ČAS

ČAS

6.0

M. Night Shyamalan (Glass, Split, The Visit, The Happening) má nový triler s exkluzívnou zápletkou. V jednej exotickej lokalite sa neďaleko fajnového rezortu nachádza pláž, na ktorej ľudia starnú akosi rýchlejšie.

Majster duchárskych či iných nadprirodzených trilerov dostal šancu parádne sa vyšantiť. Vychádzal z istého komiksu a rozpracoval ho podľa potreby na dusný triler, kde posiela rozmanitú skupinu ľudí, ktorí sami v živote bojujú s vlastnými problémami (a na pláži sa ich nebudú vedieť zbaviť) a keď majú zrazu čeliť novému nebezpečenstvu, dochádza k rozmanitým vypätým situáciám, často samozrejme aj o život. A je zrejmé, že všetci sa asi záverečných titulkov nedožijú.

Na pláž prichádza manželský pár v kríze s dvomi deťmi – má to byť ich posledná spoločná dovolenka pred oznámením rozchodu. Mladá rodinka, kde lekár prinesie i mamku so psom. Ďalší pár s vhodnými zamestnaniami (psychologička, ošetrovateľ). Jedenástku dopĺňa raper so skvostným menom Mid-Size Sedan. Rozmanitá skvadra vo veku od 4 do 70 rokov núka solídny počet obetí na rapídne starnutie –presne to kvári skupinu ľudí na tejto pláži.

Dostali sa sem jednoducho – priviezol ich šofér z hotela a precupkali cez kaňon až na pláž. Získali aj dobrú porciu jedla, no naspäť sa cez kaňon ísť nedá, lebo ich čosi omráči a končia na rovnakom fleku. Rýchle starnutie pochopiteľne prinesie prvé obete a postavy musia začať konať vo viacerých smeroch. Chvíľu síce trvá hrdinom zistiť, čo sa ich týka (divák je v tom smere o krok vpred), ale potom treba konať. Prirodzene – a to sa mi páči – treba najprv vypočítať, akou rýchlosťou sa tu starne, aby sme vytušili, koľko času majú ktoré postavy šancu prežiť.

Ďalšiu porciu deja tvoria pokusy o útek – niektoré s lepším nápadom, iné priam naivné. Ale na mieru priestoru a možností, ktoré sa núkajú (skaly, more, okolie) sa nechovajú postavy úplne iracionálne. No ešte väčší tlak vidno u niektorých jedincov pri otázke psychiky – je zrejmé, že ak sa nájde niekto skôr psychicky labilný, začne stvárať fatálne kúsky a ťarchu zrýchleného osudu neunesie.

Čas

Bez akéhokoľvek prezrádzania deja možno vykresliť aspoň pár postrehov. M. Night Shyamalan sa snaží pracovať so scenárom umne a hádže do neho rozličné nápady, ktoré vás napadnú pri rýchlom starnutí. Deti rastú, o tom niet pochýb – a bez spoilerov treba priznať, že práve najmenšie postavy hrá postupne viac hercov. Nehovoriac o ich správaní: keď je niekto šesťročný, ani v tele staršieho nemôže prejaviť obrovskú mieru emočnej inteligencie či zodpovednosti za rýchle konanie. U detí Shyamalan načrtne rôzne postrehy, niektoré vysvetlí – iné zbabelo zahodí. Dospelým musia stačiť masky, vrásky, no Gael García Bernal i Vicky Krieps sa pokúšajú hrať aj hlasom, dikciou či dialógmi akoby v inej fáze života.

Niektoré nápady sú výborné, iné skôr instantné. Občasný razantný strih akoby podtrhol nový nádych Shyamalana do ďalšej časti bez spojitosti. Na jednej strane je škoda, že niektoré nápady sú spracované zbrklo, zaslúžili by si viac priestoru. Iné sú skôr naivné a slúžia skôr hororovému vyústeniu – prejaví sa to najmä u niektorých smrtí obetí, ktoré sú prepchaté efektmi, no nemusia pôsobiť prirodzene.

Čas

Keď si odmyslíme prvotný nápad a dusnú atmosféru, ku ktorej prispeje aj nesúrodosť vzťahov medzi členmi skupiny, Shyamalan zrejme na papier šupol 10 až 20 nápadov, čo by mohlo priniesť rýchlejšie starnutie a postupne ich nahádzal do scenára. Niektoré rozpracoval na tri minúty, iné na desať. Jemné vykreslenie niektorých ideí však doručí občas lepší efekt ako čosi ultradramatické. Napríklad zhoršený zdravotný stav postavy môže byť výborne využitý ako slabina pre ďalšie scény. Ale inokedy hraničí takmer s drsnou sci-fi a najmä v dvoch oblastiach anatómie si autori dovolili enormnú dávku fantasy.

Pomerne rýchle tempo pri niektorých nápadoch spôsobí, že si ich ani nevychutnáte. Alebo je to daň za dnešný štýl roztekanej pozornosti divákov? Že stačí iba čosi načrtnúť a upaľovať ďalej? Ťažko určiť, ale filmu to uberá na intenzite. Dva atribúty, ktoré však neradno uprieť sú kamera a dusná atmosféra – na jedinej pláži sa odohrá prakticky gro filmu a tá lokalita sa vám opticky nezunuje, stále je čo hľadať.

Čas

Posúdenie finálnej pointy je bez prezradenia neskutočne náročné, ale... nepatrí medzi najhoršie konce Shyamalanovej tvorby. Leží skôr niekde uprostred: nechce ani tak vysvetľovať princíp pláže ako to, čo je v jej pozadí. Po jej zistení si môžete film pozrieť znova, ale až toľko nových línií neprinesie.

So Shyamalanovými filmami je to čoraz ťažšie, každý čaká stále druhý Šiesty zmysel, ale to sa nedá. Niektoré idey vyjdú lepšie, iné horšie. Tento stojí uprostred, ale osobne ho radím skôr k lepším, lebo samotnú myšlienku vyťažil naplno a vysekal z premisy kopu fajn nápadov. Inokedy je trošku naivný a spolieha sa na lacnú hororovú ľakačku či iný trik. Megahit to nebude, ale za 18 miliónov vykresal režisér dobrý kúsok so solídnou atmosférou.

Old (USA, 2021, 108 min.)
Réžia: M. Night Shyamalan. Scenár: M. Night Shyamalan, Pierre-Oscar Lévy, Frederick Peeters. Hrajú: Thomasin McKenzie, Gael García Bernal, Vicky Krieps, Rufus Sewell, Abbey Lee, Nikki Amuka-Bird, Ken Leung, Eliza Scanlen ...

autor Michal Korec 25.7.2021
6.0
ČAS