TAJNÝ ŽIVOT WALTERA MITTYHO

TAJNÝ ŽIVOT WALTERA MITTYHO

6.0

Tajný život Waltera Mittyho je mladším bratom rovnomenného titulu, nakrúteným režisérom Normanom Z. McLeodom ešte v roku 1947. Film vznikol podľa populárnej poviedky humoristu Jamesa Turbera. Režisér a predstaviteľ hlavného hrdinu Waltera Mittyho - Ben Stiller sa poviedkou voľne inšpiroval a jeho piaty réžijný projekt sa tak výrazne odlišuje od verzie zo štyridsiatych rokov.

Príbeh začína v momente, kedy sa v živote hlavného hrdinu Waltera začnú diať významné zmeny. Jeho pracovná pozícia fotoeditora v prestížnom americkom časopise je ohrozená novým vedením a aj keď nejde o budovanie kariéry, Walter sa pokúsi zabojovať a nájsť stratenú fotografiu, ktorá má byť obálkou posledného čísla a zároveň dokonale ohurujúcou krásou, po ktorej všetci netrpezlivo prahnú. Walterove odhodlanie konečne v živote niečo dokázať a vypátrať nikdy a nikým nezastihnuteľného fotografa Seana, odštartuje najväčšie cestovateľské dobrodružstvo jeho života. Hnacím motorom a hlavnou motiváciou je láska ku novej kolegyni Cheryl, ktorej sa však kvôli jej zložitej rodinnej situácii a svojím vlastným blokom neodvažuje vyznať lásku. Aj napriek tomu sa ich životy križujú, zblížia sa, aby mohla byť podružná ľúbostná dejová línia zamotávaná vzťahovými peripetiami rovnako ako je Walter zamotávaný v spleti uličiek ústiacich do najkrajšieho dobrodružstva, predbiehajúceho jeho vlastnú predstavivosť a sny.

Film pracuje s klasickou žánrovou schémou. Ako hlavnú postavu si volí prototyp snílka, ktorý sa v istom momente rozhodne zmeniť a stáva sa z neho „akčný hrdina“ zápasiaci so žralokmi, unikajúci pred vybuchujúcou sopkou, až napokon zdolá „Himaláje“ svojho života a vracia sa do civilizovaného sveta ostrieľaný s odlišným pohľadom na život. Avšak vo svojom vnútri zostáva rovnako naivne zraniteľný a citlivý, až na to, že sa viac nebojí prejaviť názor a postaviť sa zoči voči „zlu“. Aj keď ide o dobrodružný žáner, príbeh nedisponuje napätím, o hrdinu sa nebojíme, akosi už vopred vieme predpovedať kam jeho snaženie vyústi a nebyť vznešených myšlienok, ktorými sa Walter oháňa, neznamenal by ani to málo, čo sa mu podarilo naznačiť.

Tajný život Waltera Mittyho Tajný život Waltera Mittyho

Oceňujem, že sa film, aj napriek dostatočne vytvorenému priestoru (krásy prírody a únik od civilizácie, ktoré formujú hrdinov pohľad na svet) vyhol pátosu a zobrazený ľúbostný motív si tiež zachováva svieži nadhľad, je uveriteľný, postavy sú aj napriek značne povrchnej kresbe charakterov sympatické a živé. Zdrojom humoru sa stávajú jednotlivé figúrky, ktoré stretáva Mitty pri pátraní po fotografovi, sú však príliš ploché, do deja výraznejšie nezasahujú a pôsobia samoúčelne. Ilustračne a bez hlbšieho presahu pôsobia i niektoré dejové línie, príbeh sa miestami zdá byť spleťou epizód, ktoré obsahujú podobné informácie so snahou zobraziť a zdôrazniť to isté: dramatickú premenu Walterovho života zo sna na skutočné dobrodružstvo.

Oceňujem, že sa príbeh, aj napriek občasným fantastickým prvkom (najmä snové pasáže), drží pri zemi a hrdina prekonáva sám seba prostredníctvom malých realistických detailov, ako napríklad jazda na longboarde, alebo vysokohorský výstup. Predstavy Waltera Mittyho sú nahrádzané skutočným napätím. Aj keď na začiatku majú svoje opodstatnenie a dej okorenia, postupom príbehu si na ne divák zvykne, čo je hlavný dôvod prečo ich možno označiť ako zbytočné a samoúčelné, neprinášajúce žiadnu novú informáciu. Deju možno vytknúť rozpačitosť, občasné tápanie, aj keď je premyslený do detailov, nestrhne nás Walterove pátranie po fotografii, dokonca i ľúbostná zápletka pôsobí nudným dojmom.

Titulu chýba strhujúca sila, ktorou by ohúril a zaujal. Ide len o spleť pekných obrazov a vznešených myšlienok, ktoré  z neho spolu s dobrým soundtrackom a občasne vydareným vtipom, vytvárajú priemerný, no vo svojej podstate príjemný film. S pokojným svedomím však môžeme uprednostniť silnejšie tituly dobrodružno- fantastického žánru, ako napríklad Podivuhodný prípad Benjamina Buttona, ktorý sa tvorcovia, nie veľmi vydarene snažili karikovať v jednej zo snových sekvencií hlavného hrdinu.

Vo filme sú odkazy na pretechnizovanú modernú spoločnosť. Do kontrastu k uponáhľanej Amerike stavia pokojne plynúci život európskych severských krajín ako Grónsko, Island alebo ázijské veľhory. Kritizuje spôsoby komunikácie, internetovú pseudoidentitu a falošné obrazy, ktoré si ľudia budujú. Snímka disponuje cool obrazovou zložkou, s divákom často komunikuje prostredníctvom písma - titulkov, čím odkazuje na internetový spôsob komunikácie. Aj keď sa vo všetkých zložkách zrkadlí istá dávka klišé a Walter Mitty Bena Stillera sa nie a nie prevŕtať pod povrch, je príjemnou vizuálnou metaforou dneška.

The Secret Life of Walter Mitty (USA, 2013, 114 min.)
Réžia: Ben Stiller. Scenár: Steve Conrad.

autor Roberta Tóthová 29.12.2013