ODDELENIE

ODDELENIE

8.5

Predstavte si situáciu, v ktorej by bol váš pracovný život striktne oddelený od toho osobného. Fungovali by ako dva odlišné svety a  vzájomnými zásahmi by si už viac neznižovali svoju kvalitu. Odpadol by stres a pocity ťažoby pred zajtrajšou náročnou poradou, súkromie by patrilo iba vám a vašej rodine. Pracovná doba by bola plnohodnotne využitá na dosahovanie maximálnych výkonov, pretože by už viac vaša myseľ neodchádzala k nepríjemnej rannej hádke s manželkou či k iným boľavým spomienkam. Oddeliť prácu a súkromie častokrát nie je vôbec ľahké, no sci-fi seriál Severance prichádza s receptom, ako na to.

Novinka od Apple TV+ spracováva v rozsahu deviatich epizód skutočne zamyslenia hodné a znepokojivé témy. Hoci ich obsah prekračuje morálne a etické hranice, intenzitu nepohodlia pri sledovaní umocňuje aj pachuť možného zhmotnenia jej ideí do našej relatívne blízkej budúcnosti. Dystopický seriál Severance zaujme prakticky okamžite. Po kreatívnom intre otvára úvodnú scénu, v ktorej kamera zvrchu sníma ležiacu ženu uprostred stola v konferenčnej miestnosti. Diváka bez prípravy vťahuje do celkom neznámeho prostredia a rozohráva s ním tajomnú hru, v ktorej dávkuje potrebné indície iba v pozvoľných intervaloch.

Hlavnou postavou príbehu je Mark (Adam Scott), zamestnanec korporátnej spoločnosti Lumon Industries, ktorého po prepustení jeho dobrého kamaráta a kolegu Peteya (Yul Vazquez), čerstvo povýšili na vedúceho oddelenia Kultivácie makrodát. Interiér celej firmy je zabalený do uhladenej estetiky s dominujúcimi holými stenami, v ktorých absentujú vsadené okná a tým pádom aj akýkoľvek kontakt s vonkajším svetom. Priestranné miestnosti s minimalistickým dekorom pôsobia prekvapivo skôr klaustrofobickým dojmom. Bez možnosti úniku a súčasne navodzujúc nepríjemný pocit z neustáleho drobnohľadu.

Jednu z takýchto kancelárii okupuje aj Mark spolu so svojim malým tímom pozostávajúcim z Dylana (Zach Cherry), najstaršieho člena Irvinga (John Turturro) a nového ženského prírastku, ktorý sa nedávno zmätene zobudil na spomínanom konferenčnom stole. Helly (Britt Lower) sa čoskoro z videozáznamu, v ktorom sleduje samu seba dozvedá, že rovnako ako jej kolegovia, dobrovoľne absolvovala nezvratný chirurgický zákrok za účelom rozdelenia vnímania času. Jej spomienky sa oddelili od spomienok zo súkromného života a prístup k nim má obmedzený vzhľadom na prostredie, v ktorom sa aktuálne nachádza.

Oddelenie

Tento znepokojivý experiment sa prezentuje myšlienkou nastolenia balansu medzi pracovným a voľným časom, pričom sa často kladie dôraz na zdôraznenie dobrovoľnosti účastníkov. A tí ho spočiatku môžu, z rôznych dôvodov prežívanej ťažoby či smútku, považovať za každodenné niekoľkohodinové vykúpenie. Klíma v Lumon Industries pôsobí na prvý pohľad priateľským dojmom, no divák rýchlo pochopí, že tu niečo nehraje a že za úsmevom zamestnancov a nadriadených sa skrýva, v závislosti od postavenia, iba strojená póza z dôvodu strachu alebo naopak, z potreby manipulácie a ovládania ostatných.

Americký seriál otvára otázky dôležitosti duševného zdravia a vlastnej identity, ktorá sa po chirurgickom zásahu stáva roztrieštenou. Prakticky dochádza k vzniku dvoch identít v jednom tele. Aký vzťah k sebe samému si dokáže vybudovať takýto jedinec a čo to časom spraví s jej osobnosťou? Dokáže vôbec objektívne zhodnotiť, či žije šťastný život? Čo ak je poslušným zamestnancom, ale „tam vonku“ zlým človekom? Možno ho vôbec považovať za kompletného bez kompletných spomienok? A bolo jeho rozhodnutie skutočne slobodné?

Oddelenie

Odpoveď na otázku, či je v konečnom dôsledku oveľa vyčerpávajúcejšie viesť dva rozpoltené životy ako jeden celistvý, poskytne vťahujúci seriál, ktorý disponuje nie len hviezdnym obsadením, ale aj známym menom na poli réžie. Bena Stillera máme síce zafixovaného najmä ako komediálneho herca v odľahčených roliach, no za ostatné roky režíroval vydarené snímky akou bola dobrodružná fantasy The Secret Life of Walter Mitty (2013) či miniséria z väzenského prostredia Escape at Dannemora (2018). Mimochodom, práve v nej si zahrala jednu z hlavných postáv oscarová Patricia Arquette (Boyhood, 2014), ktorá v seriáli Severance zastáva pozíciu chladnej a nečitateľnej šéfky Peggy.

V tomto prípade Ben Stiller režíroval 6 epizód a o zvyšné tri sa postarala Aoife McArdle, ktorá po rade úspešných videoklipov a neskôr aj krátkych snímok, debutovala celovečerným thrillerom Kissing Candice (2017). Tvorca seriálu Dan Erickson naznačil, že jeho pôvodným zámerom bolo natočiť iba minisériu. No postupom času sa v ňom spracovávané témy začali viac a viac rozvetvovať a aktuálne je už predmetom diskusie aj druhá séria.

Oddelenie

Hoci sú doposiaľ vonku iba prvé epizódy, už teraz možno povedať, že Severance disponuje silným potenciálom a treba len veriť, že ním aj patrične naloží. Pozerajte s nami a pripravte sa na rýchly príchod tiesnivých myšlienok, ktoré budú nepríjemne nahlodávať vašu myseľ. Pretože, čo ak je práve toto budúcnosť, ktorá na nás už netrpezlivo čaká?

Hodnotenie sa týka epizód 1-2-3

Severance (USA, 2022, 450 min. odhad)
Réžia: Ben Stiller, Aoife McArdle. Scenár: Mohamad el Masri, Dan Erickson, Wei-Ning Yu, Anna Ouyang Moench, Andrew Colville. Hrajú: Adam Scott, Zach Cherry, Britt Lower, Tramell Tillman, Jen Tullock, Dichen Lachman, John Turturro, Patricia Arquette, Christopher Walken, Marc Geller, Sydney Cole Alexander ...

autor Simona Sopiaková 28.2.2022
8.5
ODDELENIE