MRAKODRAP

MRAKODRAP

5.0

Už sme tu dlho nemali duchovného nástupcu Smrtonosnej pasce a Skleneného pekla. Universal si riekol, že oba námety spojí do jedného, prihodí osvedčeného Dwaynea Johnsona a príde letný hit. Odohráva sa v Hongkongu, čo zaručí štipku futuristického nádychu, lebo Ázijci stavajú vysoké veže na počkanie.

Mrakodrap sa začína introm spred desiatich rokov, kde sme svedkami veľkej nehody a The Rock v nej príde o nohu i dobrý džob. V súčasnosti je majiteľom malej bezpečnostnej firmy a veľký šéf najvyššieho mrakodrapu menom Perla si ho volá na bezpečnostnú previerku aj pred očami zástupcov poisťovne. Šéf navyše pozve do mrakodrapu celú jeho rodinu, aby sa ubytovali na 98. poschodí ako prví hostia. Mocný developer má aj nepriateľov a tí sa rozhodnú zosnovať plán: uniesť šéfa, zobrať mu čosi cenné, no pritom narazia na Rockovu rodinu a situácia sa komplikuje. The Rock išiel do externého centra na doťuknutie bezpečnostnej kontroly, od rodiny sa vzdiali, no keď vypukne požiar, musí podniknúť všetko, aby sa do mrakodrapu opäť dostal.

Chápem, že napísať scenár pre ďalšiu variáciu jeden chlapík vs. teroristi v uzavretom priestore je čoraz ťažšie, no tento raz sa mohli predsa len snažiť trošku viac a nesypať iba klasické klišé do každej scény. Je tu snaha vykresliť postavu The Rocka ako milujúceho tatka, čo je sčasti fajn a výzva pre jeho herectvo, no opakované dialógy, či ho deti skutočne ľúbia sa hodia skôr do rodinnej komédie a nie akčného bijáku. Už jeho protéza pôsobí ako lepší element, hoci neveríme na jeho väčšiu zraniteľniosť, dokáže s ňou robiť v akcii neskutočné divy a vo vypätých situáciách je občas aj vtipne využitá.

Finálne posúdenie scenára nevychádza prospešne – Mrakodrap je miestami mdlý. Všetko je vytvorené z osvedčených momentov a na výrazné scény sa načakáte – áno, titulná Perla na najvyššom poschodí s parádnym LCD efektom vás poteší, v 3D ponúkne dobrý pohľad a finále ho aj celkom dobre využije. To je prakticky jediné pozitívum, inak sa akcia sústredí na veľa ráz videné momenty.

The Rock sa musí vrátiť do mrakodrapu, použije žeriav vo výške 100 poschodí; parádna premisa, no výsledné prevedenie obyčajné. Alebo musí prejsť po nebezpečnej lište do bodu, kde sa reštartuje systém (inak nepochopiteľne uložený medzi turbínami, kam sa určite bežný IT-čkar nedostane). Na pár záberov a šialené riešenie dobrá šanca, no s výnimkou jedného šialeného kamerového záberu je všetko o načasovaní na poslednú sekundu. A aj driemkajúci divák si všimne, že tu stále niekto visí a musí driapať, nielen The Rock, ale aj ďalší.

Mrakodrap Mrakodrap

V castingu celkom poteší Neve Campbell z Vreskotu ako odhodlaná manželka, no inak sem casting veľa charizmatických hercov nedoniesol. To je tiež škoda, lebo postavy konajú automaticky – akurát scéna, kde sa rúti manželka výťahom vás vytrhne zo sedadla, to je skutočne šialený efekt hodný futuristického mrakodrapu. Azda je za určitým sklamaním aj fakt, že od megalomanskej stavy čakáte niečo nevídané – že sú vnútri vodopády či umelé priestory vonkajšieho sveta, to je iba barlička, aby sme neboli iba medzi štyrmi stenami. Samotní autori si to uvedomili, preto radšej pracujú so scénami na stenách mrakodrapu.

Tie očakávania však úplne nenaplnia, lebo dva zásadné (hoci dosť šialené) momenty neprídu – asi nie sme v produkcii Michaela Baya, aby sme obetovali celý mrakodrap alebo ho rozlomili v polovici. Znalci filmov 80. a 90. rokov budú čakať predsa len modernejší prístup ako iba ťukanie do nových tabletov a pár nápadov. A nováčikovia dostanú populárneho herca v roli, kde mu neostane priestor na svieže vtipy. Je celkom prekvapivé ako tvorcovia rezignovali na humor a uchopili tento námet pomerne vážne. Škoda.

Mrakodrap Mrakodrap

Novinka natrafila na priemerného režiséra, ten neuchopil veľkú šancu naplno a výsledok musia vytiahnuť z letargie azda nové technológie aspoň vo vybraných scénach. Vidieť film v IMAX trošku posilní zážitok, no mimoriadne som dal šancu aj 4DX v bratislavskom CinemaCity. Z celej plejády trikov vám 4DX dá najviac pocítiť bitky – toľko šťuchancov do chrbta zažijete málokde (ani John Wick 2 ich nemal toľko). Pri streľbe je silný priestorový zvuk a náboje vám svištia okolo uší. Sedačky sa s vami hýbu pri scénach, kde sa kamera snaží zabrať celý mrakodrap – to je príjemný efekt. Oceníte aj trajekt, kedy sa trasie s vami sedadlo neustále či záber s helikoptérou.

Kopa scén v exteriéroch je využitá pre vyvolanie efektu vetra a chladu, v kinosále je často veterno a je to zrejme najlepší atmosférický efekt po šťuchancoch. Občas zasyčí troška pary a nechýbajú ani dve vodné sprchy, keď sa spustí alarm. Paradoxne, efekt blikania bol využitý iba pri logách na začiatku – a mohol byť použitý aj častejšie. 4DX dá zrazu filmu lepšie vyznenie a môžete si pripočítať bod. I keď neustále som ľutoval, že ako tu mohol parádne vyzerať Jurský svet 2...

Skyscraper (USA, 2018, 102 min.)
Réžia: Rawson Marshall Thurber. Scenár: Rawson Marshall Thurber. Hrajú: Dwayne Johnson, Neve Campbell, Pablo Schreiber, Noah Taylor, McKenna Roberts, Roland Møller, Byron Mann ...

autor Michal Korec 16.7.2018