Filmová škola o blockbusteroch. Ktoré zarobili najviac? |
V našej novohollywoodskej filmovej škole sme spomínali, že v polovici 70tych rokov začal Hollywood rozmýšľať inak ...
V našej novohollywoodskej filmovej škole sme spomínali, že v polovici 70tych rokov začal Hollywood rozmýšľať inak: čo sa týka termínu nasadenia do kín, reklamy v televízii či začatia predaja reklamných predmetov (merchandising). Teraz sa pozrieme na finančnú stránku filmovej produkcie. Film je z pohľadu producenta chápaný ako podnikateľský projekt, ktorý má svoje náklady (rozpočet) a výnosy (tržby, najmä z pokladní kín). Samostatnou časťou rozpočtu sú popri výrobných nákladoch aj výdavky na marketing. Údaje o reklamnej kampani však štúdia nezvyknú zverejňovať. Bežný rozpočet na propagáciu hollywoodskeho projektu sa pohybuje okolo 30 mil. $ a tie najdrahšie snímky bežne dosahujú aj úrovne okolo 100 mil. $.
TOP 6 najdrahších filmov s prirátaným odhadovaným rozpočtom na kampaň (zdroj Business Insider) Piráti Karibiku 4: V neznámych vodách (2011) – 379 mil. $ Blockbuster Filmové štúdia odjakživa produkujú filmy, aby na nich zarobili. Termín blockbuster v kinematografii znamená vysokorozpočtovú produkciu určenú pre masové publikum (prirodzene, s cieľom čo najvyššieho zisku). Takýto typ filmu by mal osloviť „mladých“ i „starých“, proste celú rodinu. Zväčša obsahuje takmer všetko: akciu, dobrodružstvo, napätie, humor a chýbať rozhodne nemôže ani romantika. Hrozba tragédie či katastrofy sa tu neustále strieda s víťazoslávnou nádejou. Za prvý moderný (letný) blockbuster sa považujú Spielbergove Čeľuste (1975). Patrí im skvelé 7. miesto v americkom historickom rebríčku návštevnosti kín po zohľadnení inflácie.
Celosvetové tržby 1. Avatar (2009) – 2,847 mld. $ (Údaje sú k 23.1.2022) Zaujímavosťou je, že tituly Jamesa Camerona ako jediné nie sú pokračovaním, nemajú vybudovaný vlastný filmový vesmír a ani nevychádzajú zo známej značky. Po zohľadnení inflácie (nárastu spotrebiteľských cien tovarov a služieb) vyzerá celosvetový rebríček najvýnosnejších filmov rozhodne ináč, akurát „železný Jim“ sa stále drží v TOP 3. A ako jediný režisér má v historickom rebríčku dve snímky.
Celosvetové tržby po zohľadnení inflácie 1. Juh proti Severu (1939) – 3,7 mld. $ Lístok na slávnu historickú romancu Juh proti Severu (1939) stál aj 23 centov, čo je zhruba 40-krát menej než je priemerná cena vstupenky dnes. Preto sa tržby starších filmov pre účely férového porovnávania upravujú o infláciu. Priemerná cena lístka v USA bola za rok 2021 vo výške 9,16 $. (zdroj: Box Office Mojo, Business Insider) |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Po mimoriadnom úspechu na Cinematiku príde Veľký vlastenecký výlet aj do slovenský
- Stream novinky: Task, Tempest, The Girlfriend, The Dead Girls, Diary of a Ditched
- O Oscara zabojuje film Otec, ktorý po slovenskej premiére na Cinematiku prichádza
- Masterclass s Terezou Nvotovou o nakrúcaní filmu Otec. Diskusia z festivalu Cinema
- Diskusia: Komentáre na ČSFD či akademické texty? Cinematik 2025
- Čo spája Americkú krásu, Utekajme, už ide! a Noc na Zemi? Vypočujete si live epizó
- Film Letopis Martina Kollara vyhral hlavnú dokumentárnu cenu na 20. Cinematiku
- Po slovenskej premiére na MFF Cinematik v Piešťanoch a ocenení primátorom, prichád
- Chainsaw Manova motorová píla sa naplno roztočí už na Halloween
- Seriálové tituly Dunaj, k vašim službám a Sľub sa tešia diváckej popularite