JURSKÝ SVET: ZÁNIK RÍŠE

JURSKÝ SVET: ZÁNIK RÍŠE

6.0

Názor na reštart série je na Kineme známy – Jurský svet ťaží z nostalgie, starých trikov, pridal nových dinosaurov, a v jadre je to stále film, ktorý sa môže páčiť novej generácii, no nám starším divákom dychberúci nepripadá, hoci si ho vychutnáte v IMAX, Dolby Atmos a pod. Dinosaury nepotrebujú iba prísť na plátno i parádne vyzerať, za 25 rokov sme ich videli veľa ráz, od každej novej časti čakáme čosi viac. Možno variáciu na dej, miesto, kde sa bude odohrávať či nový prístup k druhom a ich existencii.

Dvojka Jurského sveta sa sčasti pokúša nastoliť zaujímavú dilemu v prvých minútach: na ostrove, kde sú dinosaury, hrozí výbuch sopky a ľudstvo rieši, či má tieto vzácne druhy na vlastné náklady zachrániť alebo nechať rozhodnúť osud (čo ich skôr-neskôr opäť vyhubí). Vo svete sú aktivisti bojujúci za ich záchranu, ale najmä bohatí starci, ktorí by ich radi venovali vnučkám či deťom. Jedným je Benjamin Lockwood, kamoš starého Johna Hammonda, ktorého poručník rieši všetko na to, aby čo najviac druhov zachránil z ostrova a najme si na to známy párik Claire-Owen z prvého filmu. Potrebujú chytiť aj chytrý druh raptora (je ním Blue). Misia ako-tak skončí, dinosaury putujú k nám na pevninu a všetko sa zvrtne.

Zánik ríše spája akoby dva filmy do jedného. Prvým je obrovská záchranná misia, ktorá sa akosi zmení a sústredí sa na náš návrat do známeho prostredia. Sledujeme zničené lokality z minulého filmu, sme na love dinosaurov, ktorých treba čo najhladšie previezť z ostrova. Všetky predpoklady vedú k dramatickej akcii, lebo popri hľadaní, záchrane a uspávaní začína sopka chrliť lávu, takže máme zaujímavý mix Jurského parku s väčším rozsahom za ostrov a Rozpútaného pekla (kto by to bol v roku 1997 natipoval). A tento fragment filmu vo veľkej mieri ťaží dokonca z novej nostalgie, chce, aby sme obdivovali i letmo spomínali na minulé lokality a zažili v nich nový záťah. Ako-tak to funguje, no musíte milovať minulý film – inak sa vo vás veľa nepohne a je tu osobná otázka, či dinosaury milujete a zachránili by ste ich.

Jurský svet: Zánik ríše Jurský svet: Zánik ríše

Jurský svet 2 predstavuje aj nové postavy, no nemá na ne veľké šťastie, práve naopak. Zatiaľ čo Bryce Dallas Howard a Chris Pratt sú znesiteľní (najmä jeho Owen nie je rozhodne môj filmový favorit), stále sú na tom lepšie ako nové prírastky, ktoré ťažia z papierovo pestrého, no reálne slabého castingu. Justice Smith má u mňa rešpekt za Papierové mestá i Deň čo den, ale tu sa jeho komika vyslovene nehodí, má suché repliky i nevtipné scény. Daniella Pineda je prototyp novej ženskej ostrieľanej hrdinky, čo všetko vie až do prvej akcie a potom stratí dych. Rafe Spall ako očakávaný záporak je nevýrazný kravaťák, čo myslí iba na prachy. Isté sympatie vzbudí Isabella Sermon vo svojej prvotine ako vnučka, no nič extra.

Problém je, že s týmto ansáblom sa reálne nedá ponúknuť výrazný zážitok – a v druhej polovici ani dlho neprichádza. Je tu séria scén, ktorá ponúka málo sympatických hrdinov v utajení, s pokusmi o suché reči i dramatickú akciu (transfúzia krvi je celkom fajn), ale celé je to miestami nezáživné. Viete, že dinosaury chcú iba speňažiť alebo ich použiť na militantné účely, no to všetko sme v sérii už mali. Keď sa rozpúta ich pohyb, miera akcie i napätie stúpa – a konečne sa využije um režiséra J. A. Bayonu. Tento Španiel (Kým nás smrť nerozdelí) sa totiž s postavami nemazná: tu niekoho dá zožrať, tam niekto príde o život a dokonca sa nešetrí ani pri dramatických scénach so ženami či malými dievčatami. Ide riadne nadoraz, čo je iba dobré, lebo jeho scény sú rýchle, dravé, napínavé. Výborne v nich vyniká nový druh dinosaura, čo má prepojené vlastnosti, aké ste ešte nevideli a je krásne vidieť ich v akcii.

Vo finálnej (a sčasti prvej) tretine sa využijú skúsenosti Bayonu z hororu i drámy, scény majú patričnú mieru napätia a hoci nemajú ikonické zábery ako Spielberg v roku 1993, stále sa nájdu dobré momenty. Horšia je tá vata medzi nimi, lebo tu vidíte dlhé neakčné scény (bez emočného zásahu) a dosť dlhú dĺžku na taký relatívne jednoduchý scenár. Že sa tu vytvára nový druh dinosaura, to je fajn, no už ani to nestačí.

Áno, Jurský svet: Zánik ríše v IMAX opäť výborne vyzerá a použitý finiš nám dáva ešte veľké nádeje. No tento konkrétny film ich nevyužíva, resp. len málo. Bayona má napínavé scény s dinosaurami, hoci sú to zväčša variácie na videné. Ale ťažko doručí zábavný celok, čo by hladko nadviazal na predchodcu.

Jurassic World: Fallen Kingdom (USA, 2018, 128 min.)
Réžia: J.A. Bayona. Scenár: Derek Connolly, Colin Trevorrow. Hrajú: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Rafe Spall, Justice Smith, Daniella Pineda, James Cromwell, Toby Jones ...

autor Michal Korec 21.6.2018