GODZILLA VS. KONG

GODZILLA VS. KONG

5.0

V normálnom svete by práve sa už dávno začala sezóna epických blockbusterov. Plných money shotov, epických scén a tupučkých príbehov. Lenže momentálne nežijeme v normálnom svete. Štúdiá svoje filmy púšťajú na streamovacie služby a na strieborné plátna zavítajú akurát v šťastnejších regiónoch. My k nim bohužiaľ nepatríme a asi ešte chvíľku potrvá, než si budeme môcť podobné kúsky vychutnať, tak ako boli zamýšľané.

Mimo kinosál totiž strácajú väčšinu svojho čara a ostávajú nám akurát tie tupučké príbehy. A pri súboji dvoch legendárnych monštier to vyčnieva ešte intenzívnejšie. Tvorcovia nám totiž priniesli niečo, čo si vyžaduje ešte väčšiu dávku tolerancie a potrebu Imaxu ako obyčajne. Preto výrazne odporúčam obmedziť svoje hbomax chúťky, vydržať na zvovuotvorenie kín a užiť si tento crossover tam, kde patrí (recenzent sa musel pre vyššie ciele bohužiaľ občas obetovať). V kinách bude rozhodne pôsobiť adekvátnejšie.

O deji v mnohom vypovedá názov. A ja sa o ňom nechcem rozpisovať z troch dôvodov:

1. V tomto type filmu dej nikoho nezaujíma
2. V kampani sú osviežujúco zatajené hlavné zvraty
3. Keby som napísal o čo vo filme ide, tak by ste mi aj tak neverili

Godzilla vs. Kong má neskutočne tupý dej. Ale naozaj neskutočne. Prebíja nielen štandardnú Hollywoodsku konfekciu, ale môže sa smelo zaradiť po bok skvostov ako Transformers 5 alebo kinoverzia Justice League. Tentoraz to skutočne pôsobí ako keby scenáristi vybrakovali šuflíky svojim šesťročným deťom, prípadne letmo prebehli niekoľko konšpiračných webov a ich nápady preniesli na papier.

Dejú sa tam skutočne nevídané veci (občas som naozaj neveril vlastným očiam) a príbehové posuny sú nezmyselnejšie než ľubovoľný článok na Zem a vek. Ešte horšie je to s ľudskými postavami. Pokiaľ vám v predchádzajúcich troch filmoch liezli na nervy svojou nevýraznosťou, tak vedzte, že tentoraz je to ešte horšie. Na podobné záležitosti sa však pri podobných spektákloch príliš dôraz nekladie.

Godzilla vs. Kong

Hlavné je ako pôsobí eye candy deštrukcia. Musím priznať, že sa mi v rámci jednobunkovej zábavnosti celkom páčili druhá Godzilla aj Ostrov lebiek. Takisto som oceňoval odvážny (aj keď som ho úplne nedocenil) prístup Edwardsovej Godzilly. Všetky predchádzajúce filmy obsahovali úžasné momenty vychádzajúce z ich epiky. A práve o tú v súčasných možnostiach prichádzame.

Recenzia po kinonávšteve by rozhodne vyzerala inak, pretože po tejto stránke má štáb rozhodne čo ponúknuť. Kong aj Gojira sa rúbu v najlepších tradíciách brakovej zábavy. Mnoho momentov vyčarí uznanlivý/pobavený(?) úsmev, pretože tvorcovia mali z práce evidentne radosť. Navyše Kong je už od úvodnej (do komédie) ladenej scény dostatočne veľký sympaťák. Preto je škoda, že režisér Wingard so scenáristami budujú akúsi mytológiu, ktorá je v lepšom prípade na smiech.

Godzilla vs. Kong

Trochu prekvapí triková stránka, ktorá nie je tak dokonalá akoby sa na podobne obrovský projekt patrilo. Na druhej strane, atrakcií je habadej a viem si predstaviť, že nejedno dvanásťročné decko (nezabúdajme, pre koho je film určený) z neho bude v siedmom nebi. Práve preto zamrzí, že v povinných pauzách je všetko ešte omnoho horšie než naposledy.

Našťastie ale pomáha svižné tempo a stopáž pod dve hodiny. Čo je v súčasnej dobe prepálených dĺžok pomaly zázrak. Nevytiahol sa však skladateľ. Junkie XL všetku svoju invenciu evidentne premrhal na začiatku kariéry a dodal iba zodpovedajúci sprievod. Oproti veľmi štýlovým kompozíciám Alexandra Desplata alebo Beara McCrearyho ide o smutný krok vzad.

Godzilla vs. Kong

Režisér Adam Wingard (Death Note, The Guest) sa až roztomilo vykašľal na nejakú hĺbku. Všetku energiu sústredí do veľkolepej zábavy a vizuálneho podania kombinujúceho štýly svojich predchodcov. Občas je toho možno až príliš a ukazuje sa jeho neskúsenosť s podobnými produkciami.

Godzilla vs. Kong je megablockbuster, ktorému to bude na veľkých plátnach celkom svedčiť. Preto ešte raz upozorňujem, že kašlite na sťahovanie a vydržte so zhliadnutím do kina. Tam sa totiž bude jednoduchšie žmúriť zrak nad príbehom a divák si viac vychutná to, čo očakáva. Megalomanskú deštrukciu dvoch legiend, ktorú sme v podobne vysokorozpočtovej podobe ešte nevideli. Splnený detský sen to síce nie je, ale v niektorých momentoch má k nemu blízko.

P.S. Ak skutočne vydržíte do kina, pokojne si pred jeho návštevou 20 percent pripočítajte.

Godzilla vs. Kong (USA / Austrália / Kanada / India, 2021, 113 min.)
Réžia: Adam Wingard. Scenár: Terry Rossio, Michael Dougherty, Zach Shields, Eric Pearson, Max Borenstein. Hrajú: Alexander Skarsgård, Millie Bobby Brown, Rebecca Hall, Brian Tyree Henry, Shun Oguri, Eiza González, Julian Dennison, Lance Reddick, Jessica Henwick, Kyle Chandler, Demian Bichir

autor Peter Pavlík 4.4.2021
5.0
GODZILLA VS. KONG