VSTUPENKA DO RAJA

VSTUPENKA DO RAJA

6.5

Romantické komédie sa z našich kín takmer vytratili. Kedysi silné hity, kde excelovali herci ako Julia Roberts, Sandra Bullock či Hugh Grant. Dnes ich seká Netflix v húfnom počte a kvalita sotva prekročí úroveň priemeru. Preto je Vstupenka do raja nečakaným osviežením súčasných premiér: má áčkových hercov, osvedčenú zápletku a navyše fajn výpravu, kde americké mestá mení za exotický raj na Bali (nakrúcalo sa však v štáte Queensland v Austrálii)

O čom je spojenie starej dobrej dvojky George Clooney-Julia Roberts? Vo filme hrajú rozvedený pár, ktorému stroskotalo manželstvo už dávno a potrebujú žiť v inej časovej zóne. No teraz ich spoja dve misie. Najprv menšia – ísť na promóciu svojej dcéry Lily. A o pár týždňov väčšia, keď ich Lily volá na Bali, lebo sa zasnúbila s lokálnym fešákom Gedem a chcela by ich mať pri sebe na najväčší deň svojho života. No zatiaľ čo promócie sa veľmi pokaziť nedajú, svadba je väčšia výzva. Rodičia totiž prirodzene neveria, že ich dcéra môže mať viac šťastia ako oni kedysi a chcú jej plány rozhovoriť...

Vstupenka do raja má viac prísľubov. Znepriatelená dvojica dokáže priniesť do prvej polovice mnohé hádky, ostré dialógy či naťahovačky – Julia Roberts i George Clooney majú natoľko silné charaktery, že si striedavo kradnú scény pre seba. Preto má Ol Parker šikovný nápad s rozpolením obrazu. Strih je od začiatku pomerne hravý, o tom svedčí aj úvodná sekvencia, ktorá vysvetlí ako sa rodičia Lily dali dokopy a rozpadli. Niekde sa dopĺňajú, inde rozchádzajú a od prvých minút im veríte postavy naplno.

Rozvedení rodičia sa najprv musia zniesť v rovnakom priestore (aula, lietadlo, loď), no rýchlo zistia, že musia spolupracovať, aby mali šancu prekaziť svadbu do pár dní. Každý chce voliť inú stratégiu a zhodnú sa akurát na tom, že Lily robí zrejme chybu. Romantická línia mladých je v ohrození, hoci pár týždňov od zoznámenia nejeden váha nad tým, či vydržia spolu navždy. Ako hovorí pamätná replika, treba na to správny čas, miesto a okolnosti...

Vstupenka do raja

Časť filmu sledujeme dovolenkové momenty, dostaneme sa na pekné miesta, spoznáme rozličné tradície a najmä rôzne pasce a prekážky, ktoré rodičia hádžu dcére do cesty. Scény zamotá aj jej mama s mladším milencom (pilot, ktorý tiež príde na ostrov). Akurát George Clooney ako otec ostáva sám, chodí do baru v noci, sleduje západy slnka a dumá nad životom.

Komédia tým pádom skrýva mnoho situačných momentov, kedy sa môže niečo fajne pokaziť, číhajú tu nebezpečenstvá ako hryzúce delfíny, hady či odplávané člny. Do toho sa miešajú romantické línie, jednak u mladých a je otázka času, či sa neprebudia aj staré city u hašterivého páru. To je ďalší prísľub filmu – rozdúchajú George a Julia romancu ako za starých čias (doslova i v deji)? Ťažko prezrádzať líniu scenára, ale mnohým je jasné, že až tak veľa prekvapení sa nekoná a ide sa na istotu.

Vstupenka do raja

Napriek tomu je Vstupenka do raja dobrou nadpriemernou rom-kom (romantickou komédiou), presne vie, čo má divákovi servírovať a nie vždy sú jasné výsledky scén vopred. Napríklad hazard okolo tej (zrušenej) svadby, či sa starý pár dá dokopy, alebo kto si čo rozmyslí. Do toho sa miešajú aj relatívne vážne rozhovory, kedy sa jednak vo viacerých fázach dozvieme, prečo sa rodičia kedysi rozviedli a aj to, či je Lily fakt odhodlaná ísť svojou cestou alebo opakovať kroky svojich rodičov. Nie je to žiadna vážna dráma, ale pár hlbších dialógov tu prekvapivo ostalo, čo pri spojení s dovolenkovou scenériou vytvára celkom dobrý kontrast s uponáhľanými mestskými komédiami.

A jasné, George i Julia majú cez päťdesiat, v Hollywoode sa vtipkuje, že môžu byť na plátne posledný fungujúci romantický pár a prakticky všetky scény im idú: sólo vstupy, spoločné hádky, spomínanie, tá chémia je skrátka zastúpená a funguje. Ostatní herci sú o level slabší, no Kaitlyn Dever má fajn rolu.

Vstupenka do raja

Popri tuctoch brakových rom-kom z Netflixu pôsobí Vstupenka do raja sviežo, má výbornú atmosféru, fajn postavy a ich momenty. Nebojí sa robiť si srandu sama zo seba, keď do istej scény nasadí hity 90. rokov "Jump Around" a "Everybody Dance Now" a nechá šantiť top hercov ako kedysi. Vtedy odpustíte aj pár klišé, predvídateľnosť a osvedčené ťahy, lebo celok za to stojí. Revolúcia v žánri nehrozí, ale spokojnosť prevláda.

Ticket to Paradise (USA / UK, 2022, 104 min.)
Réžia: Ol Parker. Scenár: Ol Parker, Daniel Pipski. Hrajú: George Clooney, Julia Roberts, Sean Lynch, Arielle Carver-O'Neill, Ling Cooper Tang, Billie Lourd, Kaitlyn Dever, Maxime Bouttier,
Francis McMahon