ČAS

ČAS

6.0

Filmová recenzia



M. Night Shyamalan (Glass, Split, The Visit, The Happening) má nový triler s exkluzívnou zápletkou. V jednej exotickej lokalite sa neďaleko fajnového rezortu nachádza pláž, na ktorej ľudia starnú akosi rýchlejšie.

Majster duchárskych či iných nadprirodzených trilerov dostal šancu parádne sa vyšantiť. Vychádzal z istého komiksu a rozpracoval ho podľa potreby na dusný triler, kde posiela rozmanitú skupinu ľudí, ktorí sami v živote bojujú s vlastnými problémami (a na pláži sa ich nebudú vedieť zbaviť) a keď majú zrazu čeliť novému nebezpečenstvu, dochádza k rozmanitým vypätým situáciám, často samozrejme aj o život. A je zrejmé, že všetci sa asi záverečných titulkov nedožijú.

Na pláž prichádza manželský pár v kríze s dvomi deťmi – má to byť ich posledná spoločná dovolenka pred oznámením rozchodu. Mladá rodinka, kde lekár prinesie i mamku so psom. Ďalší pár s vhodnými zamestnaniami (psychologička, ošetrovateľ). Jedenástku dopĺňa raper so skvostným menom Mid-Size Sedan. Rozmanitá skvadra vo veku od 4 do 70 rokov núka solídny počet obetí na rapídne starnutie –presne to kvári skupinu ľudí na tejto pláži.

Dostali sa sem jednoducho – priviezol ich šofér z hotela a precupkali cez kaňon až na pláž. Získali aj dobrú porciu jedla, no naspäť sa cez kaňon ísť nedá, lebo ich čosi omráči a končia na rovnakom fleku. Rýchle starnutie pochopiteľne prinesie prvé obete a postavy musia začať konať vo viacerých smeroch. Chvíľu síce trvá hrdinom zistiť, čo sa ich týka (divák je v tom smere o krok vpred), ale potom treba konať. Prirodzene – a to sa mi páči – treba najprv vypočítať, akou rýchlosťou sa tu starne, aby sme vytušili, koľko času majú ktoré postavy šancu prežiť.

Ďalšiu porciu deja tvoria pokusy o útek – niektoré s lepším nápadom, iné priam naivné. Ale na mieru priestoru a možností, ktoré sa núkajú (skaly, more, okolie) sa nechovajú postavy úplne iracionálne. No ešte väčší tlak vidno u niektorých jedincov pri otázke psychiky – je zrejmé, že ak sa nájde niekto skôr psychicky labilný, začne stvárať fatálne kúsky a ťarchu zrýchleného osudu neunesie.

Čas

Bez akéhokoľvek prezrádzania deja možno vykresliť aspoň pár postrehov. M. Night Shyamalan sa snaží pracovať so scenárom umne a hádže do neho rozličné nápady, ktoré vás napadnú pri rýchlom starnutí. Deti rastú, o tom niet pochýb – a bez spoilerov treba priznať, že práve najmenšie postavy hrá postupne viac hercov. Nehovoriac o ich správaní: keď je niekto šesťročný, ani v tele staršieho nemôže prejaviť obrovskú mieru emočnej inteligencie či zodpovednosti za rýchle konanie. U detí Shyamalan načrtne rôzne postrehy, niektoré vysvetlí – iné zbabelo zahodí. Dospelým musia stačiť masky, vrásky, no Gael García Bernal i Vicky Krieps sa pokúšajú hrať aj hlasom, dikciou či dialógmi akoby v inej fáze života.

Niektoré nápady sú výborné, iné skôr instantné. Občasný razantný strih akoby podtrhol nový nádych Shyamalana do ďalšej časti bez spojitosti. Na jednej strane je škoda, že niektoré nápady sú spracované zbrklo, zaslúžili by si viac priestoru. Iné sú skôr naivné a slúžia skôr hororovému vyústeniu – prejaví sa to najmä u niektorých smrtí obetí, ktoré sú prepchaté efektmi, no nemusia pôsobiť prirodzene.

Čas

Keď si odmyslíme prvotný nápad a dusnú atmosféru, ku ktorej prispeje aj nesúrodosť vzťahov medzi členmi skupiny, Shyamalan zrejme na papier šupol 10 až 20 nápadov, čo by mohlo priniesť rýchlejšie starnutie a postupne ich nahádzal do scenára. Niektoré rozpracoval na tri minúty, iné na desať. Jemné vykreslenie niektorých ideí však doručí občas lepší efekt ako čosi ultradramatické. Napríklad zhoršený zdravotný stav postavy môže byť výborne využitý ako slabina pre ďalšie scény. Ale inokedy hraničí takmer s drsnou sci-fi a najmä v dvoch oblastiach anatómie si autori dovolili enormnú dávku fantasy.

Pomerne rýchle tempo pri niektorých nápadoch spôsobí, že si ich ani nevychutnáte. Alebo je to daň za dnešný štýl roztekanej pozornosti divákov? Že stačí iba čosi načrtnúť a upaľovať ďalej? Ťažko určiť, ale filmu to uberá na intenzite. Dva atribúty, ktoré však neradno uprieť sú kamera a dusná atmosféra – na jedinej pláži sa odohrá prakticky gro filmu a tá lokalita sa vám opticky nezunuje, stále je čo hľadať.

Čas

Posúdenie finálnej pointy je bez prezradenia neskutočne náročné, ale... nepatrí medzi najhoršie konce Shyamalanovej tvorby. Leží skôr niekde uprostred: nechce ani tak vysvetľovať princíp pláže ako to, čo je v jej pozadí. Po jej zistení si môžete film pozrieť znova, ale až toľko nových línií neprinesie.

So Shyamalanovými filmami je to čoraz ťažšie, každý čaká stále druhý Šiesty zmysel, ale to sa nedá. Niektoré idey vyjdú lepšie, iné horšie. Tento stojí uprostred, ale osobne ho radím skôr k lepším, lebo samotnú myšlienku vyťažil naplno a vysekal z premisy kopu fajn nápadov. Inokedy je trošku naivný a spolieha sa na lacnú hororovú ľakačku či iný trik. Megahit to nebude, ale za 18 miliónov vykresal režisér dobrý kúsok so solídnou atmosférou.


Old (USA, 2021, 108 min.)
Réžia: M. Night Shyamalan. Scenár: M. Night Shyamalan, Pierre-Oscar Lévy, Frederick Peeters. Hrajú: Thomasin McKenzie, Gael García Bernal, Vicky Krieps, Rufus Sewell, Abbey Lee, Nikki Amuka-Bird, Ken Leung, Eliza Scanlen ...


autor Michal Korec 25.7.2021
6.0
ČAS
+ výborný nápad pretavený do kopy menších ideí
+ proces starnutia často využitý do diania postáv
+ skvelá atmosféra pláže a dusna smrti
+ viacerí herci veľmi dobre hrajú jednu osobu
+ dobre zvolená kamera
- niektoré zbrklé nápady
- nevyrovnané herecké výkony
- občas lacná smrť postavy
Kinema
6.0
Metascore
5.3
Diváci
9.1
Ohodnotiť

Žner: Triler/Horror
Minutáž˝: 121 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2021

Premiéra: 23.7. 2021
Premiéra SK: 22.7. 2021
  • The Old Oak. Najnovší film slávneho Kena Loacha získal v Locarne cenu publika (27.08.2023 11:15:56)
  • Nemecký režisér a scenárista Christian Petzold predstavuje Roter Himmel (25.06.2023 23:08:41)
  • The Old Oak je pravdepodobne posledným filmom legendárneho Kena Loacha (27.04.2023 22:44:51)
  • Netflix, Apple TV a HBO novinky - Tytöt tytöt tytöt, Florida Man, The Last Thing He Told Me (16.04.2023 23:17:25)
  • Festival v nemeckom Oldenburgu vyhrala írska dráma The Black Guelph (26.09.2022 16:47:35)
  • Ken Loach štartuje produkciu svojho nového filmu The Old Oak (03.05.2022 17:43:05)
  • Aj Gary Oldman zvažuje herecký dôchodok po seriáli Slow Horses (02.05.2022 18:25:24)
  • Hlavnou hrdinkou novinky Andrey Arnold je krava. Premiéra bola v Cannes (10.03.2022 13:44:17)
  • O čom bude film Gold režiséra, scenáristu a herca Anthony Hayesa? (08.01.2022 21:54:57)
  • Ocenenie Alpine Camera in Gold pre Everest – najťažšia cesta (14.06.2021 23:01:16)
  • Meno:
    ODOSLAŤ
    :)
    Metascore
    5.3
    Diváci
    9.1
    Ohodnotiť

    Žáner: Triler/Horror
    Minutáż˝: 121 min
    Krajina: USA
    Rok výroby: 2021

    Premiéra: 23.7. 2021
    Premiéra SK: 22.7. 2021
    0 z 10
    0 z 10
    5 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    NAJČÍTANEŠIE
    |SMRŠŤ
    0
    hodnotenie 5/10
    |GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
    1
    hodnotenie 5/10
    |ZÓNA ZÁUJMU
    0
    hodnotenie 8/10
    |OPIČÍ ČLOVEK
    0
    hodnotenie 7/10
    |PRIŠLA V NOCI
    0
    hodnotenie 7/10
    |ROZTÁPANIE
    0
    hodnotenie 8/10
    |VYSVETLENIE NA VŠETKO
    1
    hodnotenie 7/10
    |KUNG FU PANDA 4
    1
    hodnotenie 6/10
    |SAMOTA
    0
    hodnotenie 7/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 6379
    02 |
    návšt. 3868
    03 |
    návšt. 3865
    04 |
    návšt. 3518
    05 |
    návšt. 2098
    06 |
    návšt. 1798
    07 |
    návšt. 2057
    08 |
    návšt. 1557
    09 |
    návšt. 764
    10 |
    návšt. 551
    REBRÍČEK US
    01 |
    $80,0 mil.
    02 |
    $16,0 mil.
    03 |
    $11,0 mil.
    04 |
    $10,0 mil.
    05 |
    $3,3 mil.
    06 |
    $2,4 mil.
    07 |
    $2,2 mil.
    08 |
    $1,9 mil.
    09 |
    $1,5 mil.
    10 |
    $1,4 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.