RÝCHLO A ZBESILO 9

RÝCHLO A ZBESILO 9

7.0

Rýchlo a zbesilo oslavuje dvadsiate výročie. Áno, od čias drsných pretekov v nočných uliciach s nádychom ilegality ubehli dve dekády a nitro má svoje stále miesto aj dnes. Ale deviaty diel mi trošku pripomína nový začiatok. Séria sa po prvých troch dieloch takmer vyfaulovala, aby sa štvorka pokúsila o reštart (i prostým názvom bez číslovky) a potom prišla séria ansámbl akcií, kde tvorcovia nasadili čoraz bláznivejšie kúsky.

Lenže pri deviatke máte pocit, že niečo sa zmenilo (a nie iba scenárista). Azda za to môže korona a 4-ročná pauza – zatiaľ najdlhšia medzi plnohodnotnými časťami – ale najmä fakt, že tvorcovia si zvolili opätovný štart a berú nás naspäť do minulosti. Čaká nás totiž epizóda na konci 80. rokov, kde na pretekárskom okruhu zhasína jeden život a to poznačí dvoch chalanov na dlhé dekády vopred. Dominic Toretto sa vydá do basy, spozná pár známych a odtiaľ sa bude pretĺkať svojimi cestičkami. Že dnes žije na samote s Letty a synom Brianom je iba veľké plus nahrávajúce jeho ideálu o rodine. Ale všetko sa mení a partia je povolaná späť do akcie, lebo pánovi Nikto padlo lietadlo s čímsi vzácnym a pri naháňačke niekde v plantážach sa objavil ktosi nečakaný – Dominicov brat Jakob, ktorý dáva dokopy sily so starou známou hackerkou Cipher.

Tvorcovia si povedali, že idú ukončiť hlavnú sériu novou trilógiou 9 až 11 a tu máme jej prvú časť. Jej určité výhody spočívajú v tom, že nemusíte poznať veľa diania z minulosti, naopak, je tu toľko flashbackov, ako by sa štartovalo nanovo a všetko podstatné opäť dostanete. Scenáristi sa venujú najmä bratskej rivalite Doma a Jakea, ktorá má istý potenciál. I keď na druhej strane si môžete povedať, že kdeže prechrápal prvých osem častí a zrazu sa tu zjaví len tak. Podobných „návratov“ tu nájdete viacero, čím sa začína ukazovať postupná vyčerpanosť série. Nové postavy sú fajn, ale keď sa má objaviť starý známy čo len v maličkej roli (dokonca aj Gal Gadot si strihne asi polminútu), srdce vás rázom poskočí.

Rýchlo a zbesilo 9

Čo potvrdzuje dôležitý fakt – starí borci si tu nestačia a bez Paula Walkera to už nie je ono. Ale vráti sa Mia, spojí s Letty a v jednej scéne dajú po hube asi poltuctu protivníkom. Lavírovanie medzi postavami začína naberať v kontexte série podivné kontúry – je tu neskutočný guláš, kedy sa niektorí v novej časti objavia, iní nie. Napríklad Mia v osmičke nebola, tu zase nie je ani Hobbs či Shaw (asi si už chcú užiť vlastnú sériu). Bardi ako Roman-Tej slúžia ako zábavní vtipálci do najčudnejších akcií a takej Ramsey som dlho nevedel prísť na chuť až do výbornej scény s dodávkou...

Za 20 rokov sa tu objavilo strašne veľa bratov, sestier, návratov (kto si spomenie na koľko častí zmizla Letty a ako sa vrátila?), že už divákovi môže začať byť otupno. Najmä ak chce sledovať dej, motivácie postáv, isté vysvetlenia či niekto fakt zomrel alebo to bolo len naoko a pod. Najhoršie na tom je, že už si nemôžete byť ničím istí, tu sú tvorcovia schopní reinkarnovať takmer každú postavu, ak sa im hodí. To sú také lacné triky.

Rýchlo a zbesilo 9

Súdržnosť scenára nie je o toľko odlišná oproti minulým častiam – naháňajú sa tu dve polovice artefaktu, do toho hľadá kód, jazdí sa po všakovakých destináciách a film má opäť globálny špionážny aspekt (pomaly aj Bond už bude závidieť, kam stihla prísť celá séria). Pokiaľ sem prídete najmä sledovať dejové pletky, treba rýchlo vypnúť, lebo motivácie sa prehadzujú po ceste rýchlo ako výhybky na stanici.

Ale ak sem prídete pre uletenú, prepálenú akciu, joooooj, ste tu stále správne. Film má 145 minút a plynie hladko. Opäť platí, že sú tu veľké grandiózne akcie, medzi ktorým sa trošku kecá i spomína. Avšak zatiaľ čo ešte piaty diel sa napríklad držal v rámci reálnych možností (jazda s trezorom po uliciach je doteraz topka v sérii), od sedmičky sme sa prepli do totálne nerealistického módu, kde hrdinovia vyjdú aj z najväčšej mely či po obrovskom výbuchu bez škrabancov. Robia neuveriteľné kúsky, kde preskakovanie mrakodrapov je ešte pohodička.

Rýchlo a zbesilo 9

Teraz sa šermuje s elektromagnetmi, raketovými pohonmi a inými chuťovkami. Uznávam však – od čias spomínaného trezora však jazda v meste nemala taký parádny drajv a či ide o Edinburgh alebo Tbilisi, sú to dravé, akčné sekvencie. Ale už sa nesú na vlne „poďme robiť kaskadérske polosci-fi triky“, nie poloseriózna akcia, kde sa zapne nitro pár desiatok metrov pred cieľom.

V tom smere sa budú lámať asi aj preferencie divákov. Kto chce staré dobré Rýchlo a zbesilo, zistí, že mu na trati zdrhlo aspoň o míľu. Kto chce efektný, nadnesený blockbuster, kde len budete "čumieť", čoho sú ešte hrdinovia schopní, je tu správne. Ale... cítiť, že sa recykluje a varíruje to úspešné. Na letný návrat do kina solídna voľba, hoci aj Justin Lin mal lepšie časti.

PS – K IMAX verzii pripočítajte ešte pol bodíka, je to rachot!

F9: The Fast Saga (USA, 2021, 145 min.)
Réžia: Justin Lin. Scenár: Daniel Casey, Justin Lin, Alfredo Botello. Hrajú: Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Charlize Theron, Helen Mirren, John Cena ...