TAGUJ!

TAGUJ!

5.0

Po Nočnej hre prichádza do kín ďalšia infantilná naháňačka. V Taguj! ale ide doslova len a len o chytanie súpera v duchu „si to!“. V motivácii diváka, aby sledoval každoročnú detskú hru dnešných štyridsiatnikov, nepomôže ani fakt, že film nakrútil režisér Jeff Tomsic podľa skutočných udalostí. Priam o to bolestnejšie vyznievajú reálni ľudia, ktorí si takto trápne každý rok v máji pripomínajú svoje poslanie nikdy poriadne nedospieť.

Hogan, Bob, Chilli a Reggie sú odhodlaní po tridsiatich rokoch odovzdať „to“ doteraz neporazenému Jerrymu. Ten sa práve chystá ženiť, a tak parťáci z detstva dúfajú, že v dlhoročnej ostražitosti mierne poľaví. Divák sa musí pripraviť na to, že žiadne zásadné peripetie mu film neponúkne. Poctivo sledujeme flashbacky do detstva a ich následné transformácie do dospelých životov. V úvode nechýba nevyhnutná introdukcia ústredných charakterov, aby sme sa naladili na zodpovedajúce vyčíňanie počas naháňačky, ktorá nepozná zemepisné hranice ani spoločenské konvencie.

Do hlavných postáv sa prevtelili nosný bavič Ed Helms (Hogan), elegán Jon Hamm (Bob), rolu večného huliča trávy dopĺňa Jake Johnson (Chilli) a paranoidného pochybovača má na svedomí LilRel Howery (Reggie). Po všetkých Hangoveroch nás už na predmetnom komediálnom poli nič neprekvapí. Úplne banálne dialógy zatraktívňuje striedanie slow a fast motion záberov Larryho Blanforda, Jerry v podaní Jeremyho Rennera neochvejne vstupuje do deja čoby najvynaliezavejšia persóna, ktorá má rozpohybovať komediálnu zápletku akčnejším tempom a nastoľovať zaujímavé situácie. Celý predsvadobný virvar ale atmosférovo chabo korunuje snahu o zosadenie kráľa naháňačky z trónu.

Taguj! Taguj!

Taguj! doslova vykráda Nočnú hru a stavia zvraty na pochybnostiach pri strategickom uvažovaní hráčov. Ich ničím výnimočné charaktery majú presne zadelené miesta, aby sa situačne vtipne dopĺňali. Všadeprítomnej infantilnosti zasa nahrávajú hlúpo nakalkulované dramatické momenty, aby divák na rozohranú filmovú vatu tak skoro nerezignoval a nechal sa citovo trošku požmýkať akože nejakým tým „druhým plánom“...

V prípade Eda Helmsa sa niet čomu čudovať, podobných postáv sa zhosťuje pravidelne a asi aj rád, lebo jeho grimasový repertoár je jednoducho „zárukou“. No Jon Hamm sa toporným Bobom Callahanom potápa dosť rezolútne, keďže kedysi stvárnil charakterovo solídne vystavaného baseballového agenta s indickým importom do čisto amerického športu (Miliónový nadhadzovač, 2014). Nehovoriac o nekompromisnom zločincovi v štýlovej kriminálnej komédii Baby Driver. Johnson a Howery nestoja za reč, iba že by sa niekto v kine išiel pocikať od smiechu, v akých krkolomých situáciách dokáže Johnsonov Chilli udržať jointa v ústach. Howerymu sa zasa ušli také tie ledva počuteľné glosy v pointovaní situácií nasledované rýchlym strihom, aby aspoň štvrtina partie dostala časovo správne nastavený priestor pre umiestnenie svojho partu trocha duchaplnejším spôsobom.

Taguj! Taguj!

Celé Taguj! naháňa Jeremyho Rennera, aby ukázal pohybové nadanie zúročené nekonečným participovaním na viac-menej kvalitných akčných blockbusteroch. Aj v jeho prípade za namakaným maújiteľom fitka treba hľadať citohybný kalkul, ktorý scenáristi Rob McKittrick a Mark Steilen rýchlo využili v preradení naháňačky na citlivý level ochrany súkromia. Smutnú kolíziu ale zaručene prevalcujú dospelí so svojou rozohranou naháňačkou.

Tohtoročný letný americký hit Taguj! určite natrafí na svoju cieľovku, na to je bez debaty správne scenáristicky naporciovaný. True events ale snáď nezalomcujú srdcom postaršieho diváka natoľko, aby začal zasnene rekapitulovať svoje detské zážitky a vkladal do zabehnutého dospeláckeho stereotypu nejaké vyšinuté prejavy mladosti a deklaroval tak znovunájdenú detskú dušu.

Tag (USA, 2018, 100 min.)
Réžia: Jeff Tomsic. Scenár: Rob McKittrick, Mark Steilen, Russell Adams. Hrajú: Jeremy Renner, Ed Helms, Jake Johnson, Annabelle Wallis, Jake Johnson ...

autor Zuzana Ondrišová 17.6.2018