KRÁĽOVNÁ ALŽBETA: ZLATÝ VEK

KRÁĽOVNÁ ALŽBETA: ZLATÝ VEK

7.0

Shekhar Kapur pokračuje vo svojom najlepšom diele. Dokáže po deviatich rokoch nadviazať na vlastnú oceňovanú drámu?

Prvá Kráľovná Alžbeta strhla v roku 1998 svojou sondou do života Alžbety i výborným hereckým výkonom Cate Blanchett. Shekhar Kapur odvtedy nakrútil iba priemerne prijaté Štyri pierka, a tak je prirodzené, že sa rozhodol nadviazať na svoj výborný kúsok. Ba čo viac, pred premiérou začal hovoriť aj o trilógii. Ale najprv sa musia odohrať udalosti Zlatého veku...

V kalendári svieti rok 1585, Alžbeta je na čele Anglicka už 27 rokov a čaká ju náramne ťažké obdobie v oblasti nástupníctva i náboženstva. Pri otázke nástupcu nie je príliš vhodné ostať naďalej panenskou kráľovnou bez potomka, keď ho najväčšia konkurencia na sever od Londýna má. Môže pomôcť príchod Waltera Raleigha na kráľovský dvor? Teoreticky áno, môže byť posledným mužom, ktorému dokáže Alžbeta veriť a ctiť ho, ale radšej naňho nasadí svoju dvornú dámu Bess. Uchová si tak svoju tvár panenskej kráľovnej, hoci Raleigh môže vidieť aj tú odvrátenú. Pri otázke náboženstva začína pociťovať značný tlak zo strany katolíctva. Aj vnútri Anglicka, aj na severe zo strany Marie Stuartovnej a aj z kontinentálnej Európy, kde silnie vláda španielskeho kráľa Filipa II. Je zrejmé, že proti mocnej dáme sa jedného dňa všetci protivníci spoja a začnú zosnovať vražedné plány na jej odstránenie vrátane atentátu či vojny.

Pokiaľ poznáte historické udalosti, niektoré dejové momenty vás asi neprekvapia. Preto vás bude pútať skôr prvá polovica, ktorá príjemne nadväzuje na pôvodnú Alžbetu. Majestátna výprava ešte nie je rozbalená naplno, množstvo deja sa odohráva v interiéroch a sleduje jednak panovníčku v neľahkej situácii a popritom aj zaujímavý trojuholník Alžbety, Waltera a Bess. Nevyhnutné pochybnosti o tom, čo Anglicko čaká v budúcnosti pod náporom externých elementov však nemôžu ostať iba v statickejšej polohe a nejeden trailer nám ukázal, že Kapur to chce v druhej polovici riadne rozbaliť.

Kráľovná Alžbeta: Zlatý vek Kráľovná Alžbeta: Zlatý vek

Stalo sa a do druhej časti filmu vstupujeme po poprave Marie Stuartovnej, vylodení početného loďstva zo španielskych brehov a nasadení Waltera Raleigha i Alžbety do akcie. Zrazu nesledujeme kráľovnú v prítmí paláca, ale burcujúcu v sedle koňa pred širokými armádnymi šíkmi či s plápolajúcimi šatami na vysokom útese. Je to výrazná zmena a niektorým divákom nemusí úplne vyhovovať.

Predchádzajúce riadky dávajú tušiť, že Kapur sa síce držal historickej predlohy, ale rozhodne ju upravil pre potreby svojho filmu rôznymi prostriedkami. A to výraznejšie ako pred deviatimi rokmi, čo nemusí vyhovovať viacerým divákom preferujúcim pôvodný štýl. Ale aj v tomto smere si na seba Kapur uplietol bič, pretože fikciu resp. odbočky z dejepisu mu scenáristi napísali dosť zbrklým spôsobom. Množstvo dialógov je dosť krátkych a postavy sa ženú vpred, pretože Zlatý vek ponúka až príliš veľa udalostí, ktorým režisér nedokázal odolať. Veľa postáv prospieva na jednej strane bohatosti deja, na druhej strane nemajú príliš veľa času na svoje vykreslenie. Platí to paradoxne najmä pre dvojicu Walter Raleigh – Bess, ale mnoho priestoru nedostane ani Filip II. či Mária Stuartovna. Prečo? Kvôli 114-minútovej dĺžke - tá je predsa len príliš krátka na "gro histórie" prevzaté scenáristami. Pri daných udalostiach by mohol film trvať 150 až 170 minút vo svoj prospech. Fakt, že to tak nie je, vyznieva ako obrovská škoda, pretože v druhej polovici sa Kráľovná Alžbeta prehupne do...

...nevídaných scén v tejto vznikajúcej sérii. Ich snahou je vyjadriť sa k aktuálnej histórii, a to dosť nešťastne. Keď Alžbeta prenesie svoj prejav k demokracii, nie je to úplne to pravé orechové burcovanie ako Johanky z Arku cca pred 165 rokmi v Bessonovom filme, ale jasný odkaz na súčasnú politickú situáciu a nutnosť správať sa ako korektná veľmoc. To je asi najväčšie faux-pas filmu, nehovoriac o tom, že katolíci sú postavení na stranu zla a anglikánska cirkev sa javí ako dobro. Zaujímavá alegória.

Akčné finále ponúka tiež zmiešané pocity. Miestami je v ňom vidieť oveľa viac páliacich lodí ako v tretích Pirátoch Karibiku a lieta okolo nich nádherná kamera, čo je všetko nemalé plus, ale na druhej strane sa tu príliš často patetizuje. Ak nám chcel Kapur ukázať, že vie vyvolávať množstvo pocitov aj v akcii, podarilo sa mu to, ale príliš to s dramatickosťou preháňa. No pokiaľ chcete vidieť správneho hrdinu-dobrodruha, ako zachraňuje kráľovnú, ktorú nemôže milovať, budete veľmi spokojní.

Herecké výkony vyšli podľa mojich predstáv. Výkon Cate Blanchett je opäť odzbrojujúci, hoci slabšia scenáristická práca a najmä nie najlepšie napísané série scén, jej vo výkone prirodzene škodia. Napriek tomu ide zatiaľ o najsilnejšiu hereckú kreáciu z filmov roku 2007, čo som doposiaľ videl. Geoffrey Rush je výborný, Samantha Morton samozrejme tiež a Clive Owen? Ostáva v tieni tejto trojice, hoci má k dispozícii veľa priestoru, jeho charizma tu nefunguje ako má. Áno, v akcii pôsobí fajn, ale v statickejšej prvej polovici, by Alžbetu podľa mňa len tak ľahko neuchvátil.

Shekhar Kapur nám predkladá druhý diel veľmi zaujímavej histórie. Akurát jeho spracovanie už nie je takým zásahom do čierneho, ako na prvý raz. Naložil si na plecia príliš veľa, strieda rozličné štýly a jeho celok už nie je po filmárskej stránke stopercentne presvedčivý. Škoda, pretože trailery promovali Zlatý vek ako jeden z TOP 3 filmov roka. Žiaľ, výsledok už nie je taký famózny, ako sme neskromne očakávali. Ale pokiaľ máte záujem nielen o štipku histórie, ale aj vizuálne solídne dobrodružstvo, návšteve kina sa určite nevyhýbajte.

Elizabeth: The Golden Age (VB/Francúzsko, 2007, 114 min.)
Réžia: Shekhar Kapur, Scenár: William Nicholson, Michael Hirst, Kamera: Remi Adefarasin, Hudba: Craig Armstrong, A.R. Rahman, Hrajú: Cate Blanchett, Clive Owen, Geoffrey Rush, Samantha Morton, Rhys Ifans, Jordi Mollà

autor Michal Korec 23.11.2007
7.0
6.1