ČIERNY JASTRAB ZOSTRELENÝ

ČIERNY JASTRAB ZOSTRELENÝ

8.0

Skutočný svet je drsný, krutý a hlavne nespravodlivý. Všetci sa s ním pomerne často stretávame a keď máme čo i len chvilku na to, aby sme na neho aspoň na pár hodín zabudli a prestali ho vnímať, snažíme sa samých seba oklamať. Výbornou pomôckou na oklamanie sú sny. Existuje dokonca továreň na sny s názvom Hollywood. Ale aj taká úspešná továreň ponúkne raz za čas aj niečo iné, ako len krásne tváre a modré nebo. Aj Hollywood dokáže prestať snívať a prebudiť sa do tvrdej reality. Dokáže byť až detailne autentický, skutočný, jednoducho taký, akým tento svet naozaj je. Realita je bolestivá a častokrát nepríjemná, ale bez nej, by nebolo o čom snívať.

Nie je to tak dávno, čo v roku 1993, Somálsko zmietané vojnou decimoval hladomor a diktátorská vláda Hameda Farrah Aidida, ktorá nastolila korupciu a pripustila boj zúrivých gangov o zahraničnú potravinovú pomoc. V hlavnom meste Mogadishe vládne strach a nepredstaviteľný chaos.

Čierny jastrab zostrelený Čierny jastrab zostrelený Čierny jastrab zostrelený

Tretieho októbra je elitná sila amerických vojakov a pechoty OSN, ktorá je zodpovedná za rozdeľovanie dávok jedla, vyslaná na bežnú misiu. Ich úlohou je v strede mesta Mogadisha uniesť a eskortovať na základňu dvoch Somálskych vojenských veliteľov, vysokopostavených poručíkov diktátora Mohameda Farrah Aidida, ktorí môžu ovplyvniť vývoj politickej situácie a zamedziť eskalácii hladomoru, devastujúceho celú krajinu. Avšak zdanlivo bezpečne vyzerajúca mierová misia sa obráti nesprávnym smerom a zmení sa na desivú nočnú moru. Nikto totiž nepočítal so zúrivou nenávisťou, ktorá proti americkým vojakom postaví nielen príslušníkov nepriateľských polovojenských klanov ale aj civilistov. Celé mesto sa tak zmení na smrtiacu pascu. V labyrinte ulíc sa ukrývajú desiatky nepriateľov. Po tom, čo sú dve helikoptéry UH-60 Black Hawk zostrelené nad mestom a 99 amerických vojakov obkľúčených stovkami povstalcov, sa z mierovej misie stane krvavý zápas o holé prežitie...

Pravdivý príbeh, ktorý sa odohral počas Somálskej občianskej vojny, bol nakrútený podľa knihy Marka Bowdena „Black Hawk Down". Režisér Ridley Scott (Blade Runner, Votrelec, Gladiator) si vybral vďačnú tému, ktorú pomocou zaručených hollywoodskych postupov preniesol na filmový pás. Naplnil klasickú trojaktovú štruktúru: návrat vojakov z bežnej pozorovacej akcie (jemné naznačenie, ktorá postava je najkladnejšia), spoznávanie hlavných hrdinov v tábore (okorenené humorom), výjazd na splnenie bojovej misie (hlavná časť, plná rachotiacich guľometov, výbuchov a prakticky neustálej akcie).

Narozdiel od Spielbergovho Vojaka Ryana a Bayovho sladkého Pearl Harbor sa Scott rozhodol pre osobitejší, menej ľúbivý variant dejovej stavby, a nevytvoril hlavnú postavu. V Čiernom jastrabovi ide o zobrazenie skutočných udalostí a tie nemali hlavné, či vedľajšie postavy. To, čo sa pred skoro desiatimi rokmi odohralo na Somálskom území bolo hrozné, kruté a presne taký je aj film. Žiadne dejové vybočenia, Scott ukazuje nezmyselnosť ľudského utrpenia a nebojí sa zájsť až za hranice štandardnej „krvavosti" scén. Ak ste Vojaka Ryana (hlavne jeho úvodnú pol hodinu) považovali za to najšokujúcejšie a najreálnejšie zobrazenie vojny, čaká vás upgrade o pár stupňov. Kamera Slawomira Idziaka (sci-fi Gattaca) nič nezakrýva a svojou autentickou, dokumentárnou formou zachytáva skutočnosť. Vrcholom je scéna v ktorej sa americkí vojaci snažia zastaviť krvácanie svojho spolubojovníka, zaškrtením tepny. To, čo by sa v iných filmoch decentne presunulo pod objektív kamery, je tu práve naopak detailne rozpitvané. Chýba aj typický munumentálny soundtrack, ktorý vystriedala atmosférická podmazová hudba Hansa Zimmera (Tenká červená čiara).

Ani Ridley Scott sa pod producentským velením tvrdého „komerčáka" Jerryho Bruckheimera (Pearl Harbor, Armageddon), nevyhol povinným vetám o (ne)zmysle vojny a dojímavým posledným slovám umierajúcich vojakov.

Čierny Jastrab je drsný, vyše dvojhodinový film o vojne a ľudskom utrpení. Nečakajte love story a prerod chlapcov na odvážnych mužov pripravených umrieť za svoju vlasť. Hrdinovia neexistujú a skutočný koniec vojny na svete poznajú len jej obete.

Black Hawk Down (USA, 2001, 144 min.)
Réžia: Ridley Scott. Scenár: Ken Nolan podľa knihy Marka Bowdena. Kamera: Slawomir Idziak. Hudba: Mel Wesson, Hans Zimmer. Hrajú: Josh Harnett, Ewan McGregor, Tom Sizemore, Eric Bana, William Fichtner, Ewen Bremmer.

autor Peter Konečný 22.2.2002
8.0
9.3