THE BUBBLE

THE BUBBLE

3.5

Než svet zachvátila pandémia covid, nikto si nič čo i len vzdialene podobné nevedel predstaviť. Mnohí z nás sa s tým ťažko zžívajú aj po vyše dvoch rokoch celosvetového zúrenia tohto vírusu. Bohužiaľ, realita je taká, že covid je tu, je s nami a dlhý čas s nami ostane. Všetci to musíme akceptovať. Pochopili to aj filmové štúdiá, ktoré začali súčasnú zdravotnú krízu zahŕňať do scenára.

Zatiaľ, čo niektoré snímky neurobia viac ako to, že v danej fikcii spomenú corona pandémiu (napr. tohtoročná KIMI), iné svojimi zápletkami priamo stoja na tejto premise. Medzi druhé spomenuté patria kúsky ako Locked Down (2021) pod taktovkou Douga Limana alebo Michaelom Bayom produkovaný Songbird (2020). Je zrejmé, že obdobné projekty budú len pribúdať, čoho dôkazom je aj čerstvý prídavok v ponuke Netflix, The Bubble.

Som vždy rád, ak je mnou recenzovaná snímka kvalitná. Je radosť deliť sa o pozitívnu skúsenosť a nebáť sa odporúčať a nabádať diváka, nech tomu či onomu kúsku dá šancu. The Bubble do tejto kategórie rozhodne nepatrí. Tým pádom som nútený Vám vymenovať bachratý zoznam vecí, ktoré tu nefungujú a asi tri elementy, ktoré áno.

Réžiu má na svedomí etablovaný komediálny tvorca Judd Apatow, ktorý si rovno (v spolupráci s Pam Brady) načrtol scenár. Vravím „načrtol“, pretože po pozretí filmu nie je možné, že mal po ruke niečo komplexnejšie ako hrsť nápadov, dávku potenciálne vtipných momentov a aký-taký dej. Scenár tu má bližšie k tzv. elevator pitch (rýchly a stručný námet), než k hotovému materiálu, podľa ktorého sa dá s čistým svedomím nakrúcať.

Jednotlivé vedľajšie linky sú nedotiahnuté (Karen Gillan a jej „mužský“ problém; David Duchovny a Leslie Mann s ich vznetlivou aférou), početné scény vyznejú naprázdno (Fred Armisen a Karen Gillan v bazéne; vzťah postáv Marie Bakalovej a Vira Dasa), iné sú zase vyslovene trápne (tik tok tančeky). À propos trápne – presne taký je humor, ak sa tu uráči vyskytnúť. Apatow sa to snaží hrať na rôzne druhy vtipu – slovné hračky, hyperbolické prejavy, záchodový humor, absurdný humor... Ani v jednom prípade netriafa divákovu bránicu. Za celý čas som sa uškrnul asi trikrát a krátko sa zasmial „až“ raz (Pedro Pascal a jeho morálna podpora na WC).

The Bubble

Prejdime k obsadeniu. Zostava je sama o sebe solídna: máme tu spomínaného Pascala ako upadajúceho charakterového herca, ktorý si nutne potrebuje „pichnúť“; Duchovny je duchovný otec a jeden z hercov akčnej sci-fi série, ktorej šiesty film štáb v bubline natáča; Mann je Duchovneho ex, s ktorou si adoptovali 16-ročné dieťa (čo malo zrejme pôsobiť vtipne) a počas natáčania sa pravidelne uzmierujú a hádajú; Fred Armisen je ich nový režisér; Bakalova, Vir Das a pár ďalších sú buď súčasťou hotelového personálu, alebo asistujú s produkciou, na ktorú dohliada Peter Serafinowicz. Tvorcovia sa snažili aj o aktualizáciu trendov, preto tu máme tik tok senzáciu v podaní Apatowovej dcéry – Iris, ktorá dostala rolu v akčnej frančíze len preto, že má na populárnej appke 100 miliónov sledovateľov.

Jednu vec nechápem: ako veľmi na to musíte ako režisér kašľať / byť neschopný, aby pri vašom vedení aj taká továreň na charizmu ako David Duchovny pôsobil znudene, nezaujato a fádne? Na druhú stranu sa mu nečudujem. Po prečítaní scenára, ktorý nemohol mať viac ako tucet stránok si asi povedal, že si aspoň zarobí na nájom. Napriek práve uvedenému je skutočná čierna ovca hereckého stáda niekto iný.

The Bubble

Tvoriaci tím stavia postavu Karen Gillan do mierneho popredia. Práve z jej perspektívy vidíme príchod do hotela a dvojtýždňovú povinnú izoláciu. Gillan mi nikdy nebola sympatická a mimo jej role Nebuly v marvel univerze mi nikde nesadla. Osobné preferencie bokom – stále je to priemerná herečka, ktorá tunajšiu rolu upadajúcej hviezdy, ktorá už nie je tým mladým talentom, za ktorý sa považuje, predáva s povážlivými ťažkosťami.

Nuda a nekvalita je tým očividnejšia, čím dlhšie film sledujete. A že je to dlho. The Bubble má vyše dvoch hodín! Sú diela, ktorým výrazne pomôže skrátenie o štvrťhodinku. Tu to nezachráni ani polhodinový výsek. V prvom rade preto, že dĺžka je až ten posledný problém.

The Bubble

To by sme mali. Teraz sľubované klady: kamera a strih sa podieľajú na dvoch pútavých montážach (úvodná izolácia; skúšky pred natáčaním). Vo filme sú dve veľmi fajn camea (a jedno trápne). Z interakcií aktérov ako jediný zástupca kvalitatívneho nadpriemeru funguje tá medzi Pascalom a Bakalovou – asi jediný moment, kedy je absurdnosť a prehnanosť efektívna; najzábavnejšou postavou (jedinou zábavnou postavou) je šéf ochranky s britským prízvukom skoro tak výrazným, ako diletantstvo tvorcov (hrá ho Ross Lee).

Ak chcete vidieť, aký potenciál projekt mal, pozrite si skvelý Knocked Up (2007) – tiež od Apatowa. Ak Vás interesuje motív „filmu vo filme“, dajte si Tropic Thunder (2008), kde funguje všetko to, čo tu nie. Ak potrebujete žehliť, umývať okná, alebo vysávať koberce, kliknite na The Bubble – ideálne zvukové „krovie“.

The Bubble (USA, 2022, 126 min.)
Réžia: Judd Apatow. Scenár: Judd Apatow, Pam Brady. Hrajú: Harry Trevaldwyn, Samson Kayo, Peter Serafinowicz, Danielle Vitalis, Karen Gillan, Rob Delaney, Chris Witaske, Audrina Woolrich, Grant Woolrich, Guz Khan, Maria Bakalova, Leslie Mann, Vir Das ...

autor Róbert Humeník 24.4.2022
3.5
THE BUBBLE