Pätnásť najčítanejších filmových a seriálových recenzií roka 2021

V roku 2021 sme publikovali celkom 265 filmových a seriálových recenzii a týchto pätnásť bolo najčítanejších, najklikanejších ...

pridal kinema 31.12.2021 o 10:15

V roku 2021 sme publikovali celkom 265 filmových a seriálových recenzii a týchto pätnásť bolo najčítanejších, najklikanejších a najvyhľadávanejších. Celkovo si nasledujúce recenzie prečítalo viac ako 110 tisíc návštevníkov návštevníčok Kinemy.

Najčítanejśie filmové a seriálové recenzie:

Duna (Michal Korec)

Všetko na Dune je obrovské. A preto je jediná cesta na jej vychutnanie nájdenie toho najväčšieho plátna, ktoré máte v okolí 100 kilometrov. Ideálne IMAX, ktorý má asi hodinu záberov nakrútených špeciálnymi kamerami a upravený formát na celé plátno. V horšom prípade si vystačíte s Dolby Atmos a veľkou uhlopriečkou. A na pozeranie na smartfóne môžete rovno zabudnúť, tam je to iný film... (prečítajte si celú recenziu)

Justice League Zacka Snydera (Peter Pavlík)

Liga spravodlivosti mala mimoriadne ťažký pôrod. Už sa sa o ňom popísalo viac než dosť, takže ho nejdem rozoberať. Iba spomeniem, že kinoverzia sa mi kruto nepáčila. Aj napriek tomu, že mám filmy Zacka Snydera mimoriadne rád (áno, aj jeho DCEU tvorbu). Teraz dostal vďaka fanúšikom šancu svoje dielo ukázať v podobe akú zamýšľal. Takže sa dočkáme vlastne úplne nového filmu stojaceho na starých základoch. Skutočne producenti zničili majstrovské dielo alebo bol celý ten internetový cirkus iba nafúknutou bublinou? Ako to býva zvykom, pravda je niekde uprostred. (prečítajte si celú recenziu)

Godzilla vs. Kong (Peter Pavlík)

V normálnom svete by práve sa už dávno začala sezóna epických blockbusterov. Plných money shotov, epických scén a tupučkých príbehov. Lenže momentálne nežijeme v normálnom svete. Štúdiá svoje filmy púšťajú na streamovacie služby a na strieborné plátna zavítajú akurát v šťastnejších regiónoch. My k nim bohužiaľ nepatríme a asi ešte chvíľku potrvá, než si budeme môcť podobné kúsky vychutnať, tak ako boli zamýšľané. (prečítajte si celú recenziu)

Squid Game (Simona Sopiaková)

Kto by to bol povedal, že kombinácia trojice základných geometrických útvarov ako kruh, trojuholník a štvorec razom vytvorí masové šialenstvo a postará sa o kvalitný virál? Deväťdielna miniséria, ktorá aktuálne tróni na úplnom vrchole rebríčka červeného streamovacieho giganta, sa stala novým seriálovým miláčikom. V rodnom liste má prekvapivo uvedenú Južnú Kóreu. (prečítajte si celú recenziu)

Seriál Slovania - mix žánrov, ktorý v našich končinách nie je celkom bežný (Simona Sopiaková, Juraj Malíček, Michal Šmajda, Lukáš Slovák, Michal Korec, Eva Labayová)

Seriál zachytávajúci život Slovanov nám v prvej epizóde (z celkového počtu tucet) namiešal zmes jemných fantasy prvkov, rituálnych obradov a dokonca prišlo aj k prvému krvipreliatiu. Územie dvoch hradísk však zatiaľ ponúklo pomerne vlažný dej s predvídateľným záverom. Ako plus možno rozhodne vnímať pekné lesné scenérie z prostredia severozápadnej Ukrajiny. (prečítajte si celú recenziu)

Slovania: recenzia finále a naše hodnotenie celého seriálu (Michal Šmajda)

JOJ-ka na túto stredu pripravila záverečnú, dvojitú porciu slovanských hodov. Ako sme avizovali minule, režisérske kormidlo prevzal debutant Oleg Stachurský, ktorý mal doteraz filmárske skúsenosti iba s prácou na vizuálnych efektoch. (prečítajte si celú recenziu)

Krajina ve stínu (Erik Binder)

Zločiny komunistickej strany Československa z päťdesiatych rokov minulého storočia patrili dlhšiu dobu medzi tabu z hľadiska záujmu filmárov o hranú rekonštrukciu zásadných udalostí našich (rozumej československých) povojnových dejín. To sa v posledných rokoch našťastie pomaly mení. V roku 2012 nakrútil napínavý thriller s názvom Ve stínu David Ondríček s medzinárodným obsadením (Sebastian Koch), a takisto vo svete známu herečku sme videli aj v súdnej dráme Milada Davida Mrnku z roku 2017 (Ayelet Zurer). Filmy sa zaoberali neslávnymi politickými procesmi, ktoré neraz skončili rozsudkom smrti. (prečítajte si celú recenziu)

Zaklínač II sezóna (Lukáš Slovák)

Svet Zaklínača zbožňujem. Pred rokom som dostal pod ihličnan krásne puzzle s vyobrazením kontinentu, na ktorom sa odohráva väčšina deja z kníh a počítačových hier. Pred dvomi rokmi však prišiel vianočný darček. Netflix vydal v decembri prvú sériu seriálu Zaklínač a tak bolo o sviatočnú náladu postarané. Ubehli dva covidové roky a pred-vianočné tešenie je tu znova, pretože na platforme Netflix pristála kompletná druhá séria. (prečítajte si celú recenziu)

Duša (Michal Korec)

Čo môže priniesť jediný rok jednému štúdiu? Jarný animák Vpred bol prekvapivo jeden zo slabších kúskov Pixaru. Ponúkol dobré postavy, nápady i solídne finále, ale oproti iným doručil nižšiu kvalitu. Duša je opäť Pixar v plnej forme a paráde! Pete Docter sa po piatich rokoch odhodlal na veľký kúsok a hoci sa môže spočiatku zdať, že to bude voľné pokračovanie V hlave, ako mi aj Pete na viacerých diskusných paneloch spomínal, ich ambícia bola úplne odlišná a chceli preskúmať iné témy. (prečítajte si celú recenziu)

Známi neznámi (Michal Korec)

Koľko verzií Úplných cudzincov ste už videli? Odpoveďou na túto otázku si nastavujete očakávania aj na lokálnu verziu. Za päť rokov ich vzniklo cca dvadsať, v našich končinách je známy taliansky originál, nemecký variant, možno španielsky. Producentka Wanda Hrycova má za sebou viaceré projekty a tento je stávka na istotu. No predsa je tu aj štipka hazardu v podaní debutujúcej režisérky Zuzany Mariankovej, ktorá si strihla celovečerný debut. Znie to príliš jednoducho, aby sa niečo po ceste domrvilo, ale výsledok napokon prekvapí aj znalcov, ktorí už niekoľko verzii videli. (prečítajte si celú recenziu)

Free Guy (Michal Korec)

V Hollywoode sa čoraz lepšie darí tvoriť filmy, ktoré nie sú podľa konkrétnych videohier, ale majú herné elementy. Free Guy posúva látku do ďalšieho levelu, lebo si sám tvorí videoherný svet a jeho hrdina rieši nevídané dilemy. A zapotia sa aj jeho vlastní tvorcovia. Hlavný hrdina Guy je tzv. NPC v online akčnej hre Free City. Kto nehrá videohry a z vety nič nepochopil, malé vysvetlenie. V online hrách sú dva typy postáv: avatari reálnych hráčov, ktorých si vytvárajú a často platia za to, aby mohli hrať. NPC je skratka pre non-playing character, t.j. postava, za ktorú sa hrať nedá, ale slúži v istých misiách, častiach sveta a plní svoj účel. A to je presne Guy. (prečítajte si celú recenziu)

Matrix Resurrections (Erik Binder)

Osemnásť rokov po zdanlivo uzavretej trilógii s názvom Matrix sa snaží Lana Wachowski na základe nostalgie prilákať do kín a na streamovacie servery verných fanúšikov pôvodných filmov, ako aj zaujať nové, mladšie publikum a na základe štvrtého dielu ho odkázať na udalosti pôvodnej trilógie. The Matrix Resurrections sa ale vezie predovšetkým na spomínanej nostalgickej vlne a to hneď vo viacerých rovinách. (prečítajte si celú recenziu)

Mortal Kombat (Michal Korec)

Tada-tada-tada-tada-Moooortal Kombaaaaaat. Túto znelku nebudete v novom filme počuť celých 100 minút, ale príde v zremixovanej v záverečných titulkoch. Nie je to jediná vec, ktorá príde neskoro. Na druhej strane pokiaľ ide o esenciu hry – mlátenie sa v uzavretých priestoroch – dočkáte sa ich vo veľkej miere. Príde tucet známych postáv, dajú si do držky rôznorodým spôsobom a na dej sa neoplatí myslieť, lebo takmer neexistuje. (prečítajte si celú recenziu)

Rýchlo a zbesilo 9 (Michal Korec)

Rýchlo a zbesilo oslavuje dvadsiate výročie. Áno, od čias drsných pretekov v nočných uliciach s nádychom ilegality ubehli dve dekády a nitro má svoje stále miesto aj dnes. Ale deviaty diel mi trošku pripomína nový začiatok. Séria sa po prvých troch dieloch takmer vyfaulovala, aby sa štvorka pokúsila o reštart (i prostým názvom bez číslovky) a potom prišla séria ansámbl akcií, kde tvorcovia nasadili čoraz bláznivejšie kúsky. (prečítajte si celú recenziu)

Nie je čas zomrieť (Michal Korec)

Misia Daniela Craiga sa končí. Jeho piate vystúpenie v roli agenta 007 finišuje ságu, kde prišli viaceré obmeny či snaha preniknúť pod kožu Bonda. Už to nie je nezdolateľné eso, ktoré prejde hocijakým prostredím – a na druhej strane prejavuje pocity, vyťahuje spomienky a je zraniteľnejší. Namiesto sólo filmov sa zrazu prepájajú niektoré diely cez postavy či dejové momenty. Nie je čas zomrieť chce uzavrieť túto líniu, pokračuje v tomto duchu a možno ho ešte viac rozvíja. (prečítajte si celú recenziu)