VTELENIE ZLA

VTELENIE ZLA

5.5

Malajzský rodák a neskôr naturalizovaný Austrálčan James Wan sa stal v novom tisícročí jedným z najrenomovanejších tvorcov hororového žánru. Jeho prvotina Saw: Hra o prežitie je už dnes nespochybniteľnou klasikou a dala vzniknúť nekonečnej sérii s viacerými kvalitatívnymi výkyvmi. Rovnako údernú pointu mal aj jeho ďalší, trochu nespravodlivo opomínaný horor Zlovestné ticho (Dead Silence). Wan naštartoval aj ďalšie strašidelné a komerčne veľmi úspešné série, ako V zajatí démonov a Insidious.

Okrem toho, ako pravý východoázijský tvorca, má v obľube aj akčný žáner a v jeho réžii sme videli kúsky, ako Rozsudok smrti, Rýchlo a zbesilo 7 a naposledy jeden z najvydarenejších zástupcov DC univerza, Aquamana. Nedávno sme mali možnosť vidieť v kinách tretí diel skladačky V zajatí démonov, kde bola bohužiaľ patrične cítiť absencia Wanovej pevnej režijnej ruky a cit pre budovanie strachu. Namiesto toho nám tesne po tomto miernom sklamaní prináša ďalší originálny príspevok z vlastnej dielne s distribučným názvom Vtelenie zla. Či išlo o správne vyhodenie výhybky, alebo mal Wan radšej ostať pri osvedčenej látke, je diskutabilné. Malignant nás totiž prostredníctvom trailerov nalákal na pomerne odlišný zážitok, než dostaneme v kine.

Hlavnou postavou strašidelnej historky je tridsiatnička Madison, žijúca v partnerstve s mužom s násilnými sklonmi, ale keďže očakávajú potomka, žena je ochotná nejakú tú facku mužovi odpustiť. Nejde o jej prvé tehotenstvo, jej telo má ale s týmto radostným stavom pravidelne problémy a žena zakaždým po otehotnení potratí. Po ďalšej násilnej konfrontácii partnerov muž umiera a Madison hľadá útechu u sestry Sydney. Nie je to však Madison, ktorá spôsobí mužovu smrť, v ich dome totiž začne v osudnú noc vyčíňať neidentifikovateľné nadprirodzené zlo. Mŕtvol začína pochopiteľne pribúdať a bude na polícii a sestrách, aby vypátrali, čo zločiny spája. Odpoveď nepríjemne prekvapí každého zúčastneného protagonistu a prevracať oči bude aj divák. Pochopiteľne ju nájdeme hlboko v minulosti a zároveň sa vysvetlí aj funkcia úvodnej retrospektívnej scény v deji.

Vtelenie zla

James Wan prináša na scénu pomerne originálne monštrum kombinujúce v sebe klasické japonské plížiace sa dlhovlasé brunetky a vitálnych zombíkov pohybujúcich sa rýchlejšie ako Usain Bolt a mrštnejšie ako najlepšie gymnastky sveta. Napriek reminiscenciám vám ale na tejto temnej postave bude neustále pripadať niečo neprirodzené (striedanie herca v maske a digitálnej postavy nie je vždy najšťastnejšia), akoby sa na prvý pohľad tvorcom príliš nevydarila jej finálna podoba, všetko ale osvetlí prekvapivý zvrat otvárajúci tretie dejstvo.

Wan si nerobí príliš hlavu s tým, že niektoré hororové prvky využité v Malignant patria medzi tie najväčšie klišé žánru. Ťažko sa dá veriť, že by mladý pár išiel bývať do domu, na ktorý by ste sa báli pri ceste autom čo i len pozrieť z okna, nehovoriac o jeho návšteve, tobôž prespávaniu v ňom po ťažkej psychickej traume. Po podobne ladenom Temnom dome tu máme opäť mentálne labilnú pohľadnú ženu, ktorej nerobí problém ostať bývať v rozľahlom dome aj po evidentnom vyčíňaní nadprirodzených síl počas bezsenných nocí spôsobených smrťou partnera.

Vtelenie zla

Vtelenie zla si nerobí hlavu s elementárnou logikou ani v iných momentoch sujetu, čo bude najlepšie úplne ignorovať a brať to ako Wanovu zámernú taktiku. Akoby si uvedomoval niektoré pomerne nezmyselné klišé žánru, ktorého je dnes v mainstreame nekorunovaným kráľom a v istých momentoch Malignant pôsobí až parodickým dojmom. Či išlo o skutočný zámer, alebo Wan proste iba išiel pri písaní a nakrúcaní na autopilota, nech je predmetom následných diskusií. Takýto postmoderný prístup určite nesadne každému. Vo filme je patrný aj pokus o humorné vsuvky, čím Wan situáciu divákovi bažiacemu po priamočiarom napätí a desivom strachu ešte viac komplikuje. Policajti napríklad polemizujú nad tým, že kreslený portrét vraha pripomína Gluma.

Film nečakane prináša dve väčšie akčné scény stojace v jasnom kontraste oproti pomalému a temnému, komornému zvyšku filmu. Pri prvej sekvencii sa budete zamýšľať nad tým, prečo napríklad policajt naháňa monštrum a nie je tomu naopak a pri akcii na policajnej stanici zase nadobudnete dojem, že Wan si chcel iba nakrútiť scénu ako vystrihnutú z východoázijského akčného filmu okoreneného využitím tamojších bojových umení. Opäť platí, že buď na túto hru pristúpite a budete sa zároveň báť aj baviť, alebo definitívne stratíte vďaka autorskému prístupu jeho tvorcu o film a jeho postavy záujem.

Vtelenie zla

Už od prvej scény domáceho násilia je zrejmé, o čom chce Malignant rozprávať a čoho metaforou ústredné monštrum bude. V tomto smere vás môže film osloviť a zabudnete pri sledovaní aj na popísané problematické prvky rozprávania. Následný vývoj deja a rozvíjanie mytológie polemiku o násilí páchaného na ženách, ale aj násilí v obecnejšom meradle, pomerne elegantne rozširuje.

Vtelenie zla je tak v sumáre trochu iný film, aký by ste od Wana očakávali. Trochu dehonestujúco môže vyznieť záverečná úvaha o tom, že tvorcovia série Scary Movie majú tento rok skutočne poriadne nabité, Candyman, The Night House, ale aj Old a v prvom rade Malignant, ponúkajú silné náboje do ich zásobníka. Konečne by sa tak vďaka týmto kúskom mohli vrátiť do áčkových vôd. Pochopiteľne úspešne sa parodujú aj kvalitné žánrové kúsky, takže nejde nutne o kritiku spomínaných diel.

Malignant (USA / Čína / Rumunsko, 2021, 111 min.)
Réžia: James Wan. Scenár: Ingrid Bisu, James Wan, Akela Cooper. Hrajú: Annabelle Wallis, Maddie Hasson, George Young, Michole Briana White, Jacqueline McKenzie, Ingrid Bisu, Paula Marshall ...

autor Erik Binder 3.9.2021