ČO S TÝM MÁ LÁSKA?

ČO S TÝM MÁ LÁSKA?

6.5

História pozná desiatky až stovky dohodnutých sobášov či svadieb kráľov a šľachticov. A podľa tohto filmu sa zdá, že v Indii či Pakistane tento spôsob i vydávania stále funguje a slúži ako podklad na novú romantickú komédiu. Tej sa prekvapivo chopil dobrý režisér Shekhar Kapur, ktorý sa mihol dvomi filmami o kráľovnej Alžbete či Štyrmi pierkami.

Na začiatku je spoločné priateľstvo Zoe a Kazima. Susedia z detských čias sa vydali inou cestou – ona tvrdí, že pre ňu neexistuje na svete dobrý partner a možno dopadne ako jej mama (pravda, tá nadáva, že ju manžel klasicky vymenil za mladšiu ochechuľu). On zatiaľ nenašiel lásku života a na britské zoznamky rezignuje. Ako správny syn rodičov sa nevzoprie momentu, že by mu mal vybrať nevestu dohadzovač, pochádzala by z Pakistanu (hoci on žije v Londýne) a že by to mohlo klapnúť. Čo sa síce nepozdáva Zoe, a na druhej strane si povie, že by z toho mohla byť celkom dobrá téma pre jej nový dokument – asistované sobáše v 21. storočí, keď Tinder, speed dating a iné chuťovky vládnu svetom? Stačí presvedčiť producentov (rýchlo), budúceho ženícha (to ide ťažšie) a sociálny experiment môže začať. No netreba zabudnúť na klasickú zápletku... či sa náhodou celá situácia Zoe nevymkne z rúk a neprevážia ju vlastné city?

Veľmi by som chcel vedieť, či Shekhar Kapur zažil niečo podobné vo vlastnom živote, alebo ako vlastne vznikol tento námet. Príde mi ako celkom svieži a presne na ňom cítiť, že za filmom stojí indický chlapík, ktorý si čosi odžil aj v UK. Anglická produkcia pomáha vo viacerých smeroch – či v štýle humoru, hrania alebo angažmánu crazy Emmy Thompson v roli mamky Zoe. Dajte jej pár sekúnd konkrétnej scény a zmetie ju ako uragán svojím niekedy dudravým, inokedy snaživým prístupom.

Nerád by som prezradil veľa zo scenáru: niektoré veci sú sčasti jasné, skôr čakáte, kedy už niečo praskne. Ale nie je ani úplne priehľadný a občas pekne zastaví. Vzhľadom na to, že dokument treba nakrúcať, uvidíme viaceré fázy prípravy či točenia (i veľké obrady). Je to invázia do súkromia ako hrom a stanete sa súčasťou hľadania i nájdenia jedného romantického páru. Na druhej strane, ak tieto riadky čítajú fanúšikovia reality šou Svadba na prvý pohľad, môžu sa tešiť na indickú verziu spoznávania, akurát v klasickom poradí (nie svadba hneď).

Čo s tým má láska?

Keď sa už film rýpe v súkromí a spracúva tému, objaví aj ďalšie páry s podobným príbehom – a tam sa scenár mierne zahustí. Jednak máme rodičov a zároveň sestru Kazima, ktorá sa od rodiny akosi vzdialila. Čo s tým má láska sa vo veľkej miery sústredí práve na pakistanskú rodinu viacerých generácií, kde vznikajú aj určité konflikty či neskoršie zmierenia. Pakistanská família hrá prím aj početne – vs. Zoe a mama.

Zoe očividne zamilovanie do suseda tlmí, ale zatiaľ sa vydala iným smerom – a nie veľmi úspešným. Scenár sa snaží na príklade rozprávkových postáv (a akože príbehov na dobrú noc pre kamoškine deti), ilustrovať, akými neúspechmi si Zoe prešla a prečo je možno viac cynická. Neprestáva veriť, ale kombo neúspešného vzťahu vlastnej mamy a vlastných avantúr zatiaľ nevydalo na dobrý súčet.

Čo s tým má láska?

Očakávaný „crush“ na kamoša z detstva však dlho neprichádza, až začnete pochybovať, či film nechce túto líniu využiť. ALE... na druhej strane scenár nepodľahne lacnému pokušeniu, že rýchlo vytvorí milostný trojuholník a nechá nás v ňom máčať čo najdlhšie. Akoby autori dlho akcentovali skôr priateľstvo dvojice hlavných postáv, čo nie je vôbec na škodu. Nemusia tak kreovať lacné romantické triky po celú minutáž.

Produkcia filmu sa drží dlhý čas v Londýne, ale neodolá pokušeniu vycestovať na nemalú časť dĺžky aj do Pakistanu, čo dodá peknú výpravu, atmosférické scény a dobré momenty. V nich je film živší, hltáte kultúru i lokálne zvyky. Veľa vedľajších postáv má tunajší pôvod, iné vyznenie a neraz fajn humor (Mo dohadzovač by uživil aj dvakrát toľko scén). Nechýbajú aj nejaké prekvapenia a zlomy, no film si šetrí veľa do konca. Vrátane pomerne civilných dialógov, ktoré ani netušíte kam smerujú – o to lepšie sa sledujú.

Čo s tým má láska?

Čo s tým má láska je relatívne jasný projekt, ale prekvapí vo viacerých smeroch. Lily James nehrá postavu bláznivo, ale podozrivo odmerane, až máte pocit, že jej rola ani nesedí. Excentrická Emma Thompson robí presne, čo vedľajšia postava má – baví a má pamätné momenty. Ostatní sú spoľahliví.

Na to, že film má byť podľa očakávaní romantická komédia, som mal miestami pocit, že romantiky vás veľa nečaká (sociálny experiment ju prevyšuje) a ani humoru. Ale snímka má dobre tempo, scény a na zimný večer dvojíc zapasuje a čosi aj overí.

What's Love Got to Do with It? (UK, 2023, 108 min.)
Réžia: Shekhar Kapur. Scenár: Jemima Khan. Hrajú: Lily James, Emma Thompson, Shazad Latif, Oliver Chris, Nosheen Phoenix, Shabana Azmi, Asim Chaudhry, Alice Orr-Ewing, Sajal Ali, Ben Ashenden, Nikkita Chadha, Hannah Nazareth, Shaheen Khan, Alexander Owen, Graham Dickson, Mariam Haque ...

autor Michal Korec 2.2.2023
6.5
ČO S TÝM MÁ LÁSKA?