo aj do pokračovania.

Lóve 2

Odklon od jednotky

Pri Lóve 2 je chvályhodný pokus o žánrový experiment, no namiesto prázdnej, ale svižnej akčnej zábavy režisér naservíroval akýsi ťažko stráviteľný zlepenec scén, nápadov a zrecyklovaných stokrát videných motívov.

Lóve z roku 2011 bol priemerný až podpriemerný film, no fungoval ako zrkadlenie doby a miesta. Kroner filmový priestor v tom čase nezaplnil postavami a scénami povedomými z iných filmov a seriálov, ale postavami a scénami, ktoré reflektovali vtedajšie hlavné mesto.

Na rozdiel od prvej časti Kronerova novinka absolútne rezignovala na povedomý smrad človečiny. Pokus o generačnú výpoveď na druhú zmutovala do Frankensteinovho monštra zošitého z prázdnych akčných atrakcií a výpredajovej romantiky.


Lóve 2 (Slovensko, 2024, 101 min.)
Réžia: Jakub Kroner. Scenár: Jakub Kroner. Hrajú: Michal Nemtuda, Kristína Svarinská, Jakub Gogál, Dušan Cinkota, Tina, Separ, Zuzana Porubjaková, Samuel Spišák, Daniel Fischer, Gregor Hološka, Jana Kolesárová, Alexander Bárta, Bella Boonsang, Beam Saranyoo Prachakit


autor Pavel Knapko 24.10.2024
4.0
LÓVE 2
+ experimentovanie so žánrom
+ obstojný vizuál
+ sympatická práca s trikmi
+ pokus o akčnú choreografiu
- scenár
- zmätočná dramaturgia
- dej sa rozpadá
- groteskná politická linka
- zlí sú zlí, lebo chcú byť zlí
- toporné herectvo
- nechcene groteskné vedľajšie postavy
- skečovitosť scén
- neuveriteľné dialógy
- postavy šuchocú scenárom
- generické akčné scény
- nemotorná práca so spomaľovaním scén
Kinema
4.0
Diváci
5.1
Ohodnotiť

Žner: Triler/Romantický
Minutáž˝: 100 min
Krajina: SR
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 24.10.2024
KLAUNOVE VIANOCE
[RECENZIA ]
REDAKCIA
[RECENZIA ]
DOZORKYŇA
[RECENZIA ]
ČARODEJKA
[RECENZIA ]
AŽ NA VEKY
[RECENZIA ]
ŠKOLA
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
5.1
Ohodnotiť

Žáner: Triler/Romantický
Minutáż˝: 100 min
Krajina: SR
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 24.10.2024
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|GLADIÁTOR II
4
hodnotenie 6/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|HERETIK
0
hodnotenie 7/10
|HYPNÓZA
1
hodnotenie 8/10
|ŽENA Z…
1
hodnotenie 7/10
|VAIANA 2
0
hodnotenie 6/10
|ARCHITEKTÚRA ČSSR 58 – 89
0
hodnotenie 8/10
|ROK VDOVY
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 74795
02 |
návšt. 5818
03 |
návšt. 2980
04 |
návšt. 2064
05 |
návšt. 1576
06 |
návšt. 1493
07 |
návšt. 1313
08 |
návšt. 1232
09 |
návšt. 1162
10 |
návšt. 1096
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.